Eettinen herkkyys osana yliopisto-opettajien opettajuutta
Moberg, Joona (2020)
Moberg, Joona
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294740
Tiivistelmä
Eettinen herkkyys on osoittautunut aikaisemmassa tutkimuskirjallisuudessa keskeiseksi osaksi opetus- ja kasvatustoimintaa. Taitona sen on todettu mahdollistavan opetuksessa ilmenevien eettisten ja moraalisten tilanteiden havainnoimisen. Tämän on nähty toimivan edellytyksenä moraaliselle ja eettiselle toimijuudelle. Suomessa aikaisemmin eettisen herkkyyden tutkimuksessa on painottunut varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opettajien eettisen herkkyyden taitojen mittaaminen sekä kartoittaminen. Eettistä herkkyyttä ei ole aikaisemmin Suomessa tutkittu yliopisto-opettajien kohdalla.
Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii selvittämään, tulisiko yliopisto-opettajien eettistä herkkyyttä tutkia jatkossa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kirjallisuuskatsaus, koska sen nähtiin mahdollistavan moraalisen toimijuuden, eettisen herkkyyden sekä Suomessa yliopistoissa opettavien ammatin ja aseman tarkastelun.
Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella suomalaisten yliopisto-opettajien autonominen asema on vahva. Eettinen herkkyys puolestaan näyttäytyi keskeisenä osana eettisesti ja moraalisesti kestävän opetuksen suunnittelua, toteuttamista sekä kehittämistä. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltu aikaisempi tutkimustieto tukee myös näkemystä siitä, että opettajan työssä toimivien yksilöiden välillä esiintyy eroavaisuuksia heidän kyvyissään toimia eettisesti herkästi. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella vaikuttaa siltä, että yliopistoissa opettavien eettisen herkkyyden tutkiminen on jatkossa perusteltua.
Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka pyrkii selvittämään, tulisiko yliopisto-opettajien eettistä herkkyyttä tutkia jatkossa. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kirjallisuuskatsaus, koska sen nähtiin mahdollistavan moraalisen toimijuuden, eettisen herkkyyden sekä Suomessa yliopistoissa opettavien ammatin ja aseman tarkastelun.
Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella suomalaisten yliopisto-opettajien autonominen asema on vahva. Eettinen herkkyys puolestaan näyttäytyi keskeisenä osana eettisesti ja moraalisesti kestävän opetuksen suunnittelua, toteuttamista sekä kehittämistä. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltu aikaisempi tutkimustieto tukee myös näkemystä siitä, että opettajan työssä toimivien yksilöiden välillä esiintyy eroavaisuuksia heidän kyvyissään toimia eettisesti herkästi. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella vaikuttaa siltä, että yliopistoissa opettavien eettisen herkkyyden tutkiminen on jatkossa perusteltua.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8933]