Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatusyksikön johtajien arjessa : Käsityksiä ja kokemuksia pedagogisesta johtajuudesta

Timari, Teea (2020)

 
Avaa tiedosto
TimariTeea.pdf (338.1Kt)
Lataukset: 



Timari, Teea
2020

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294606
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan pedagogista johtajuutta varhaiskasvatusyksikön johtajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa pedagogisen johtajuuden ilmiötä varhaiskasvatusyksikön johtajien arjessa. Tutkimuksessa perehdyttiin erityisesti varhaiskasvatusyksikön johtajien ajankäyttöön pedagogisen johtajuuden näkökulmasta sekä heidän käsityksiinsä hyvästä pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka pedagoginen johtajuus näyttäytyy varhaiskasvatusyksikön johtajien arjessa. Tutkimuksen avulla voidaan pyrkiä tarkemmin ymmärtämään pedagogisen johtajuuden ilmiötä sekä varhaiskasvatusyksikön johtajien suhdetta siihen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä ja sen analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea varhaiskasvatusyksikön johtajaa Pirkanmaan alueelta. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelukysymykset olivat luonteeltaan avoimia, ja vastauksissa painottui johtajien vapaa kertomus omasta arjestaan sekä näkemyksistään pedagogisesta johtajuudesta.
Haastattelutulokset analysoitiin kolmessa kategoriassa: pedagogisen johtamisen työtehtävät, hyvä pedagoginen johtajuus sekä ajankäyttö. Ajankäyttö jaettiin lopulta vielä kahteen osaan, ajankäytön kokemuksiin sekä ajankäyttöön vaikuttaviin tekijöihin. Haastatteluvastauksista teemoiteltiin jokaisen kategorian alle keskeisimmät tutkimustulokset.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että varhaiskasvatuksen johtajilla on erilaisia tapoja määritellä pedagogista johtajuutta työssään. Työn osa-alueista pedagogista johtajuutta päästiin parhaiten toteuttamaan kouluttamisessa ja kehittämisessä, erilaisissa yhteistyötilanteissa sekä arjen pedagogiikan kautta. Hyvän pedagogisen johtajan ominaisuudet oli mahdollista kiteyttää kolmeen yläkäsitteeseen: johtajan ammatillisuus, pedagogisuus sekä luotettavuus. Ajankäytön kokemuksista keskeisimmiksi muodostuivat pedagogiikan johtamisen vähyys, yhteisen ajan puute sekä oman työn priorisointi. Ajankäyttöön vaikuttavia tekijöitä puolestaan olivat työn ennakoimaton luonne, johtajan oma asenne työtään kohtaan sekä jaettu johtajuus.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste