Varjoista valoihin: Katsaus koulunkäynninohjaajan työhyvinvointiin
Sarkanen, Eetu (2020)
Sarkanen, Eetu
2020
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005024858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202005024858
Tiivistelmä
Työ muodostaa merkittävän osan ihmisten arjesta. Työhyvinvointi on tärkeä osa työn kokonaisuutta, sillä se vaikuttaa muun muassa työn laatuun sekä tuottavuuteen. Koulunkäynninohjaajien osalta työhyvinvointia ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Aiempi tutkimustieto antaa kuitenkin viitteitä siitä, että koulunkäynninohjaajien työhön liittyy joitakin työhyvinvointiin vaikuttavia erityispiirteitä. Tutkimuksen tarkoitus on tuottaa tietoa koulunkäynninohjaajien työhyvinvoinnin tekijöistä opetusalan johtajien käytettäväksi. Ensisijainen tutkimuskysymys esitetään tutkimuksessa muodossa: "mitä sellaisia erityispiirteitä koulunkäynninohjaajien työhön liittyy, jotka lisäävät koulunkäynninohjaajan työn kuormittavuutta?" Tutkimuksen toisena tutkimuskysymyksenä esitetään seuraava: "millaisin työn suunnitteluun liittyvin keinoin koulunkäynninohjaajien työhyvinvointia voitaisiin kohentaa?"
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla Tampereen kaupungin palveluksessa työskenteleviä koulunkäynninohjaajia. Haastattelut toteutettiin keväällä 2020 puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksen ajankohtana vaikuttaneiden poikkeusolojen vuoksi haastattelut toteutettiin puhelimitse. Kirjalliseen muotoon muutetun aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimuksen taustateoria muodostui pääasiassa työn imun käsitteen, työn vaatimusten ja voimavarojen mallin sekä työhyvinvoinnin portaat -mallin pohjalta.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena esitellään koulunkäynninohjaajan työhön liittyvien vastuusuhteiden ongelmallisuutta, joka vaikuttaa työn kuormittavuuteen muun muassa luomalla rooliepäselvyyksiä koulunkäynninohjaajien työssä. Lisäksi tutkimuksen tulosten perusteella ehdotetaan sellaisia konkreettisia toimia, joiden avulla koulunkäynninohjaajien työhyvinvointiin voidaan vaikuttaa työhyvinvointia edistävällä tavalla. Tutkimuksen lopuksi esitetään tulosten perusteella muodostettuja jatkotutkimusehdotuksia aihepiirin tiedon syventämiseksi.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla Tampereen kaupungin palveluksessa työskenteleviä koulunkäynninohjaajia. Haastattelut toteutettiin keväällä 2020 puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimuksen ajankohtana vaikuttaneiden poikkeusolojen vuoksi haastattelut toteutettiin puhelimitse. Kirjalliseen muotoon muutetun aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimuksen taustateoria muodostui pääasiassa työn imun käsitteen, työn vaatimusten ja voimavarojen mallin sekä työhyvinvoinnin portaat -mallin pohjalta.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena esitellään koulunkäynninohjaajan työhön liittyvien vastuusuhteiden ongelmallisuutta, joka vaikuttaa työn kuormittavuuteen muun muassa luomalla rooliepäselvyyksiä koulunkäynninohjaajien työssä. Lisäksi tutkimuksen tulosten perusteella ehdotetaan sellaisia konkreettisia toimia, joiden avulla koulunkäynninohjaajien työhyvinvointiin voidaan vaikuttaa työhyvinvointia edistävällä tavalla. Tutkimuksen lopuksi esitetään tulosten perusteella muodostettuja jatkotutkimusehdotuksia aihepiirin tiedon syventämiseksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]