Sotkamon Chinatown ja urheiluministeri puusuksilla: Diplomatian uudet muodot Suomen ja Kiinan talviurheiluyhteistyössä median silmin
Teijula, Krista (2020)
Teijula, Krista
2020
Politiikan tutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294658
Tiivistelmä
Vuonna 2019 Suomi ja Kiina viettivät yhteistä talviurheilun teemavuotta. Hankkeen taustalla on, että Pekingissä järjestetään vuonna 2022 talviolympialaiset, joissa Kiina haluaa esitellä sekä moitteettomat puitteet kisoille että omien urheilijoidensa menestystä talvilajeissa. Koska Kiinassa ei ole talviurheilun perinteitä, Kiina on päättänyt hankkia asiantuntemusta ulkomailta suurella budjetilla. Tässä Suomi on nähnyt mahdollisuutensa päästä osingoille rahakkaaseen bisnekseen.
Tässä tutkielmassa perehdytään siihen, millaisia toimijoita Suomen ja Kiinan talviurheiluyhteistyössä on mukana. Lisäksi perehdytään siihen, millaisia merkityksiä talviurheiluyhteistyölle muodostuu suomalaisessa mediassa. Lähtökohtana pidetään sitä, että kyseessä on diplomaattinen toiminta uuden vuosituhannen kontekstissa, jossa toimijat ja toimintatavat ovat huomattavasti moninaisempia kuin perinteisessä diplomaattisessa toiminnassa.
Tutkielma on toteutettu teoriaohjautuvana medialähteiden sisällönanalyysina. Yle Uutisten, Helsingin Sanomien, MTV Uutisten, Iltalehden ja Ilta-Sanomien julkaisemien verkkouutisjuttujen perusteella tullaan siihen tulokseen, että Suomen ja Kiinan talviurheiluyhteistyössä on kyse sekä vienninedistämisestä, julkisuusdiplomatiasta että urheiludiplomatiasta. Verkostodiplomatian mallin mukaan toiminnassa on ollut mukana sekä perinteisiä diplomaattisia toimijoita kuten valtionpäämiehet että esimerkiksi kaupunkeja, yrityksiä ja urheiluseuroja. Suomelle talviurheiluyhteistyö toimii sekä diplomatian tavoitteena että välineenä: yhtäältä diplomatian avulla pyritään edistämään talviurheiluvientiä, toisaalta jo muodostunut mielikuva Suomesta talviurheilumaana parantaa Suomen mainetta ja samalla diplomaattista suhdetta Kiinaan.
Tässä tutkielmassa perehdytään siihen, millaisia toimijoita Suomen ja Kiinan talviurheiluyhteistyössä on mukana. Lisäksi perehdytään siihen, millaisia merkityksiä talviurheiluyhteistyölle muodostuu suomalaisessa mediassa. Lähtökohtana pidetään sitä, että kyseessä on diplomaattinen toiminta uuden vuosituhannen kontekstissa, jossa toimijat ja toimintatavat ovat huomattavasti moninaisempia kuin perinteisessä diplomaattisessa toiminnassa.
Tutkielma on toteutettu teoriaohjautuvana medialähteiden sisällönanalyysina. Yle Uutisten, Helsingin Sanomien, MTV Uutisten, Iltalehden ja Ilta-Sanomien julkaisemien verkkouutisjuttujen perusteella tullaan siihen tulokseen, että Suomen ja Kiinan talviurheiluyhteistyössä on kyse sekä vienninedistämisestä, julkisuusdiplomatiasta että urheiludiplomatiasta. Verkostodiplomatian mallin mukaan toiminnassa on ollut mukana sekä perinteisiä diplomaattisia toimijoita kuten valtionpäämiehet että esimerkiksi kaupunkeja, yrityksiä ja urheiluseuroja. Suomelle talviurheiluyhteistyö toimii sekä diplomatian tavoitteena että välineenä: yhtäältä diplomatian avulla pyritään edistämään talviurheiluvientiä, toisaalta jo muodostunut mielikuva Suomesta talviurheilumaana parantaa Suomen mainetta ja samalla diplomaattista suhdetta Kiinaan.