Onnistunut brändin hallinta B2B-markkinoilla sosiaalisen median avulla
Ilonen, Atte (2020)
Ilonen, Atte
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284092
Tiivistelmä
Brändin ja brändin hallinnan merkitys on korostunut sosiaalisen median aikakaudella. Kuluttajamarkkinoiden puolella brändin merkitys on tiedostettu jo pitkään ja brändin hallintaa on tutkittu jo paljon. B2B-puolen brändin hallintaa ei ole tutkittu yhtä paljon, sillä perinteisesti brändiä ei ole pidetty yhtä tärkeänä. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan B2B-yritysten brändin hallintaa sosiaalisessa mediassa ja etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin: millaisia strategioita ja tavoitteita B2B-yritysten sosiaalisen median brändin hallinnassa esiintyy ja mitä haasteita B2B-yritysten sosiaalisen median brändinhallintaan liittyy. Kirjallisuuskatsauksessa käytetään lähteinä alan vertaisarvioituja tutkimuksia.
Brändi on kokonaisvaltainen käsitys yrityksestä, tuotteesta ja sen ominaisuuksista. Tuote tai palvelu voi olla helppo kopioida, mutta brändi ei, sillä huoliteltu brändi on pitkän ja suunnitelmallisen työn tulos. Brändin hallinta on organisatorinen kehys bränditoimintojen suunnittelun, kehitykseen, implementointiin ja arviointiin brändistrategian eri osa-alueilla. Brändin hallinnan keinoilla pyritään kasvattamaan brändipääomaa, joka tarkoittaa brändin arvoa.
B2B-yritykset tavoitteet sosiaalisessa mediassa ovat usein yhteneviä yrityksen pääasiallisten tavoitteiden kanssa. Bränditietoisuuden levittäminen, luotettavan brändin maineen saavuttaminen ja tuotteiden mainostaminen ovat monen B2B-yrityksen tavoitteita sosiaalisessa mediassa. Luottamuksen kasvattaminen asiakkaan ja yrityksen välillä on tärkeää, sillä asiakas todennäköisemmin jatkaa yhteistyötään luotettavan yrityksen kanssa tulevaisuudessa.
Bränditavoitteiden saavuttamiseksi B2B-yrityksien täytyy luoda sopiva brändistrategia sosiaaliseen mediaan. Asiakkaiden mielipiteiden seuraaminen, sidosryhmien luomiin sisältöihin vastaaminen, brändin ohjaaminen relevantteihin keskusteluihin ja keskustelujen tavoitteiden kannalta sopiviin suuntiin ohjaaminen ovat tutkimusten mukaan suosittuja ja toimivia strategioita.
Sosiaalinen media on kuitenkin tuonut haasteita brändin hallintaan. Yrityksien kontrolli brändin hallintaan on vaikeutunut, sillä sosiaalisessa mediassa lähes kuka tahansa voi tuoda oman mielipiteensä esiin ja vaikuttaa brändiin. Sosiaalisessa mediassa yrityksen on vaikeampi erottautua toisistaan, jolloin brändit ovat homogeenisempia. Muita haasteita ovat lisäksi tietoturvahaasteet ja sosiaalisen median resurssien puutteet.
Brändi on kokonaisvaltainen käsitys yrityksestä, tuotteesta ja sen ominaisuuksista. Tuote tai palvelu voi olla helppo kopioida, mutta brändi ei, sillä huoliteltu brändi on pitkän ja suunnitelmallisen työn tulos. Brändin hallinta on organisatorinen kehys bränditoimintojen suunnittelun, kehitykseen, implementointiin ja arviointiin brändistrategian eri osa-alueilla. Brändin hallinnan keinoilla pyritään kasvattamaan brändipääomaa, joka tarkoittaa brändin arvoa.
B2B-yritykset tavoitteet sosiaalisessa mediassa ovat usein yhteneviä yrityksen pääasiallisten tavoitteiden kanssa. Bränditietoisuuden levittäminen, luotettavan brändin maineen saavuttaminen ja tuotteiden mainostaminen ovat monen B2B-yrityksen tavoitteita sosiaalisessa mediassa. Luottamuksen kasvattaminen asiakkaan ja yrityksen välillä on tärkeää, sillä asiakas todennäköisemmin jatkaa yhteistyötään luotettavan yrityksen kanssa tulevaisuudessa.
Bränditavoitteiden saavuttamiseksi B2B-yrityksien täytyy luoda sopiva brändistrategia sosiaaliseen mediaan. Asiakkaiden mielipiteiden seuraaminen, sidosryhmien luomiin sisältöihin vastaaminen, brändin ohjaaminen relevantteihin keskusteluihin ja keskustelujen tavoitteiden kannalta sopiviin suuntiin ohjaaminen ovat tutkimusten mukaan suosittuja ja toimivia strategioita.
Sosiaalinen media on kuitenkin tuonut haasteita brändin hallintaan. Yrityksien kontrolli brändin hallintaan on vaikeutunut, sillä sosiaalisessa mediassa lähes kuka tahansa voi tuoda oman mielipiteensä esiin ja vaikuttaa brändiin. Sosiaalisessa mediassa yrityksen on vaikeampi erottautua toisistaan, jolloin brändit ovat homogeenisempia. Muita haasteita ovat lisäksi tietoturvahaasteet ja sosiaalisen median resurssien puutteet.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]