Jaettu arvonluonti strategiana kaivosteollisuudessa
Tamminen, Anu (2020)
Tamminen, Anu
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005064993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005064993
Tiivistelmä
Kaivostoiminta on merkittävä kansantalouden kasvun ja teollisuuden kehityksen lähde Suomessa. Toiminnan kasvu on lisännyt odotuksia taloudellisista ja yhteiskunnallisista hyödyistä, mutta samalla se on aiheuttanut huolen ympäristöongelmista. Kaivosyritysten haasteena on säilyttää kannattavuus muuttuvissa markkinaolosuhteissa ja toiminnan kasvavissa yhteiskunnallisissa vaatimuksissa. Tutkimusongelmana on jaetun arvonluonnin strategian hyödyntäminen kaivosteollisuudessa.
Tutkimus on osa Suomen Akatemian yhteydessä toimivan strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa CORE-hanketta. Tutkimus on kirjallisuuskatsaus, jossa käydään läpi tutkimusongelmaan liittyvää tieteellistä kirjallisuutta ja kirjoitetaan tutkimus tutkimusongelman rajauksen perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan myös jaettua arvonluontia tapaustutkimuksena toimivan kaivosyrityksen näkökulmasta. Kaivokset ovat tilapäisiä projekteja ja niille on tunnistettu tyypillinen elinkaari. Ympäristövaikutuksia aiheutuu elinkaaren jokaisessa vaiheessa. Yhteisön luottamuksen ja hyväksynnän puute ovat kaivosteollisuuden merkittävimmät liiketoimintariskit, mikä on luonut tarpeen kaivosyrityksille ansaita ylimääräinen ja epävirallinen sosiaalinen toimilupa yhteisöltä liiketoiminnan harjoittamiselle. Yhteiskuntavastuu muodostaa löyhän kattokäsitteen sosiaaliselle toimiluvalle ja jaetulle arvonluonnille. Jaettu arvonluonti on strategia, jossa luodaan samanaikaisesti sekä yhteiskunnallista että liiketoiminnallista arvoa.
Tutkimus osoittaa, että jaettu arvonluonti on kaivosteollisuudelle strategia ratkaista monimutkaisia sosiaalisia ongelmia. Strategian hyödyntäminen tapahtuu sen kolmen toteutustavan avulla, joita ovat tuote- ja palveluinnovaatiot ja markkinoiden uudelleen määrittely, arvoketjun uudelleen muotoilu ja teollisuusklusterin rakentaminen. Tuloksena kaivosyrityksen liiketoiminnan suorituskyky paranee, sillä innovaatiot, arvoketjun ja kaivosklusterin vahvistuminen parantavat yrityksen kannattavuutta. Yhteiskunnan arvo konkretisoituu aluetalouden vahvistumisena ja pitkäaikaisena hyvinvointina. Tuloksena jaettu arvonluonti tukee kaivoshankkeen sosiaalisen toimiluvan ansaitsemista. Strategian haasteena ovat kuitenkin tilanteet, joissa esiintyy arvoristiriitoja tai luottamus puuttuu osapuolten väliltä perustavanlaatuisesti. Strategian ongelmakohdista huolimatta tutkimustulokset ovat merkittäviä kaivosalalle ja tuovat uutta tietoa CORE-hankkeelle.
Tutkimus on osa Suomen Akatemian yhteydessä toimivan strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa CORE-hanketta. Tutkimus on kirjallisuuskatsaus, jossa käydään läpi tutkimusongelmaan liittyvää tieteellistä kirjallisuutta ja kirjoitetaan tutkimus tutkimusongelman rajauksen perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan myös jaettua arvonluontia tapaustutkimuksena toimivan kaivosyrityksen näkökulmasta. Kaivokset ovat tilapäisiä projekteja ja niille on tunnistettu tyypillinen elinkaari. Ympäristövaikutuksia aiheutuu elinkaaren jokaisessa vaiheessa. Yhteisön luottamuksen ja hyväksynnän puute ovat kaivosteollisuuden merkittävimmät liiketoimintariskit, mikä on luonut tarpeen kaivosyrityksille ansaita ylimääräinen ja epävirallinen sosiaalinen toimilupa yhteisöltä liiketoiminnan harjoittamiselle. Yhteiskuntavastuu muodostaa löyhän kattokäsitteen sosiaaliselle toimiluvalle ja jaetulle arvonluonnille. Jaettu arvonluonti on strategia, jossa luodaan samanaikaisesti sekä yhteiskunnallista että liiketoiminnallista arvoa.
Tutkimus osoittaa, että jaettu arvonluonti on kaivosteollisuudelle strategia ratkaista monimutkaisia sosiaalisia ongelmia. Strategian hyödyntäminen tapahtuu sen kolmen toteutustavan avulla, joita ovat tuote- ja palveluinnovaatiot ja markkinoiden uudelleen määrittely, arvoketjun uudelleen muotoilu ja teollisuusklusterin rakentaminen. Tuloksena kaivosyrityksen liiketoiminnan suorituskyky paranee, sillä innovaatiot, arvoketjun ja kaivosklusterin vahvistuminen parantavat yrityksen kannattavuutta. Yhteiskunnan arvo konkretisoituu aluetalouden vahvistumisena ja pitkäaikaisena hyvinvointina. Tuloksena jaettu arvonluonti tukee kaivoshankkeen sosiaalisen toimiluvan ansaitsemista. Strategian haasteena ovat kuitenkin tilanteet, joissa esiintyy arvoristiriitoja tai luottamus puuttuu osapuolten väliltä perustavanlaatuisesti. Strategian ongelmakohdista huolimatta tutkimustulokset ovat merkittäviä kaivosalalle ja tuovat uutta tietoa CORE-hankkeelle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8324]