Ilmastokasvatuksen toimintamallit: Alakoulun opettajien tapoja toteuttaa ilmastokasvatusta työssään
Lindholm, Anniina; Särkilampi, Jenni (2020)
Lindholm, Anniina
Särkilampi, Jenni
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Teacher Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005054959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005054959
Tiivistelmä
Ilmastokasvatuksella pyritään lisäämään kokonaisvaltaista ymmärrystä ilmastonmuutoksesta ja opettamaan ihmisiä sopeutumaan sen tuomiin muutoksiin sekä muuttamaan toimintaansa siten, että ilmastonmuutosta saataisiin hillittyä. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa ilmastokasvatuksen toteuttamisen keinoista alakoulussa ja luoda informatiivisia kuvauksia erilaisista tavoista toteuttaa ilmastokasvatusta opettajan työssä.
Ilmastokasvatuksen käsite on melko uusi, eikä sitä ole vielä tutkittu laajasti. Lisäksi ilmastokasvatuksen on havaittu olevan puutteellista. Tarvitaan lisää tutkimustietoa ilmastokasvatuksen toteuttamisesta käytännössä, jotta ymmärrys ilmastokasvatuksesta ja sen toteuttamisen tavoista lisääntyy. Ilmastokasvatus on välttämätöntä ilmastonmuutoksen aiheuttaman globaalin uhkan vuoksi.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella ja siihen osallistui opettajia Pirkanmaalla sijaitsevasta alakoulusta. Tutkimuksen vastausaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja sen pohjalta luotiin neljä toimintamallia ilmastokasvatuksen toteuttamiseen. Luomamme toimintamallit ovat tiedon tarjoaminen, osallisuuden edistäminen, kestäviin arjen valintoihin ohjaaminen ja vastuullisen luontosuhteen vahvistaminen.
Tutkimuksen tulosten perusteella ilmastokasvatuksen toteutus vastaa melko hyvin sille asetettuja tavoitteita. Ilmastokasvatusta toteutetaan monialaisesti ja eri opetusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimukseen osallistuneet opettajat lähestyivät ilmastokasvatusta positiivissävytteisestä, omia vaikutusmahdollisuuksia korostavasta ja keskustelevasta näkökulmasta.
Ilmastokasvatuksen käsite on melko uusi, eikä sitä ole vielä tutkittu laajasti. Lisäksi ilmastokasvatuksen on havaittu olevan puutteellista. Tarvitaan lisää tutkimustietoa ilmastokasvatuksen toteuttamisesta käytännössä, jotta ymmärrys ilmastokasvatuksesta ja sen toteuttamisen tavoista lisääntyy. Ilmastokasvatus on välttämätöntä ilmastonmuutoksen aiheuttaman globaalin uhkan vuoksi.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella ja siihen osallistui opettajia Pirkanmaalla sijaitsevasta alakoulusta. Tutkimuksen vastausaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja sen pohjalta luotiin neljä toimintamallia ilmastokasvatuksen toteuttamiseen. Luomamme toimintamallit ovat tiedon tarjoaminen, osallisuuden edistäminen, kestäviin arjen valintoihin ohjaaminen ja vastuullisen luontosuhteen vahvistaminen.
Tutkimuksen tulosten perusteella ilmastokasvatuksen toteutus vastaa melko hyvin sille asetettuja tavoitteita. Ilmastokasvatusta toteutetaan monialaisesti ja eri opetusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimukseen osallistuneet opettajat lähestyivät ilmastokasvatusta positiivissävytteisestä, omia vaikutusmahdollisuuksia korostavasta ja keskustelevasta näkökulmasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]