Emootiot osana myyjäkokemusta vertaisverkkokaupassa
Korpela, Julia (2020)
Korpela, Julia
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005044913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005044913
Tiivistelmä
Kuluttajien välisestä kaupankäynnistä on noussut jatkuvasti suositumpi keino tarpeettomasta omaisuudesta eroon hankkiutumiselle. Tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajalta kuluttajalle verkossa tapahtuvaa kaupankäyntiä, vertaisverkkokauppaa, myyjän näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa millaisia emootioita myyjät kokevat osana myyjäkokemusta vertaisverkkokaupassa. Emootiot ovat ihmisen subjektiivisesti kokemia tietoisia vasteita kohdattuihin tilanteisiin ja tutkimuksessa emootioiden tarkastelu nähdään keinona ymmärtää myyjän kokemusta vertaisverkkokaupassa.
Tutkimuksen teoriassa käsitellään käytetystä tavarasta luopumista, myyjänä toimimista vertaisverkkokaupassa sekä emootiota käsitteenä ja eri teorioita emootioiden tarkasteluun. Ymmärtääkseen tutkimuksen kontekstia, tutkimuksessa käsitellään myyjien keinoja, syitä ja motivaatiota luopua tuotteista ja osallistua vertaisverkkokauppaan. Myyjän rooli vertaisverkkokaupassa on poikkeuksellinen myyjän ollessa samanaikaisesti vertaisverkkokauppa-alustan asiakas mutta toisaalta myyjänä ostajana toimivalle kuluttajalle. Tutkimuksessa myyjäkokemuksen vertaisverkkokaupassa nähdään olevan subjektiivinen kokemus myyjänä toimimisesta myyjän ollessa kanssakäymisessä sekä alustan että ostajan kanssa. Emootioita käsittelevässä luvussa luodaan ero emootion ja sen lähikäsitteiden välille sekä tarkastellaan erilaisia teorioita emootioiden tutkimiseen. Tutkimuksessa hyödynnetään hierarkiamallia, jossa emootiot jaetaan kolmelle tasolle perustuen koettujen emootioiden abstraktiuteen.
Narratiivinen tutkimus on laadullinen tutkimusmenetelmä, joka toimii tutkimuksessa metodologisena välineenä emootioiden tunnistamisessa. Emootiot ovat subjektiivisesti koettuja, ja narratiivisen haastattelun kautta kerätyt aidot kokemukset myyjänä toimimisesta mahdollistivat pääsyn myyjien kokemiin aitoihin emootioihin. Tutkimusaineisto analysointiin narratiivisia analysointimenetelmiä hyödyntämällä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat emootioiden olevan kiistaton osa myyjäkokemusta vertaisverkkokaupassa. Myyjien kertomista tarinoista tunnistettiin yhteensä 25 emootioita. Tunnistetut emootiot jakautuivat myönteisesti, kielteisesti ja neutraalista latautuneisiin emootioihin, ja yhä tarkemmin kahdeksaan erilliseen kategoriaan. Emootioiden tunnistettiin seuraavan toinen toisiansa eri vaiheissa myyjäkokemuksen aikana. Läpi myyjäkokemusta koettuja emootioita kuvataan tutkimuksessa suuren narratiivin, fiktiivisen kertomuksen kautta. Tehtyjen havaintojen pohjalta emootioiden voidaan nähdä keskeisesti kiinnittyvän kolmeen tekijään, jotka ovat alusta, ostaja ja tuote. Myyjät arvioivat kokemusta koettujen emootioiden kautta viimeisen emootion jäädessä voimaan. Emootiot huomioimalla on mahdollista johtaa myyjälle syntyvää kokemusta, jonka voidaan yhä nähdä vaikuttavan myyjien myöhempään käyttäytymiseen, vertaisverkkokaupan suosioon ja kestävien kulutuskäytänteiden vakiintumiseen.
Tutkimuksen teoriassa käsitellään käytetystä tavarasta luopumista, myyjänä toimimista vertaisverkkokaupassa sekä emootiota käsitteenä ja eri teorioita emootioiden tarkasteluun. Ymmärtääkseen tutkimuksen kontekstia, tutkimuksessa käsitellään myyjien keinoja, syitä ja motivaatiota luopua tuotteista ja osallistua vertaisverkkokauppaan. Myyjän rooli vertaisverkkokaupassa on poikkeuksellinen myyjän ollessa samanaikaisesti vertaisverkkokauppa-alustan asiakas mutta toisaalta myyjänä ostajana toimivalle kuluttajalle. Tutkimuksessa myyjäkokemuksen vertaisverkkokaupassa nähdään olevan subjektiivinen kokemus myyjänä toimimisesta myyjän ollessa kanssakäymisessä sekä alustan että ostajan kanssa. Emootioita käsittelevässä luvussa luodaan ero emootion ja sen lähikäsitteiden välille sekä tarkastellaan erilaisia teorioita emootioiden tutkimiseen. Tutkimuksessa hyödynnetään hierarkiamallia, jossa emootiot jaetaan kolmelle tasolle perustuen koettujen emootioiden abstraktiuteen.
Narratiivinen tutkimus on laadullinen tutkimusmenetelmä, joka toimii tutkimuksessa metodologisena välineenä emootioiden tunnistamisessa. Emootiot ovat subjektiivisesti koettuja, ja narratiivisen haastattelun kautta kerätyt aidot kokemukset myyjänä toimimisesta mahdollistivat pääsyn myyjien kokemiin aitoihin emootioihin. Tutkimusaineisto analysointiin narratiivisia analysointimenetelmiä hyödyntämällä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat emootioiden olevan kiistaton osa myyjäkokemusta vertaisverkkokaupassa. Myyjien kertomista tarinoista tunnistettiin yhteensä 25 emootioita. Tunnistetut emootiot jakautuivat myönteisesti, kielteisesti ja neutraalista latautuneisiin emootioihin, ja yhä tarkemmin kahdeksaan erilliseen kategoriaan. Emootioiden tunnistettiin seuraavan toinen toisiansa eri vaiheissa myyjäkokemuksen aikana. Läpi myyjäkokemusta koettuja emootioita kuvataan tutkimuksessa suuren narratiivin, fiktiivisen kertomuksen kautta. Tehtyjen havaintojen pohjalta emootioiden voidaan nähdä keskeisesti kiinnittyvän kolmeen tekijään, jotka ovat alusta, ostaja ja tuote. Myyjät arvioivat kokemusta koettujen emootioiden kautta viimeisen emootion jäädessä voimaan. Emootiot huomioimalla on mahdollista johtaa myyjälle syntyvää kokemusta, jonka voidaan yhä nähdä vaikuttavan myyjien myöhempään käyttäytymiseen, vertaisverkkokaupan suosioon ja kestävien kulutuskäytänteiden vakiintumiseen.