Kiusaaminen suomalaisissa lasten kuvakirjoissa 2010-luvulla
Korkea-aho, Emilia (2020)
Korkea-aho, Emilia
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen maisterin tutkinto - Early Childhood Education, Master of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004304746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004304746
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin kiusaamisen ilmenemistä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa 2010-luvulla. Kiusaamisilmiö valittiin sen ajankohtaisuuden sekä ajattomuuden vuoksi. Aihetta lähestyttiin tutkimalla kiusaamisen muotoja, kiusaamisrooleja, kiusaamisen taustalla olevia tekijöitä sekä kiusaamistilanteen ratkaisua. Koulukiusaamisesta on tehty tutkimuksia, mutta pienten lasten kiusaamista on tutkittu vähän. Tutkimustiedon niukkuuden vuoksi haluan tutkimukseni avulla tuoda tutkimustietoa pienten lasten kiusaamisesta kuvakirjojen kautta.
Tutkimuksen aineistoon valikoitui kymmenen suomalaista kuvakirjaa, joissa aiheena oli kiusaaminen. Tutkimusaineistoa etsittiin Pirkanmaan kirjastoverkkoon kuuluvista kirjastoista ja aineisto rajattiin vuosiin 2010-2019. Tutkimusmenetelmänä oli sisällönanalyysi, jonka perusteella rakennettiin analyysitaulukot. Analyysi suoritettiin kahdessa eri vaiheessa. Taulukon perusteella aineistosta etsittiin kiusaamiseen liittyviä rooleja, kiusaamistapoja, taustasyitä sekä ratkaisuja kiusaamistilanteeseen. Analyysitaulukossa huomioitiin myös tekstin ja kuvan suhde, sillä kuvakirjoissa kuva ja teksti yhdessä antavat tietoa kirjan sanomasta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suomalaisissa lasten kuvakirjoissa kiusaaminen ilmenee pääosin psyykkisenä ja sanallisena kiusaamisena. Kiusaamisen taustalla olevat syyt olivat moninaiset, varsinkin erilaisuus, ennakkoluulot ja erikoiset asut saivat aikaan syrjintää. Kiusaajat olivat useimmiten poikia kuin tyttöjä, kun taas kiusattuina oli tyttöjä ja poikia tasavertaisesti. Kiusaamiseen liittyviä muita rooleja eli hiljaisia hyväksyjiä, kiusaajan apureita ja kiusatun puolustajia näkyi myös aineistossa. Kiusaamistilanteet ratkaistiin pääosin aikuiselle kertomalla sekä anteeksipyynnöllä. Kuvan ja tekstin suhde oli yhteneväinen, ne täydensivät toisiaan ja antoivat lisäinformaatiota toisistaan lukijalle.
Tulosten perusteella suomalaiset lasten kuvakirjat välittävät kiusaamisesta viestiä, että kiusaamisesta tulisi kertoa aikuiselle ja kiusaaminen on usein psyykkistä ja sanallista. Tulokset myös osoittavat, että kiusaaminen on ryhmäilmiö ja erilaiset kiusaamisen roolit näkyvät myös kuvakirjoissa. Kuvakirjojen avulla lapset samaistuvat kiusattujen ja kiusaajien tunteisiin. Tutkimus tuo kasvatustieteellisestä näkökulmasta tietoa pienten lasten kiusaamisesta ja siitä, miten kiusaamistilanteet voidaan ratkaista.
Tutkimuksen aineistoon valikoitui kymmenen suomalaista kuvakirjaa, joissa aiheena oli kiusaaminen. Tutkimusaineistoa etsittiin Pirkanmaan kirjastoverkkoon kuuluvista kirjastoista ja aineisto rajattiin vuosiin 2010-2019. Tutkimusmenetelmänä oli sisällönanalyysi, jonka perusteella rakennettiin analyysitaulukot. Analyysi suoritettiin kahdessa eri vaiheessa. Taulukon perusteella aineistosta etsittiin kiusaamiseen liittyviä rooleja, kiusaamistapoja, taustasyitä sekä ratkaisuja kiusaamistilanteeseen. Analyysitaulukossa huomioitiin myös tekstin ja kuvan suhde, sillä kuvakirjoissa kuva ja teksti yhdessä antavat tietoa kirjan sanomasta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suomalaisissa lasten kuvakirjoissa kiusaaminen ilmenee pääosin psyykkisenä ja sanallisena kiusaamisena. Kiusaamisen taustalla olevat syyt olivat moninaiset, varsinkin erilaisuus, ennakkoluulot ja erikoiset asut saivat aikaan syrjintää. Kiusaajat olivat useimmiten poikia kuin tyttöjä, kun taas kiusattuina oli tyttöjä ja poikia tasavertaisesti. Kiusaamiseen liittyviä muita rooleja eli hiljaisia hyväksyjiä, kiusaajan apureita ja kiusatun puolustajia näkyi myös aineistossa. Kiusaamistilanteet ratkaistiin pääosin aikuiselle kertomalla sekä anteeksipyynnöllä. Kuvan ja tekstin suhde oli yhteneväinen, ne täydensivät toisiaan ja antoivat lisäinformaatiota toisistaan lukijalle.
Tulosten perusteella suomalaiset lasten kuvakirjat välittävät kiusaamisesta viestiä, että kiusaamisesta tulisi kertoa aikuiselle ja kiusaaminen on usein psyykkistä ja sanallista. Tulokset myös osoittavat, että kiusaaminen on ryhmäilmiö ja erilaiset kiusaamisen roolit näkyvät myös kuvakirjoissa. Kuvakirjojen avulla lapset samaistuvat kiusattujen ja kiusaajien tunteisiin. Tutkimus tuo kasvatustieteellisestä näkökulmasta tietoa pienten lasten kiusaamisesta ja siitä, miten kiusaamistilanteet voidaan ratkaista.