Kilpailulliset toimenpiteet hyperkilpailullisessa ympäristössä
Niiranen, Matti (2020)
Niiranen, Matti
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005075035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005075035
Tiivistelmä
Kilpailulliset toimenpiteet (engl. Competitive Action) ovat yrityksen kasvamisen ja selviytymisen kannalta tärkeitä, sillä niiden avulla yritys toteuttaa strategiaansa käytännössä. Hyperkilpailu (engl. Hypercompetition) puolestaan on melko uusi kilpailun muoto, joka vaikuttaa merkittävästi siinä toimivien yritysten toimintaan. Tässä työssä pyritään selvittämään kuinka hyperkilpailuympäristö muuttaa kilpailullisten toimintojen ominaisuuksia ja millaisilla toimenpiteillä yritys voi vastata tällaiseen ympäristöön menestyäkseen. Työ jakaantuu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee kilpailullisten toimenpiteiden teoriaa sekä esittelee niiden olennaisia ominaisuuksia. Toisessa osassa esitellään hyperkilpailun käsite, hyperkilpailun paradigma ja disruption käsite, sekä esitellään muutama esimerkki hyperkilpailullisista markkinoista. Kolmannessa osassa tarkastellaan, minkä tyyppisillä toimenpiteillä yritykset voivat vastata hyperkilpailuun. Osiossa tarkastellaan myös, kuinka hyperkilpailu vaikuttaa kahteen kilpailullisten toimenpiteiden ominaisuuksista; aggressiivisuuteen ja toimenpiteiden määrään. Kirjallisuuskatsaus osoittaa hyperkilpailun nopean muutostahdin ja epävakauden vaativan yritysten toimenpiteiden olevan innovatiivisempia, monipuolisempia ja vastaavan markkinan tarpeisiin nopeammin. Hyperkilpailuympäristön väliaikainen kilpailuetu luo myös tarpeen suuremmille määrille kilpailullisia toimenpiteitä. Toimenpiteiden määrän todetaan myös kehittävän yrityksen kyvykkyyksiä ja hidastavan kilpailijoiden vastatoimenpiteitä. Kilpailullisten toimenpiteiden aggressiivisuuden todetaan parantavan yrityksen suoriutumista ja oppimista hyperkilpailussa, mutta kohottavan samalla kustannuksia. Tämä johtaa siihen, ettei aggressiivisuus ole välttämättä paras strategia yrityksille, joilla ei ole riittäviä resursseja kustannuksista selviämiseen. Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan olettaa hyperkilpailullisen ympäristön vaativan yrityksiltä aktiivisempaa ja innovatiivisempaa lähestymistapaa kilpailullisiin toimenpiteisiin. Aihealueen kirjallisuuden perusteella voidaan myös päätellä hyperkilpailun edistävän kilpailullisesti aktiivisten yritysten oppimista niiden suorittaessa suuria määriä kilpailullisia toimenpiteitä. Työssä pohditaan myös mahdollisia tarpeita jatkotutkimukselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5606]