Mahdollisuuksiin tarttumisen dynaamiset kyvykkyydet kasvavissa ja kansainvälistyvissä yrityksissä
Puustinen, Heikki (2020)
Puustinen, Heikki
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005075025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005075025
Tiivistelmä
Nykypäivän liiketoimintaympäristöt ovat nopeasti muuttuvia. Ei riitä, että olemassa olevaa markkina-asemaa pyritään vain puolustamaan nojautuen vanhoihin toimitapoihin, vaan yritysten tulee pystyä sopeutumaan näihin muutoksiin nopeasti ja ketterästi. Dynaamisten kyvykkyyksien avulla yritykset pystyvät vastaamaan näihin muutoksiin. Nykypäivänä dynaamiset kyvykkyydet nähdään keskeisenä osana yritysten uusiutumista sekä niiden kilpailuedun ylläpitoa ja kehittämistä.
Tämän tutkielman tavoitteena on havaita, analysoida ja tulkita dynaamisia kyvykkyyksiä kasvavissa kansainvälistyvissä yrityksissä mahdollisuuksiin tarttumisen näkökulmasta. Mahdollisuuksiin tarttuminen on kriittinen tekijä yrityksen kannalta, sillä sen kautta yritys pystyy saavuttamaan markkinoilla uusia positioita ja samalla mahdollisuuksien havaitseminen konkretisoituu. Tutkielma keskittyy yritysjohdon näkemyksiin mahdollisuuksiin tarttumisen dynaamisista kyvykkyyksistä, sekä tarkastelee, miten nämä kyvykkyydet ilmenevät niin yksilö- kuin yritystasolla. Mielenkiinnonkohteena on tunnistaa myös dynaamisten kyvykkyyksien mikrotason tekijöitä, joiden avulla päästään lähemmäs käytäntöä. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu dynaamisten kyvykkyyksien, dynaamisten manageriaalisten kyvykkyyksien sekä niitä yhdistelevästä monitasoisesta teoriasta.
Tutkielmaa lähestyttiin aineistolähtöisesti induktiivisella tutkimusotteella. Tutkielma oli laadullinen ja aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltaviksi valittiin 15 yritysjohtajaa, jotka edustivat 13 eri yritystä. Haastateltavien yritykset toimivat useilla eri toimialoilla ja ne olivat hyvin erikokoisia liikevaihdoltaan. Aineiston analysointi tehtiin sisällönanalyysin keinoin ja siinä hyödynnettiin Gioia- metodologiaa, jota käyttämällä syntyi tutkielman datarakenne. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna tietokoneavusteista ATLAS.ti analysointiohjelmaa.
Tutkielman tuloksena tunnistettiin 13 mahdollisuuksiin tarttumisen dynaamista kyvykkyyttä. Tunnistetut dynaamiset kyvykkyydet sijaitsivat niin yksilö- kuin yritystasoilla. Tämän lisäksi tutkielmassa havaittiin ja eriteltiin näiden dynaamisten kyvykkyyksien mikrotason tekijöitä yhteensä 28. Dynaamiset kyvykkyydet ja niiden mikrotason tekijät pystyttiin yhdistämään vielä isommiksi kokonaisuuksiksi, jotka nimettiin mahdollisuuksiin tarttumisen kokonaiskyvykkyyksiksi. Nämä yksilö- ja yritystason integroitumisena rakentuneet kokonaiskyvykkyydet olivat kasvumotivaatio, tehokas datan hyödyntäminen, kulttuuriin liittyvät kyvykkyydet sekä toiminnan selkeys. Tuloksissa oli paljon yhtäläisyyksiä aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa. Suurimpana erona aiempaan tutkimuskirjallisuuteen oli, että tässä tutkielmassa kasvumotivaatioon liittyvät tahto ja mielekäs tekeminen määriteltiin dynaamisiksi kyvykkyyksiksi.
Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, että mahdollisuuksiin tarttuminen on monimutkainen prosessinomainen kokonaisuus, johon yritys tarvitsee niin yksilö- kuin yrityslähtöisiä dynaamisia kyvykkyyksiä. Tehokas mahdollisuuksiin tarttuminen ei ole vain suuria strategisia päätöksiä, vaan mahdollisuuksiin tarttumista edistetään jatkuvilla pienemmillä päätöksillä, jotka koostuvat useista mikro- ja makrotason dynaamisista kyvykkyyksistä. Mahdollistaakseen tehokkaan mahdollisuuksiin tarttumisen, yritysten on huomioitava kaikki tutkielmassa havaitut neljä eri kokonaiskyvykkyyttä ja niiden sisältämät dynaamiset kyvykkyydet. Tulokset auttavat yritysjohtajia kiinnittämään huomioita näiden kokonaiskyvykkyyksien luomiseen ja ylläpitämiseen, jolloin yrityksen mahdollisuuksiin tarttuminen tehostuu ja uudet mahdollisuudet kyetään hyödyntämään.
Tämän tutkielman tavoitteena on havaita, analysoida ja tulkita dynaamisia kyvykkyyksiä kasvavissa kansainvälistyvissä yrityksissä mahdollisuuksiin tarttumisen näkökulmasta. Mahdollisuuksiin tarttuminen on kriittinen tekijä yrityksen kannalta, sillä sen kautta yritys pystyy saavuttamaan markkinoilla uusia positioita ja samalla mahdollisuuksien havaitseminen konkretisoituu. Tutkielma keskittyy yritysjohdon näkemyksiin mahdollisuuksiin tarttumisen dynaamisista kyvykkyyksistä, sekä tarkastelee, miten nämä kyvykkyydet ilmenevät niin yksilö- kuin yritystasolla. Mielenkiinnonkohteena on tunnistaa myös dynaamisten kyvykkyyksien mikrotason tekijöitä, joiden avulla päästään lähemmäs käytäntöä. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu dynaamisten kyvykkyyksien, dynaamisten manageriaalisten kyvykkyyksien sekä niitä yhdistelevästä monitasoisesta teoriasta.
Tutkielmaa lähestyttiin aineistolähtöisesti induktiivisella tutkimusotteella. Tutkielma oli laadullinen ja aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltaviksi valittiin 15 yritysjohtajaa, jotka edustivat 13 eri yritystä. Haastateltavien yritykset toimivat useilla eri toimialoilla ja ne olivat hyvin erikokoisia liikevaihdoltaan. Aineiston analysointi tehtiin sisällönanalyysin keinoin ja siinä hyödynnettiin Gioia- metodologiaa, jota käyttämällä syntyi tutkielman datarakenne. Aineiston analysoinnissa käytettiin apuna tietokoneavusteista ATLAS.ti analysointiohjelmaa.
Tutkielman tuloksena tunnistettiin 13 mahdollisuuksiin tarttumisen dynaamista kyvykkyyttä. Tunnistetut dynaamiset kyvykkyydet sijaitsivat niin yksilö- kuin yritystasoilla. Tämän lisäksi tutkielmassa havaittiin ja eriteltiin näiden dynaamisten kyvykkyyksien mikrotason tekijöitä yhteensä 28. Dynaamiset kyvykkyydet ja niiden mikrotason tekijät pystyttiin yhdistämään vielä isommiksi kokonaisuuksiksi, jotka nimettiin mahdollisuuksiin tarttumisen kokonaiskyvykkyyksiksi. Nämä yksilö- ja yritystason integroitumisena rakentuneet kokonaiskyvykkyydet olivat kasvumotivaatio, tehokas datan hyödyntäminen, kulttuuriin liittyvät kyvykkyydet sekä toiminnan selkeys. Tuloksissa oli paljon yhtäläisyyksiä aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa. Suurimpana erona aiempaan tutkimuskirjallisuuteen oli, että tässä tutkielmassa kasvumotivaatioon liittyvät tahto ja mielekäs tekeminen määriteltiin dynaamisiksi kyvykkyyksiksi.
Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, että mahdollisuuksiin tarttuminen on monimutkainen prosessinomainen kokonaisuus, johon yritys tarvitsee niin yksilö- kuin yrityslähtöisiä dynaamisia kyvykkyyksiä. Tehokas mahdollisuuksiin tarttuminen ei ole vain suuria strategisia päätöksiä, vaan mahdollisuuksiin tarttumista edistetään jatkuvilla pienemmillä päätöksillä, jotka koostuvat useista mikro- ja makrotason dynaamisista kyvykkyyksistä. Mahdollistaakseen tehokkaan mahdollisuuksiin tarttumisen, yritysten on huomioitava kaikki tutkielmassa havaitut neljä eri kokonaiskyvykkyyttä ja niiden sisältämät dynaamiset kyvykkyydet. Tulokset auttavat yritysjohtajia kiinnittämään huomioita näiden kokonaiskyvykkyyksien luomiseen ja ylläpitämiseen, jolloin yrityksen mahdollisuuksiin tarttuminen tehostuu ja uudet mahdollisuudet kyetään hyödyntämään.