Teollisen internetin mahdollisuudet valmistavien yritysten palveluliiketoiminnassa
Ilonen, Nea (2020)
Ilonen, Nea
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294604
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä teknologiateollisuuden yritysten kasvupotentiaali on siirtynyt tuotepohjaisista ratkaisuista palveluihin ja erilaiset valmistusteknologiainnovaatiot luovat yrityksille uusia mahdollisuuksia. Tämän kandidaatintyön tavoitteena on tutkia, minkälaisia palveluliiketoimintamahdollisuuksia teollinen internet luo valmistaville yrityksille ja tarkastella näiden palvelumahdollisuuksien luomaa arvoa asiakkaiden näkökulmasta. Työ jakautuu teoria- ja käsittelyosuuteen, joiden jälkeen esitellään työssä tehdyt päätelmät. Teoriaosuudessa tarkastellaan ensin teollisuuden palveluliiketoimintaa ja asiakkaan kokemaa arvoa sekä arvon muodostumista palveluissa, minkä jälkeen esitellään teollista internetiä ja sen vaatimaa teknologiaa. Käsittelyluvun ensimmäisessä osassa pyritään vastaamaan ensimmäiseen tutkimuskysymykseen eli esittelemään teollisen internetin luomat palveluliiketoimintamahdollisuudet ja toisessa osassa tarkastelukohteena on toinen tutkimuskysymys eli asiakasarvon muodostuminen näissä potentiaalisissa palveluissa.
Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tulosten käsittelyssä hyödynnettiin myös aihepiirin tutkimuksista löytyvää empiiristä tietoa, jonka avulla saatiin subjektiivista tietoa sekä yrityksille potentiaalisista palvelumahdollisuuksista että potentiaalisten palveluiden luomasta arvosta asiakkaiden näkökulmasta. Teollisen internetin hyödyntäminen erilaisissa prosesseissa antaa yritykselle mahdollisuuden tuottaa useita erilaisia palveluita, jotka tuottavat arvoa sekä palveluntarjoajalle että asiakkaalle. Tutkimuksessa havaitut tyypillisimmät teollisen internetin mahdollistamat palvelut ovat erilaisia asiantuntijapalveluita tai tuotteen käyttöä tukevia tukipalveluita. Tyypillisiä asiantuntijapalveluita ovat esimerkiksi prosessien optimointi asiakkaan toimintaa varten ja kerätyn datan analysointi päätöksenteon tueksi. Perinteisiin tuotteen tukipalveluihin kuuluvat esimerkiksi henkilöstön koulutus toimitetusta tuotteesta sekä laitteiden huolto. Aihepiirin tutkimusten empiirisistä aineistoista käy ilmi, että valmistaville yrityksille tyypillisin tapa hyödyntää teollista internetiä toiminnoissaan on tuotteisiin integroitavan teknologian avulla kerättävän datan hyödyntäminen liiketoiminnassa. Kerätyn datan yksityiskohtainen analysointi voi antaa yritykselle arvokasta tietoa sen asiakkaiden toiminnasta ja näin yrityksen on mahdollista tarjota palveluita, jotka vastaavat asiakkaan tarpeeseen.
Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tulosten käsittelyssä hyödynnettiin myös aihepiirin tutkimuksista löytyvää empiiristä tietoa, jonka avulla saatiin subjektiivista tietoa sekä yrityksille potentiaalisista palvelumahdollisuuksista että potentiaalisten palveluiden luomasta arvosta asiakkaiden näkökulmasta. Teollisen internetin hyödyntäminen erilaisissa prosesseissa antaa yritykselle mahdollisuuden tuottaa useita erilaisia palveluita, jotka tuottavat arvoa sekä palveluntarjoajalle että asiakkaalle. Tutkimuksessa havaitut tyypillisimmät teollisen internetin mahdollistamat palvelut ovat erilaisia asiantuntijapalveluita tai tuotteen käyttöä tukevia tukipalveluita. Tyypillisiä asiantuntijapalveluita ovat esimerkiksi prosessien optimointi asiakkaan toimintaa varten ja kerätyn datan analysointi päätöksenteon tueksi. Perinteisiin tuotteen tukipalveluihin kuuluvat esimerkiksi henkilöstön koulutus toimitetusta tuotteesta sekä laitteiden huolto. Aihepiirin tutkimusten empiirisistä aineistoista käy ilmi, että valmistaville yrityksille tyypillisin tapa hyödyntää teollista internetiä toiminnoissaan on tuotteisiin integroitavan teknologian avulla kerättävän datan hyödyntäminen liiketoiminnassa. Kerätyn datan yksityiskohtainen analysointi voi antaa yritykselle arvokasta tietoa sen asiakkaiden toiminnasta ja näin yrityksen on mahdollista tarjota palveluita, jotka vastaavat asiakkaan tarpeeseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]