Matematiikkaa Ihmemaassa: Tarinankerrontamenetelmä ensimmäisen luokan matematiikan opetuksessa
Majaniemi, Sanna (2020)
Majaniemi, Sanna
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Teacher Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004304824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004304824
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tarinankerrontamenetelmän mahdollisuuksia ensimmäisen luokan vaihtoehtoisena matematiikan opetustapana perinteisen oppikirjatyöskentelyn sijaan. Monissa muissa alkuopetuksen oppiaineissa tarinoita ja toiminnallisia opetustapoja käytetään paljon, mutta matematiikassa mekaaniseen laskemiseen perustuva oppiminen on edelleen yleistä. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää menetelmän vahvuudet ja heikkoudet ja tarkastella menetelmän käytännöllisyyttä opettajan ja oppilaiden näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksella kartoitettiin tapoja käyttää kielentämistä osana tarinankerrontamenetelmää.
Tutkimus toteutettiin design-tutkimuksena, ja tutkimuksen aineisto kerättiin eräässä pirkanmaalaisessa ensimmäisessä luokassa toteutetussa opetuskokeilussa maaliskuussa 2019. Opetuskokeilu kesti kaksi oppituntia. Ensimmäiseen oppituntiin osallistui 21 oppilasta ja toiseen 22 oppilasta. Opetuskokeilua varten oli valmisteltu matemaattisia tehtäviä sisältävä tarina, jonka lisäksi opetusmateriaalina olivat lukumääräpalat. Lisäksi haastateltiin opetuskokeiluluokan opettajaa. Aineisto teemoiteltiin kolmeen teemaan: tarinankerrontamenetelmän vahvuudet ja heikkoudet, tarinankerrontamenetelmä ensimmäisen luokan oppilaiden ja opettajan näkökulmasta sekä kielentäminen tarinankerrontamenetelmässä.
Tutkimuksen perusteella tarinankerrontamenetelmän vahvuuksia ovat oppimisen ilon tuottaminen ja matematiikan oppimisen kiinnostuksen kasvaminen. Oppilaat innostuvat jännittävästä tarinasta, johon he pääsevät vaikuttamaan tehtävien kautta. Menetelmän heikkouksia ovat materiaalien työläs tekeminen ja haasteet oppimisen seuraamisessa. Opettajan on tärkeää kiinnittää huomiota selkeään ohjeistukseen ja opetustavoitteiden täyttymiseen. Kielentäminen tukee tarinankerrontamenetelmän oppimisvaikutuksia, sillä selittämällä ratkaisujaan oppilas jäsentää ajatuksiaan ja prosessoi harjoiteltavia käsitteitä. Tämä kehittää käsitteiden ja niiden yhteyksien ymmärtämistä. Tarinankerrontamenetelmän avulla opettaja voi vastata perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) vaatimuksiin opettaa matematiikkaa toiminnallisesta ja tukea matemaattisen ajattelun kehittymistä.
Tutkimus toteutettiin design-tutkimuksena, ja tutkimuksen aineisto kerättiin eräässä pirkanmaalaisessa ensimmäisessä luokassa toteutetussa opetuskokeilussa maaliskuussa 2019. Opetuskokeilu kesti kaksi oppituntia. Ensimmäiseen oppituntiin osallistui 21 oppilasta ja toiseen 22 oppilasta. Opetuskokeilua varten oli valmisteltu matemaattisia tehtäviä sisältävä tarina, jonka lisäksi opetusmateriaalina olivat lukumääräpalat. Lisäksi haastateltiin opetuskokeiluluokan opettajaa. Aineisto teemoiteltiin kolmeen teemaan: tarinankerrontamenetelmän vahvuudet ja heikkoudet, tarinankerrontamenetelmä ensimmäisen luokan oppilaiden ja opettajan näkökulmasta sekä kielentäminen tarinankerrontamenetelmässä.
Tutkimuksen perusteella tarinankerrontamenetelmän vahvuuksia ovat oppimisen ilon tuottaminen ja matematiikan oppimisen kiinnostuksen kasvaminen. Oppilaat innostuvat jännittävästä tarinasta, johon he pääsevät vaikuttamaan tehtävien kautta. Menetelmän heikkouksia ovat materiaalien työläs tekeminen ja haasteet oppimisen seuraamisessa. Opettajan on tärkeää kiinnittää huomiota selkeään ohjeistukseen ja opetustavoitteiden täyttymiseen. Kielentäminen tukee tarinankerrontamenetelmän oppimisvaikutuksia, sillä selittämällä ratkaisujaan oppilas jäsentää ajatuksiaan ja prosessoi harjoiteltavia käsitteitä. Tämä kehittää käsitteiden ja niiden yhteyksien ymmärtämistä. Tarinankerrontamenetelmän avulla opettaja voi vastata perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) vaatimuksiin opettaa matematiikkaa toiminnallisesta ja tukea matemaattisen ajattelun kehittymistä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]