Peliteorian hyödyntäminen hintakilpailussa
Markkanen, Pauli (2020)
Markkanen, Pauli
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005034887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005034887
Tiivistelmä
Peliteoria voidaan nähdä perinteisesti matemaattisena konseptina, joten sen soveltaminen liiketoiminnassa voi tarjota uusia näkökulmia siitä, kuinka mallia voidaan hyödyntää myös yrityksen päätöksenteossa. Tämä työ selvittää, kuinka yritys pystyy mallintamaan hintakilpailuaan peliteorian avulla, millaisessa markkinatilanteessa mallin käyttämisestä on apua ja mitä yritys hyötyy sen käyttämisestä. Tutkimus rajattiin käsittelemään pääosin kahden pelaajan kilpailullisia pelejä, joissa peliteoriaa tarkasteltiin päätöksenteon työkaluna, jolloin sen matemaattinen tarkastelu kyettiin jättämään työn ulkopuolelle.
Työ pohjautuu yritysten kilpailudynamiikan tarkastelulle. Yritysten kilpailu koostuu liikkeistä ja vastaliikkeistä, jotka jakautuvat strategisiin ja taktisiin liikkeisiin. Hinnoittelu on merkittävä yrityksen taktinen liike, koska sillä on selkeä vaikutus yrityksen tuottoihin ja se on luonteeltaan nopea, joustava ja helppo toteuttaa.
Peliteoriaa mallinnetaan normaali- ja puumuodossa. Nämä kuvaavat mallin käyttäjälle pelin pelaajat, pelaajien valintojen vaihtoehdot ja niiden tulokset pelaajille. Nashin tasapaino kykenee tuottamaan tieteellisen ennustuksen pelin lopputulemasta, ja sitä voidaan pitää yhtenä merkittävimmistä ratkaisukonsepteista peliteoriassa. Peliteorian malli sopii hyvin yritysten liikkeiden ja vastaliikkeiden kuvaamiseen. Peliteoreettisen tilanteen ominaisuuksiksi voidaan määrittää pelaajien määrä, informaation luonne, päätösten ajoitus, tulokset, yhteistyö, pelin toistuvuus ja strategian valinta. Liiketoiminnan peliteoreettisia ominaisuuksia ei voida kuitenkaan yksiselitteisesti kuvata, vaan osa niistä voi olla ala- ja tilannekohtaisia.
Hintakilpailun peliteoreettisessa mallissa Nashin tasapaino voi ohjata ja selittää, miksi yritykset hinnoittelevat siten, että koko markkinan tuotot voivat kärsiä. Mallista voi olla erityisesti hyötyä hitaasti kasvavalla markkinalla, jossa toimii tasavahvoja kilpailijoita homogeenisilla tuotteilla. Tällöin kilpailu perustuu hintaan ja aggressiiviseen markkinaosuuden tavoitteluun. Luodakseen peliteorian mallin yrityksen täytyy määrittää pelin pelaajat, tunnistaa pelaajien valinta-mahdollisuudet ja strategiat ja määrittää valintojen lopulliset tulokset pelaajille.
Hintakilpailun peliteoreettisella mallilla yritys pystyy jäsentämään ongelmaansa paremmin. Mallin luominen pakottaa yrityksen tunnistamaan omat ja kilpailijan mahdolliset liikkeet, sekä pohtimaan niiden vaikutusta tulosten muodossa. Mallin avulla yritys voi ennakoida kilpailijan toimintaa ja selvittää optimaalisen vastaliikkeen kilpailijan liikettä vastaan. Malli sisältää kuitenkin useita reunaehtoja ja rajoitteita, joita ovat esimerkiksi pelaajien rationaalisuus, hinnan merkitys kilpailussa ja tulosten luotettavuus.
Työ pohjautuu yritysten kilpailudynamiikan tarkastelulle. Yritysten kilpailu koostuu liikkeistä ja vastaliikkeistä, jotka jakautuvat strategisiin ja taktisiin liikkeisiin. Hinnoittelu on merkittävä yrityksen taktinen liike, koska sillä on selkeä vaikutus yrityksen tuottoihin ja se on luonteeltaan nopea, joustava ja helppo toteuttaa.
Peliteoriaa mallinnetaan normaali- ja puumuodossa. Nämä kuvaavat mallin käyttäjälle pelin pelaajat, pelaajien valintojen vaihtoehdot ja niiden tulokset pelaajille. Nashin tasapaino kykenee tuottamaan tieteellisen ennustuksen pelin lopputulemasta, ja sitä voidaan pitää yhtenä merkittävimmistä ratkaisukonsepteista peliteoriassa. Peliteorian malli sopii hyvin yritysten liikkeiden ja vastaliikkeiden kuvaamiseen. Peliteoreettisen tilanteen ominaisuuksiksi voidaan määrittää pelaajien määrä, informaation luonne, päätösten ajoitus, tulokset, yhteistyö, pelin toistuvuus ja strategian valinta. Liiketoiminnan peliteoreettisia ominaisuuksia ei voida kuitenkaan yksiselitteisesti kuvata, vaan osa niistä voi olla ala- ja tilannekohtaisia.
Hintakilpailun peliteoreettisessa mallissa Nashin tasapaino voi ohjata ja selittää, miksi yritykset hinnoittelevat siten, että koko markkinan tuotot voivat kärsiä. Mallista voi olla erityisesti hyötyä hitaasti kasvavalla markkinalla, jossa toimii tasavahvoja kilpailijoita homogeenisilla tuotteilla. Tällöin kilpailu perustuu hintaan ja aggressiiviseen markkinaosuuden tavoitteluun. Luodakseen peliteorian mallin yrityksen täytyy määrittää pelin pelaajat, tunnistaa pelaajien valinta-mahdollisuudet ja strategiat ja määrittää valintojen lopulliset tulokset pelaajille.
Hintakilpailun peliteoreettisella mallilla yritys pystyy jäsentämään ongelmaansa paremmin. Mallin luominen pakottaa yrityksen tunnistamaan omat ja kilpailijan mahdolliset liikkeet, sekä pohtimaan niiden vaikutusta tulosten muodossa. Mallin avulla yritys voi ennakoida kilpailijan toimintaa ja selvittää optimaalisen vastaliikkeen kilpailijan liikettä vastaan. Malli sisältää kuitenkin useita reunaehtoja ja rajoitteita, joita ovat esimerkiksi pelaajien rationaalisuus, hinnan merkitys kilpailussa ja tulosten luotettavuus.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]