Digitalisaation vaikutus työn mielekkyyden kokemiseen: Tapaustutkimus pitkän linjan virkamiehistä
Heikkinen, Aino (2020)
Heikkinen, Aino
2020
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005054960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005054960
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitettiin digitalisaation mahdollista vaikutusta kokemukseen työn mielekkyydestä. Tutkimuskohteena ovat olleet ns. pitkän linjan virkamiehet, jotka ovat nähneet virkauransa aikana koko digitalisaation kehityskaaren ja sen vaikutukset työhönsä. Kyseessä on laadullinen haastattelututkimus, jossa pyritään vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Kuinka haastateltavat kuvaavat kokemustaan työn mielekkyydestä työn digitalisoituessa, kokeeko työntekijä työn mielekkyyden muuttuneen työn digitalisoitumisen myötä johonkin suuntaan ja jos mielekkyyden kokemisella ja digitalisaatiolla on suhde, mikä tähän haastateltavien mielestä vaikuttaa. Haastattelut on analysoitu litteroinnin jälkeen sisällönanalyysillä.
Digitalisaation aiheuttama muutos yhteiskunnassa on suuri ja sen vaikutukset ulottuvat lähes kaikkialle työelämään. Se kohdistuu myös julkishallintoon. Pro Gradun yhteydessä tehdyssä taustaselvityksessä on käynyt ilmi, että kaikki digitalisaation vaikutuspiirin sidosryhmät eivät ole tutkimuksessa yhtä edustettuja. Tehty tutkimus on kohdistunut paljon tekniikkaan sekä asiakkaiden loppukäyttäjäkokemukseen työn toteuttajien näkökulman jäädessä vähäisemmäksi. Julkisten palvelujen muutos muuttaa myös virkamiesten tekemää työtä, minkä lisäksi virkamiesten työ asemoituu uudestaan, kun kohtaamiset kansalaisten kanssa siirtyvät verkkoon.
Pro Gradu -työssä käytetty mielekkyyden määritelmä perustuu kolmeen eri tasoon. Mielekkyyttä voidaan lähestyä yhteiskunnalliselta tasolta (esim. mahdollisuus edistää yhteistä hyvää, työn merkitys yhteiskunnallisesti, sen päämäärä ja tavoitteet), työyhteisötasolta (esim. työn asema työyhteisössä, oikeudenmukaisuuden kokemukset, prosessien sujuvuus) sekä yksilötasolta (esim. mahdollisuus toteuttaa itseään, autonomia, liikkumavara)
Tutkielmassa todetaan, että digitalisaatio ei ole haastattelujen perustella heikentänyt kokemusta työn mielekkyydestä, vaan mielekkyyden on koettu parantuneen digitalisaation myötä erityisesti mielekkyyden kokemisen yhteiskunnallisella tasolla. Lisäksi voidaan katsoa, että digitalisaatioon liittyy paljon muutakin muutosta työelämässä, kuten esimerkkivirastojen kohdalla valtakunnallistumien ja yhteiset prosessit, mikä tuo läpinäkyvyyttä prosesseihin ja tuo näkyväksi työntekijöiden osaamisen. Jotta työn mielekkyyden kokemus pysyisi hyvällä tasolla muutosvaiheessa, muutokselle ja oppimiselle on annettava aikaa ja lopullisen, tavoiteltavan päämäärän on oltava motivoiva.
Digitalisaation aiheuttama muutos yhteiskunnassa on suuri ja sen vaikutukset ulottuvat lähes kaikkialle työelämään. Se kohdistuu myös julkishallintoon. Pro Gradun yhteydessä tehdyssä taustaselvityksessä on käynyt ilmi, että kaikki digitalisaation vaikutuspiirin sidosryhmät eivät ole tutkimuksessa yhtä edustettuja. Tehty tutkimus on kohdistunut paljon tekniikkaan sekä asiakkaiden loppukäyttäjäkokemukseen työn toteuttajien näkökulman jäädessä vähäisemmäksi. Julkisten palvelujen muutos muuttaa myös virkamiesten tekemää työtä, minkä lisäksi virkamiesten työ asemoituu uudestaan, kun kohtaamiset kansalaisten kanssa siirtyvät verkkoon.
Pro Gradu -työssä käytetty mielekkyyden määritelmä perustuu kolmeen eri tasoon. Mielekkyyttä voidaan lähestyä yhteiskunnalliselta tasolta (esim. mahdollisuus edistää yhteistä hyvää, työn merkitys yhteiskunnallisesti, sen päämäärä ja tavoitteet), työyhteisötasolta (esim. työn asema työyhteisössä, oikeudenmukaisuuden kokemukset, prosessien sujuvuus) sekä yksilötasolta (esim. mahdollisuus toteuttaa itseään, autonomia, liikkumavara)
Tutkielmassa todetaan, että digitalisaatio ei ole haastattelujen perustella heikentänyt kokemusta työn mielekkyydestä, vaan mielekkyyden on koettu parantuneen digitalisaation myötä erityisesti mielekkyyden kokemisen yhteiskunnallisella tasolla. Lisäksi voidaan katsoa, että digitalisaatioon liittyy paljon muutakin muutosta työelämässä, kuten esimerkkivirastojen kohdalla valtakunnallistumien ja yhteiset prosessit, mikä tuo läpinäkyvyyttä prosesseihin ja tuo näkyväksi työntekijöiden osaamisen. Jotta työn mielekkyyden kokemus pysyisi hyvällä tasolla muutosvaiheessa, muutokselle ja oppimiselle on annettava aikaa ja lopullisen, tavoiteltavan päämäärän on oltava motivoiva.