Reframing the Role of Companies in Sustainability: Toward business sustainability transitions
Lahtinen, Sonja (2020)
Lahtinen, Sonja
Tampere University
2020
Kauppatieteiden tohtorin tutkinto - Doctoral degree of Economics and Business Administration
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2020-06-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1559-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1559-7
Tiivistelmä
Kestävästä tulevaisuudesta on tullut ääneen lausuttu yhteiskunnallinen tavoite. Ottaen huomioon yritysten merkittävän aseman tämän päivän yhteiskunnissa, se, miten ne kehystävät oman roolinsa suhteessa kestävään kehitykseen ja käsillä oleviin kestävyyden haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen, ihmisoikeusrikkomuksiin ja tautipandemioihin, vaikuttaa keskeisesti tavoitteen toteutumiseen.
Kestävän tulevaisuuden tavoittelu edellyttää laaja-alaisia muutoksia nykyisiin tuotantoja kulutustapoihin, mikä johtaa myös yritysten roolin uudelleentarkasteluun. Tutkimukseen perustuva ymmärryksemme yritysten uudenlaisista rooleista ja toimista kestävyyden edistämiseksi on kuitenkin vielä jäsentymätön. Vaikka kestävyys näkyykin yhä useamman yrityksen arvoissa, ovat yritysten aikaansaamat parannukset kestävyyden kentässä vielä melko pienimuotoisia ja siten usein riittämättömiä. Myös kestävyyteen kytkeytyvät liiketoimintamahdollisuudet pysyvät useimpien yritysten ulottumattomissa.
Tämä tutkimus tarkastelee yritysten roolia suhteessa kestävyyteen moninäkökulmaisesti. Neljä toisiaan täydentävää näkökulmaa (strategia, johtaminen, yhteisluominen ja holistisuus) luodaan erillisjulkaisuissa, jotka yhdessä tämän kokoomaosion kanssa muodostavat väitöskirjan. Erillisjulkaisut tarttuvat tutkimusilmiöön eri metodologisin keinoin, jotka sosiaalisen konstruktionismin paradigma ja laadullinen tutkimusote sitovat yhteen. Teoreettisesti yritysten roolia tarkastellaan markkinointi- ja transitiokirjallisuuden muodostamien linssien läpi.
Kokonaisuutena väitöstutkimus tarjoaa näkökulmia siihen, miten yritykset voivat uudelleenkehystää (reframe) roolinsa suhteessa kestävyyteen kolmella keskeisellä osa-alueella. Nämä osa-alueet; liiketoimintastrategia, johtamisen aktiviteetit ja yhteisluomisen käytänteet, toimivat joko uudistumisen lähteenä tai sen esteenä yrityksissä. Tutkimus ehdottaa, että uudelleenkehystämällä roolinsa yritykset voivat vahvistaa strategista asemaansa tulevaisuuden markkinoilla sekä edistää nykyisten tuotanto- ja kulutustapojen siirtymiä kohti taloudellista, ekologista ja sosiaalista kestävyyttä markkinoilla tapahtuvan vuorovaikutuksen kautta.
Näitä siirtymiä kuvaamaan tutkimuksessa luodaan käsite liiketoiminnan transitio kestävyyteen, joka muodostaa työn teoreettisen kontribuution. Liikkeenjohtajille väitöskirja tuo uusia keinoja tarttua yhteiskuntia ja liike-elämää koetteleviin kestävyyden ongelmiin ja mahdollisuuksiin. Tutkimuksessa luodaan uudelleenkehystämisen kuutio, joka toimii metaforisena työkaluna johtajille. Kuutio kokoaa yhteen kestävyyden eri osa-alueet, jotka yritysjohtajien tulee tunnistaa ja saattaa tasapainoon, ja joiden avulla he voivat johtaa liiketoiminnan transitioita kohti kestävyyttä. Väitöstutkimuksen tuloksia hyödyntämällä yritykset voivat menestyksekkäästi kasvaa kestävän tulevaisuuden ajureiksi.
Kestävän tulevaisuuden tavoittelu edellyttää laaja-alaisia muutoksia nykyisiin tuotantoja kulutustapoihin, mikä johtaa myös yritysten roolin uudelleentarkasteluun. Tutkimukseen perustuva ymmärryksemme yritysten uudenlaisista rooleista ja toimista kestävyyden edistämiseksi on kuitenkin vielä jäsentymätön. Vaikka kestävyys näkyykin yhä useamman yrityksen arvoissa, ovat yritysten aikaansaamat parannukset kestävyyden kentässä vielä melko pienimuotoisia ja siten usein riittämättömiä. Myös kestävyyteen kytkeytyvät liiketoimintamahdollisuudet pysyvät useimpien yritysten ulottumattomissa.
Tämä tutkimus tarkastelee yritysten roolia suhteessa kestävyyteen moninäkökulmaisesti. Neljä toisiaan täydentävää näkökulmaa (strategia, johtaminen, yhteisluominen ja holistisuus) luodaan erillisjulkaisuissa, jotka yhdessä tämän kokoomaosion kanssa muodostavat väitöskirjan. Erillisjulkaisut tarttuvat tutkimusilmiöön eri metodologisin keinoin, jotka sosiaalisen konstruktionismin paradigma ja laadullinen tutkimusote sitovat yhteen. Teoreettisesti yritysten roolia tarkastellaan markkinointi- ja transitiokirjallisuuden muodostamien linssien läpi.
Kokonaisuutena väitöstutkimus tarjoaa näkökulmia siihen, miten yritykset voivat uudelleenkehystää (reframe) roolinsa suhteessa kestävyyteen kolmella keskeisellä osa-alueella. Nämä osa-alueet; liiketoimintastrategia, johtamisen aktiviteetit ja yhteisluomisen käytänteet, toimivat joko uudistumisen lähteenä tai sen esteenä yrityksissä. Tutkimus ehdottaa, että uudelleenkehystämällä roolinsa yritykset voivat vahvistaa strategista asemaansa tulevaisuuden markkinoilla sekä edistää nykyisten tuotanto- ja kulutustapojen siirtymiä kohti taloudellista, ekologista ja sosiaalista kestävyyttä markkinoilla tapahtuvan vuorovaikutuksen kautta.
Näitä siirtymiä kuvaamaan tutkimuksessa luodaan käsite liiketoiminnan transitio kestävyyteen, joka muodostaa työn teoreettisen kontribuution. Liikkeenjohtajille väitöskirja tuo uusia keinoja tarttua yhteiskuntia ja liike-elämää koetteleviin kestävyyden ongelmiin ja mahdollisuuksiin. Tutkimuksessa luodaan uudelleenkehystämisen kuutio, joka toimii metaforisena työkaluna johtajille. Kuutio kokoaa yhteen kestävyyden eri osa-alueet, jotka yritysjohtajien tulee tunnistaa ja saattaa tasapainoon, ja joiden avulla he voivat johtaa liiketoiminnan transitioita kohti kestävyyttä. Väitöstutkimuksen tuloksia hyödyntämällä yritykset voivat menestyksekkäästi kasvaa kestävän tulevaisuuden ajureiksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4992]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Sustainalism: An Integrated Socio-Economic-Environmental Model to Address Sustainable Development and Sustainability
Hariram, N. P.; Mekha, K. B.; Suganthan, Vipinraj; Sudhakar, K. (07 / 2023)
article<p>This paper delves into the multifaceted concept of sustainability, covering its evolution, laws, principles, as well as the different domains and challenges related to achieving it in the modern world. Although ... -
Geopolitical use of sustainability reports : Gazprom as an environmental sustainability actor
Karvinen, Isabella (2021)
Pro gradu -tutkielmaThis research focuses on Russian Natural Gas Company Gazprom and analysis of its sustainability reporting. Energy sector is one of the main greenhouse gases emitting sectors in the world therefore it has a major role in ... -
Mediators for sustainable livelihoods : Promoting sustainable livelihoods in vocational and adult education through university curricula and programs
Heikkinen, Anja; Sorsa, Santeri; Xing, Xin; Li, Qiao; Cheng, Jiao; Tan, Li; Kalimasi, Perpetua; Kilasa, Nicholous; Wadende, Pamela; Oyaro, Erick; Opwonya, Nelson (Tampere University, 2022)
reportThis preliminary study was accomplished during November 2021-March 2022, as part of “global innovation networks in teaching and learning”-initiative of the Finnish Ministry of Education and Culture, carried out by a team ...