Osakekurssien kehityksen ennustettavuus ja sosiaalinen media
Eko, Matias (2020)
Eko, Matias
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273855
Tiivistelmä
Arvopaperisijoittaminen on kasvattanut suosiotaan huomattavasti digitalisaation myötä. Nykyään on entistä helpompi aloittaa sijoittaminen esimerkiksi verkosta löytyvien palveluiden avulla. Sijoittaminen houkuttaa ihmisiä kasvattamaan varallisuuttaan ja saavuttamaan paremman elintason. Sijoittamisen helposta aloittamiskynnyksestä huolimatta valinta osakkeiden ostamisesta tai myymisestä ei ole aina itsestään selvää. Sijoittamisessa hyvin yleisenä ongelmana koetaankin juuri se, mikä on oikea ajoitus myydä ja ostaa arvopapereita. Lisäksi haasteita tuottaa se, mitä arvopapereita tulisi ostaa parhaan mahdollisen tuoton takaamiseksi ja riskien minimoimiseksi. Perinteisesti konsultointia edellä mainittuihin ongelmiin ovat tarjonneet suuret pankit, jotka ovat myyneet sijoituspalveluitaan asiakkailleen jo usean vuosikymmenen ajan. Vaihtoehtona perinteisille palveluille sosiaalinen media tarjoaa nykyään useita ilmaisia alustoja kaikkien saataville, joista löytyy hyödyllistä informaatiota sijoittamisesta kiinnostuneille. Sosiaalisessa mediassa jokainen sijoittaja voi jakaa omia ajatuksiaan markkinoista muille käyttäjille. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sosiaalisen median mahdollistamia etuja osakemarkkinoilla. Tutkimuksen päätutkimuskysymyksenä oli, miten sosiaalisesta mediasta saatavaa dataa voidaan tehokkaasti hyödyntää osakemarkkinoiden ennustamisessa. Tutkimuksessa luotiin laaja kirjallisuuskatsaus siitä, mitä erilaisia tapoja osakkeiden kehityksen ennustamiselle on sosiaalisen median avulla. Tutkimuksessa pyrittiin ottamaan huomioon mahdollisimman monta näkökulmaa ennustamismalleista, jotta lukijalle muodostuu laaja kuva sosiaalisen median analytiikan mahdollisuuksista osakemarkkinoilla. Huomio kohdistui muun muassa siihen, miten sosiaalisesta mediasta erotellaan ennustuksen kannalta olennainen data. Lisäksi pohdittiin sitä, miten suuret ovat analysointiin vaadittavat resurssit sen tarjoamiin hyötyihin nähden. Tutkimuksessa hyödynnetyn aineiston perusteella voitiin todeta, että sosiaalisen median data on hyödynnettävissä osakemarkkinoiden kehitystä ennustettaessa. Yleisiä käytettyjä toimenpiteitä hyödyntämiselle olivat esimerkiksi mielipideanalyysit ja tekstinlouhinta. Tulokset ennustettavuudelle vaihtelivat muun muassa sen mukaan, mitä toimintamalleja ennustuksessa hyödynnettiin ja miten pitkän aikavälin ennusteita tavoiteltiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]