Sanomalehtiyrityksen koko, kannattavuus ja tehokkuus: Suurtuotannon edut tilinpäätösten tunnuslukujen perusteella
Miettinen, Lauri (2020)
Miettinen, Lauri
2020
Journalistiikan ja mediatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Journalism and Media Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005034885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005034885
Tiivistelmä
Sanomalehtiyritysten omistus on keskittynyt 2000-luvulla. Keskittymisellä on tavoiteltu taloudellista tehokkuutta aikana, jolloin sanomalehtien talous on kohdannut isoja haasteita. Lehtien tulot ilmoitustilan ostajilta ja tilaajilta ovat laskeneet. Lehtialan keskittyminen on tapahtunut pitkälti yrityskauppojen kautta.
Keskittyminen mahdollistaa tehokkuuden lisäämisen mm. niin, että sisältöjä jaetaan ja toimintoja yhdistellään lehtikonsernin sisällä. Sanomalehtialan yrityskauppojen ja niitä seuraavien tehostamistoimien onnistumisen tutkiminen on jäänyt Suomessa vähäiseksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan empiirisen poikkileikkausaineiston perusteella suurtuotannon etujen esiintymistä sanomalehtiyrityksissä. Tutkielman kohde on mediateollisuus, mutta se nojautuu taloustieteeseen. Tavoitteena on selvittää, onko yrityksen tehokkuudella ja kannattavuudella yhteys yrityksen kokoon.
Empiirinen aineisto koostuu 96 sanomalehtikustantajan tilinpäätöksistä. Analyysi kohdistuu tilinpäätöksistä saatuihin ja niiden perusteella laskettuihin tunnuslukuihin. Muuttujien välisiä riippuvuuksia ja havaintojen tilastollista merkitsevyyttä tutkitaan ekonometrisellä menetelmällä.
Tulosten mukaan yli 1,3 miljoonan euron liikevaihdolla toimivien kustantajien koolla on positiivinen yhteys yrityksen tehokkuuteen ja kannattavuuteen. Kun tehokkuutta mitattiin tässä yritysryhmässä jalostusarvo / henkilöstömenot -tunnusluvulla, löytyi tilastollisesti merkitsevä riippuvuus tehokkuuden ja yrityksen koon välille. Tuloksen valossa tämän kokoluokan yrityksissä suurtuotannon edut ovat mahdollisia.
Tutkielmassa käydään läpi sanomalehtien talouteen vaikuttavia keskeisiä muutoksia kuluttajien käyttäytymisessä 90-luvun jälkeen ja alan merkittävät yrityskaupat 2000-luvulla. Taustaosuudessa kerrotaan myös sanomalehtien uusista yhteistyömuodoista, kuten sisältöjen lisääntyneestä jakamisesta. Uudenlaista yhteistyötä on syntynyt talouden tehostamistoimien seurauksena. Tutkielmassa pohditaan myös, voiko sanomalehtialan keskittyminen johtaa kilpailun vähenemiseen ja samalla taloustieteen määrittämiin hyvinvointitappioihin.
Keskittyminen mahdollistaa tehokkuuden lisäämisen mm. niin, että sisältöjä jaetaan ja toimintoja yhdistellään lehtikonsernin sisällä. Sanomalehtialan yrityskauppojen ja niitä seuraavien tehostamistoimien onnistumisen tutkiminen on jäänyt Suomessa vähäiseksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan empiirisen poikkileikkausaineiston perusteella suurtuotannon etujen esiintymistä sanomalehtiyrityksissä. Tutkielman kohde on mediateollisuus, mutta se nojautuu taloustieteeseen. Tavoitteena on selvittää, onko yrityksen tehokkuudella ja kannattavuudella yhteys yrityksen kokoon.
Empiirinen aineisto koostuu 96 sanomalehtikustantajan tilinpäätöksistä. Analyysi kohdistuu tilinpäätöksistä saatuihin ja niiden perusteella laskettuihin tunnuslukuihin. Muuttujien välisiä riippuvuuksia ja havaintojen tilastollista merkitsevyyttä tutkitaan ekonometrisellä menetelmällä.
Tulosten mukaan yli 1,3 miljoonan euron liikevaihdolla toimivien kustantajien koolla on positiivinen yhteys yrityksen tehokkuuteen ja kannattavuuteen. Kun tehokkuutta mitattiin tässä yritysryhmässä jalostusarvo / henkilöstömenot -tunnusluvulla, löytyi tilastollisesti merkitsevä riippuvuus tehokkuuden ja yrityksen koon välille. Tuloksen valossa tämän kokoluokan yrityksissä suurtuotannon edut ovat mahdollisia.
Tutkielmassa käydään läpi sanomalehtien talouteen vaikuttavia keskeisiä muutoksia kuluttajien käyttäytymisessä 90-luvun jälkeen ja alan merkittävät yrityskaupat 2000-luvulla. Taustaosuudessa kerrotaan myös sanomalehtien uusista yhteistyömuodoista, kuten sisältöjen lisääntyneestä jakamisesta. Uudenlaista yhteistyötä on syntynyt talouden tehostamistoimien seurauksena. Tutkielmassa pohditaan myös, voiko sanomalehtialan keskittyminen johtaa kilpailun vähenemiseen ja samalla taloustieteen määrittämiin hyvinvointitappioihin.