Historian käyttö yhdysvaltalaisen populaarimusiikin teksteissä, videoissa ja esityksissä: Tarkastelussa Kanye Westin 2010-luvun tuotanto
Sulander, Lilli (2020)
Sulander, Lilli
2020
Historian maisteriohjelma - Master's Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005034888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005034888
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee historian käyttöä yhdysvaltalaisen populaarimusiikin teksteissä, musiikkivideoissa ja esityksissä 2010-luvulla. Keskitän tarkastelun rap-artisti Kanye Westin tuotannon sisältämään historian käyttöön. Tutkielmassani selvitän, miten historiaa käytetään populaarimusiikin sanoituksissa, videoissa ja esityksissä. Lisäksi tarkastelen populaarimusiikissa esiintyviä historia esityksiä ja pohdin, miten historian käyttö palvelee populaarimusiikin tarkoituksia.
Tutkimusaineistona toimivat Kanye Westin 2010-luvulla julkaisemat 33 singleä, 23 musiikkivideota ja viisi televisioitua live-esitystä. Tutkimuskirjallisuus koostuu historian käytön ja populaarimusiikin tutkimuksesta, sekä suuresta määrästä internetlähteitä, jotka käsittelevät tutkimuksessa viitattuja tapahtumia ja henkilöitä. Lähteisiin kuuluvat myös muiden artistien kappaleet, elokuvat ja sarjat, joihin tutkimusaineistossa viitataan.
Tutkielman metodologinen lähtökohta on historian käytön tutkimus, joka painottaa historian käytön tarkoituksenmukaisuutta sekä pyrkimyksiä historian käytön taustalla. Tutkielmassa käyn läpi Kanye Westin sanoitusten, musiikkivideoiden ja esitysten sisällön, keskittäen tarkasteluni niissä esiintyvään historian käyttöön. Sanoitusten, musiikkivideoiden ja live-esitysten tarkastelussa tärkeässä osassa ovat rapmusiikin erityispiirteet populaarimusiikin genrenä ja näiden erityispiirteiden vaikutukset historian käyttöön.
Populaarimusiikissa historiaa käytetään monin eri tavoin. Historian käyttö määräytyy kappaleen sisällön ja sanoman mukaisesti, sen täydentäessä kappaleen sanomaa ja ajatusta kappaleen takana. Rapmusiikissa viittaukset henkilöhistoriaan nousevat historian käytön tavoista yleisimmäksi. Viittauksia populaarikulttuurin historiaan ja teoksiin tehdään nimeämällä henkilöitä ja tapahtumia suoraan, mutta näitä nostetaan esiin myös intertekstuaalisten viittausten kautta. Rapmusiikissa sämplääminen, eli aikaisemmin julkaistujen kappaleiden muokkaaminen kappaleen taustaksi, on yksi genrelle ominainen tapa käyttää historiaa. Sanoituksissa, videoissa ja esityksissä tehdään viittauksia myös yleiseen historiaan.
Historiaa käytetään populaarimusiikissa sanoitusten, videoiden ja esitysten sisältämän tarinan vahvistamiseen sekä artistin imagon muokkaamiseen. Historian käyttö on tapa kiinnittää kuuntelijan tai katsojan huomio artistin kappaleisiin, videoihin ja esityksiin. Singlejulkaisut, musiikkivideot ja televisioidut live-esitykset ovat osa populaarimusiikin markkinointia ja niiden tarkoituksena on saada yleisö ostamaan albumeja ja kuuntelemaan artistin musiikkia. Historian käyttö populaarimusiikissa palvelee näitä markkinointiin liittyviä tavoitteita. Historian käytöllä pyritään jossain tapauksissa vaikuttamaan yleisön käsityksiin yhteiskunnasta ja artistista. Rapmusiikissa esiintyvä historian käyttö on myös osa genrelle tyypillistä sanoilla ja mielikuvilla leikittelyä.
Tutkielmani nostaa populaarimusiikin ja sen tuotteet historian käyttöön liittyvän tutkimuksen aineistoiksi ja myötäilee aikaisemman tutkimuksen tuloksia populaarimusiikin vaikuttavuudesta. Aikaisemmassa tutkimuksessa esiin noussut kuulijoiden aktiivisuus, populaarimusiikin kuluttamiseen liittyen, vahvistuu tutkimuksessani kuulijoiden reagoidessa aktiivisesti populaarimusiikissa käytettyyn historiaan. Kuulijoiden aktiivinen rooli ja tiedostava historian käyttö vahvistavat aikaisemman tutkimuksen tuloksia populaarimusiikin vaikuttavuudesta. Tutkielma tuo lisätietoa populaarimusiikin tavoista käyttää historiaa omassa kontekstissaan ja se avaa rapmusiikin sanoitusten monitasoisia merkityksiä historian käyttöön liittyen.
Tutkimusaineistona toimivat Kanye Westin 2010-luvulla julkaisemat 33 singleä, 23 musiikkivideota ja viisi televisioitua live-esitystä. Tutkimuskirjallisuus koostuu historian käytön ja populaarimusiikin tutkimuksesta, sekä suuresta määrästä internetlähteitä, jotka käsittelevät tutkimuksessa viitattuja tapahtumia ja henkilöitä. Lähteisiin kuuluvat myös muiden artistien kappaleet, elokuvat ja sarjat, joihin tutkimusaineistossa viitataan.
Tutkielman metodologinen lähtökohta on historian käytön tutkimus, joka painottaa historian käytön tarkoituksenmukaisuutta sekä pyrkimyksiä historian käytön taustalla. Tutkielmassa käyn läpi Kanye Westin sanoitusten, musiikkivideoiden ja esitysten sisällön, keskittäen tarkasteluni niissä esiintyvään historian käyttöön. Sanoitusten, musiikkivideoiden ja live-esitysten tarkastelussa tärkeässä osassa ovat rapmusiikin erityispiirteet populaarimusiikin genrenä ja näiden erityispiirteiden vaikutukset historian käyttöön.
Populaarimusiikissa historiaa käytetään monin eri tavoin. Historian käyttö määräytyy kappaleen sisällön ja sanoman mukaisesti, sen täydentäessä kappaleen sanomaa ja ajatusta kappaleen takana. Rapmusiikissa viittaukset henkilöhistoriaan nousevat historian käytön tavoista yleisimmäksi. Viittauksia populaarikulttuurin historiaan ja teoksiin tehdään nimeämällä henkilöitä ja tapahtumia suoraan, mutta näitä nostetaan esiin myös intertekstuaalisten viittausten kautta. Rapmusiikissa sämplääminen, eli aikaisemmin julkaistujen kappaleiden muokkaaminen kappaleen taustaksi, on yksi genrelle ominainen tapa käyttää historiaa. Sanoituksissa, videoissa ja esityksissä tehdään viittauksia myös yleiseen historiaan.
Historiaa käytetään populaarimusiikissa sanoitusten, videoiden ja esitysten sisältämän tarinan vahvistamiseen sekä artistin imagon muokkaamiseen. Historian käyttö on tapa kiinnittää kuuntelijan tai katsojan huomio artistin kappaleisiin, videoihin ja esityksiin. Singlejulkaisut, musiikkivideot ja televisioidut live-esitykset ovat osa populaarimusiikin markkinointia ja niiden tarkoituksena on saada yleisö ostamaan albumeja ja kuuntelemaan artistin musiikkia. Historian käyttö populaarimusiikissa palvelee näitä markkinointiin liittyviä tavoitteita. Historian käytöllä pyritään jossain tapauksissa vaikuttamaan yleisön käsityksiin yhteiskunnasta ja artistista. Rapmusiikissa esiintyvä historian käyttö on myös osa genrelle tyypillistä sanoilla ja mielikuvilla leikittelyä.
Tutkielmani nostaa populaarimusiikin ja sen tuotteet historian käyttöön liittyvän tutkimuksen aineistoiksi ja myötäilee aikaisemman tutkimuksen tuloksia populaarimusiikin vaikuttavuudesta. Aikaisemmassa tutkimuksessa esiin noussut kuulijoiden aktiivisuus, populaarimusiikin kuluttamiseen liittyen, vahvistuu tutkimuksessani kuulijoiden reagoidessa aktiivisesti populaarimusiikissa käytettyyn historiaan. Kuulijoiden aktiivinen rooli ja tiedostava historian käyttö vahvistavat aikaisemman tutkimuksen tuloksia populaarimusiikin vaikuttavuudesta. Tutkielma tuo lisätietoa populaarimusiikin tavoista käyttää historiaa omassa kontekstissaan ja se avaa rapmusiikin sanoitusten monitasoisia merkityksiä historian käyttöön liittyen.