Työyhteisön vuorovaikutuksen merkitys Y-sukupolven sitoutumiseen organisaatiossa
Laine, Anitra (2020)
Laine, Anitra
2020
Puheviestinnän maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004304772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004304772
Tiivistelmä
Y-sukupolven uskotaan poikkeavan aiemmista sukupolvista paljon ja Y-sukupolven edustajilla onkin monia ominaisuuksia, jotka saattavat tehdä heidän kanssaan vuorovaikutuksessa olemisesta erilaista kuin muiden sukupolvien kanssa (Myers & Sadaghiani 2010). Tämän takia on tärkeää tutkia juuri Y-sukupolven sitoutumista organisaatioon.
Nykyään työelämässä kilpailu organisaatioiden välillä on kovaa. Organisaatioiden täytyy siis hyödyntää kaikki mahdolliset kilpailuedut, joilla ne voivat erottua muista organisaatioista. Työntekijöiden sitoutuminen vaikuttaa esimerkiksi organisaation tuloksellisuuteen ja työntekijöiden työhyvinvointiin (Meyer & Herscovitch 2001, 299), ja siitä johtuen työntekijöiden sitouttaminen organisaatioon voi olla yksi mahdollinen kilpailuetu. Tästä johtuen onkin merkityksellistä tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat sitoutumiseen organisaatiossa.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli ymmärtää Y-sukupolvea edustavien työntekijöiden sitoutumista yritykseen ja selvittää, millaiset työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvät tekijät ovat yhteydessä sitoutumiseen. Kiinnostuksen kohteena olivat työyhteisön vuorovaikutussuhteiden ja organisaation vuorovaikutusrakenteiden ja -käytänteiden merkitys Y-sukupolven sitoutumisessa organisaatioon. Tutkielman aineisto koostui kahdestatoista teemahaastattelusta, jotka toteutettiin tammi–helmikuussa 2020. Haastateltavat olivat vuosina 1988-1996-syntyneitä tietoperustaisissa organisaatioissa työskenteleviä henkilöitä. Aineistoa analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysilla.
Tutkielman tulokset osoittivat, että työyhteisön vuorovaikutuksella on merkitystä Y-sukupolven sitoutumiseen organisaatiossa. Tulokset osoittivat, että Y-sukupolven sitoutuminen kohdistuu työyhteisöön ja heille työyhteisön vertaissuhteet ja johtaja-alaissuhteet ovat tärkeitä sitoutumisen kannalta. Haastateltavat toivat esille, että heille työyhteisön vuorovaikutuksessa on erityisen merkittävää se, että työyhteisön jäsenet ovat ystäviä keskenään ja vuorovaikutus on suurimmalta osaltaan vapaamuotoista ja epävirallista. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi myös se, että Y-sukupolven sitoutuminen organisaatioon näyttäisi olevan vahvaa. Y-sukupolven sitoutuminen vaikuttaisi kuitenkin olevan vahvuudesta huolimatta lyhytaikaista, sillä harva haastateltava näki pitkäaikaista tulevaisuutta organisaatiossa, jossa he tällä hetkellä työskentelevät.
Nykyään työelämässä kilpailu organisaatioiden välillä on kovaa. Organisaatioiden täytyy siis hyödyntää kaikki mahdolliset kilpailuedut, joilla ne voivat erottua muista organisaatioista. Työntekijöiden sitoutuminen vaikuttaa esimerkiksi organisaation tuloksellisuuteen ja työntekijöiden työhyvinvointiin (Meyer & Herscovitch 2001, 299), ja siitä johtuen työntekijöiden sitouttaminen organisaatioon voi olla yksi mahdollinen kilpailuetu. Tästä johtuen onkin merkityksellistä tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat sitoutumiseen organisaatiossa.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli ymmärtää Y-sukupolvea edustavien työntekijöiden sitoutumista yritykseen ja selvittää, millaiset työyhteisön vuorovaikutukseen liittyvät tekijät ovat yhteydessä sitoutumiseen. Kiinnostuksen kohteena olivat työyhteisön vuorovaikutussuhteiden ja organisaation vuorovaikutusrakenteiden ja -käytänteiden merkitys Y-sukupolven sitoutumisessa organisaatioon. Tutkielman aineisto koostui kahdestatoista teemahaastattelusta, jotka toteutettiin tammi–helmikuussa 2020. Haastateltavat olivat vuosina 1988-1996-syntyneitä tietoperustaisissa organisaatioissa työskenteleviä henkilöitä. Aineistoa analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysilla.
Tutkielman tulokset osoittivat, että työyhteisön vuorovaikutuksella on merkitystä Y-sukupolven sitoutumiseen organisaatiossa. Tulokset osoittivat, että Y-sukupolven sitoutuminen kohdistuu työyhteisöön ja heille työyhteisön vertaissuhteet ja johtaja-alaissuhteet ovat tärkeitä sitoutumisen kannalta. Haastateltavat toivat esille, että heille työyhteisön vuorovaikutuksessa on erityisen merkittävää se, että työyhteisön jäsenet ovat ystäviä keskenään ja vuorovaikutus on suurimmalta osaltaan vapaamuotoista ja epävirallista. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi myös se, että Y-sukupolven sitoutuminen organisaatioon näyttäisi olevan vahvaa. Y-sukupolven sitoutuminen vaikuttaisi kuitenkin olevan vahvuudesta huolimatta lyhytaikaista, sillä harva haastateltava näki pitkäaikaista tulevaisuutta organisaatiossa, jossa he tällä hetkellä työskentelevät.