Valokuvat ja vuorovaikutteisuus asuntomarkkinoinnissa
Logrén, Birgitta (2020)
Logrén, Birgitta
2020
Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen maisteriohjelma, FM (engl) - Master's Degree Programme in Human-Technology Interaction
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294647
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen lähtökohtina olivat oma työni asuntokuvauksen parissa sekä halu selvittää, millainen kokoelma myyntikuvia asunnon myynti-ilmoituksessa palvelee niin ostajan, myyjän kuin kiinteistönvälittäjän tarkoitusta. Tähän asti asuntomarkkinoinnin kuvauskäytäntöjä on sanellut pitkälti kuvaajan kokemus, mutta viime vuosina tapahtunut muutos informatiivisista ja tilaa esittelevistä kuvista tunnetta herättäviin lähikuviin herätti kiinnostuksen selvittää toimivaa kuvaustapaa perusteellisemmin. Tutkimuksen keskipisteenä on asuntojen ostajien kokemusten ja toiveiden kartoitus. Tutkimuksessa tarkastellaan asuntojen ostajien tarpeita asuntojen myyntikuvista ja suhteutetaan niitä kuvien myynnillisiin tavoitteisiin. Lisäksi selvitetään, millaisena ostajat pitävät vuorovaikutteista materiaalia verrattuna perinteiseen visuaaliseen materiaaliin.
Empiiristä tutkimusta taustoittavassa kirjallisuuskatsauksessa tutustutaan kiinteistönvälityksen, valokuvauksen, visuaalisen viestinnän ja semiotiikan perusteisiin. Kiinteistönvälitystyön perusasioiden tunteminen auttaa ymmärtämään välitystyöhön ja kuviin liittyviä vaatimuksia. Valokuvauksen perusteiden ymmärtäminen taas auttaa tunnistamaan nyrkkisäännöt hyvän kuvan muodostamiseen. Visuaalisen viestinnän ja semiotiikan aihealueet selittävät syvempiä merkityksiä, joita valokuva voi tarjota. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin tutustumalla tarkemmin nykyiseen visuaalisen materiaalin tarjontaan asuntomarkkinoinnissa sekä haastattelemalla seitsemää juuri asunnon ostanutta ja siten myyntikuviin vastikään tutustunutta henkilöä. Haastatteluissa keskusteltiin eri tyyppisistä asuntojen markkinoinnissa käytetyistä kuvista sekä vuorovaikutteisesta virtuaaliesittelystä, joita vertailtiin löydettyjen ominaisuuksien perusteella ostajien tarpeiden ja kuvien myynnillisten tavoitteiden tunnistamiseksi.
Haastattelujen perusteella vaikuttaisi siltä, että asuntojen ostajille tärkeintä on kuvien informatiivisuus sekä tilaa esittelevyys. Nämä elementit näyttäisivät tukevan myös myyntiä, koska ne tekevät myytävistä asunnoista helpommin lähestyttäviä ja auttavat kuviin eläytymisessä. Vuorovaikutteinen materiaali on haastattelujen perustella perinteistä kuvamateriaalia monipuolisempaa, koska se sisältää useampia elementtejä ja tarjoaa katsojille valinnanvapautta asuntoon tutustuttaessa, mutta saattaa vähentää ostajaehdokkaiden tarvetta ottaa yhteyttä kohdetta myyvään kiinteistövälittäjään. Tutkimuksen tulosten valossa sekä ostajien tarpeisiin että myynnillisiin tavoitteisiin vastaava materiaali vaikuttaisi olevan joukko kuvia, jotka tarjoavat sopivasti informaatiota ja positiivisen tunnekokemuksen herättäen mielenkiinnon myytävää asuntoa kohtaan.
Empiiristä tutkimusta taustoittavassa kirjallisuuskatsauksessa tutustutaan kiinteistönvälityksen, valokuvauksen, visuaalisen viestinnän ja semiotiikan perusteisiin. Kiinteistönvälitystyön perusasioiden tunteminen auttaa ymmärtämään välitystyöhön ja kuviin liittyviä vaatimuksia. Valokuvauksen perusteiden ymmärtäminen taas auttaa tunnistamaan nyrkkisäännöt hyvän kuvan muodostamiseen. Visuaalisen viestinnän ja semiotiikan aihealueet selittävät syvempiä merkityksiä, joita valokuva voi tarjota. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin tutustumalla tarkemmin nykyiseen visuaalisen materiaalin tarjontaan asuntomarkkinoinnissa sekä haastattelemalla seitsemää juuri asunnon ostanutta ja siten myyntikuviin vastikään tutustunutta henkilöä. Haastatteluissa keskusteltiin eri tyyppisistä asuntojen markkinoinnissa käytetyistä kuvista sekä vuorovaikutteisesta virtuaaliesittelystä, joita vertailtiin löydettyjen ominaisuuksien perusteella ostajien tarpeiden ja kuvien myynnillisten tavoitteiden tunnistamiseksi.
Haastattelujen perusteella vaikuttaisi siltä, että asuntojen ostajille tärkeintä on kuvien informatiivisuus sekä tilaa esittelevyys. Nämä elementit näyttäisivät tukevan myös myyntiä, koska ne tekevät myytävistä asunnoista helpommin lähestyttäviä ja auttavat kuviin eläytymisessä. Vuorovaikutteinen materiaali on haastattelujen perustella perinteistä kuvamateriaalia monipuolisempaa, koska se sisältää useampia elementtejä ja tarjoaa katsojille valinnanvapautta asuntoon tutustuttaessa, mutta saattaa vähentää ostajaehdokkaiden tarvetta ottaa yhteyttä kohdetta myyvään kiinteistövälittäjään. Tutkimuksen tulosten valossa sekä ostajien tarpeisiin että myynnillisiin tavoitteisiin vastaava materiaali vaikuttaisi olevan joukko kuvia, jotka tarjoavat sopivasti informaatiota ja positiivisen tunnekokemuksen herättäen mielenkiinnon myytävää asuntoa kohtaan.