Liikunnallinen sivistys varhaiskasvatuksessa
Kangas, Eetu (2020)
Kangas, Eetu
2020
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies, Lifelong Learning and Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294587
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on katsaus ajankohtaiseen liikuntakasvatusta koskevaan käsitteeseen, physical literacy, joka suomennetaan tässä tutkimuksessa liikunnalliseksi sivistykseksi. Tutkimus pyrkii vastaamaan siihen, onko suomalaisen varhaiskasvatuksen liikuntakasvatus liikunnallista sivistystä tukevaa. Tarkastelussa on varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset liikuntakasvatuksesta. Opettajien käsitykset kuvataan tutkimuksessa ensin fenomenografisen analyysin tuloksina, jonka jälkeen käsityksiä tarkastellaan teorialähtöisesti liikunnallisen sivistyksen kehyksessä. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastattelulla eräästä pirkanmaalaisesta kunnasta helmikuun 2020 aikana. Aineisto koostuu yhdeksästä varhaiskasvatuksen opettajan litteroidusta haastattelusta.
Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksesta ovat paljolti varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen ja julkaisujen mukaisia. Varhaiskasvatuksen liikuntakasvatus nähtiin sekä ohjattuna liikuntana että muun varhaiskasvatuspäivän aikana tapahtuvana lasten liikkumisen tukemisena. Henkilöstön oma toiminta ja ympäristö ovat merkittävässä osassa liikuntakasvatuksen toteutuksessa, joissa koettiin olevan jokseenkin parannettavaa. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa on tärkeää pyrkiä liikunnan siirtämiseen lapsen elintavaksi sekä siihen, että lapsi voisi erilaisten kokeilujen kautta löytää kiinnostuksen ja innostumisen liikkumiseen.
Käsitysten perusteella varhaiskasvatuksen liikuntakasvatus on liikunnallista sivistystä tukevaa. Tämä tutkimus pystyi osoittamaan, että opettajien käsitykset olivat sijoitettavissa liikunnallisen sivistyksen määritelmään. Toisaalta tutkimus antoi viitteitä siitä, että lapsen minäkuvan, kehontuntemuksen tai kehollisen ilmaisemisen tukemisen tärkeyttä tarvitsisi korostaa lisää. Näyttäisi siltä, että liikunnallisen sivistyksen luomiseen tarvitaan liikunnallisesti sivistynyt kasvattaja. Tulosten pohjalta ehdotetaan, että liikunnallisen sivistyksen käsitettä tuotaisiin lisää esiin suomalaisessa kontekstissa.
Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksesta ovat paljolti varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen ja julkaisujen mukaisia. Varhaiskasvatuksen liikuntakasvatus nähtiin sekä ohjattuna liikuntana että muun varhaiskasvatuspäivän aikana tapahtuvana lasten liikkumisen tukemisena. Henkilöstön oma toiminta ja ympäristö ovat merkittävässä osassa liikuntakasvatuksen toteutuksessa, joissa koettiin olevan jokseenkin parannettavaa. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa on tärkeää pyrkiä liikunnan siirtämiseen lapsen elintavaksi sekä siihen, että lapsi voisi erilaisten kokeilujen kautta löytää kiinnostuksen ja innostumisen liikkumiseen.
Käsitysten perusteella varhaiskasvatuksen liikuntakasvatus on liikunnallista sivistystä tukevaa. Tämä tutkimus pystyi osoittamaan, että opettajien käsitykset olivat sijoitettavissa liikunnallisen sivistyksen määritelmään. Toisaalta tutkimus antoi viitteitä siitä, että lapsen minäkuvan, kehontuntemuksen tai kehollisen ilmaisemisen tukemisen tärkeyttä tarvitsisi korostaa lisää. Näyttäisi siltä, että liikunnallisen sivistyksen luomiseen tarvitaan liikunnallisesti sivistynyt kasvattaja. Tulosten pohjalta ehdotetaan, että liikunnallisen sivistyksen käsitettä tuotaisiin lisää esiin suomalaisessa kontekstissa.