Satunnaisuuden käsittely pelisuunnittelun käsikirjoissa
Löhönen, Ari (2020)
Löhönen, Ari
2020
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma, luonnontieteiden kandidaatin tutkinto - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media, Bachelor of Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294533
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan satunnaisuuden käsittelyä pelisuunnittelun kirjallisuudessa. Satunnaisuudella tarkoitetaan jotain, mikä tapahtuu ennalta-arvaamattomasti. Peleissä tämä ennalta-arvaamaton tapahtuma voidaan tuottaa nopalla, korttipakalla, tietokoneella tai muulla vastaavalla tavalla. Satunnaisuus on ollut merkittävä tekijä peleissä kautta historian.
Tutkimusaihe muodostui kiinnostuksesta satunnaisuuden konteksteihin pelisuunnittelua opettavissa kirjoissa. Tutkimuksen lähtökohtana oli, miten pelisuunnittelun opettamiseen tarkoitettu kirjallisuus käsittelee satunnaisuutta konkreettisesti. Tutkimuskysymyksenä oli: missä asiayhteyksissä satunnaisuutta käsitellään pelisuunnittelun käsikirjoissa.
Tutkimusmenetelmäksi muodostui systemaattinen sanahaku digitaalista aineistoa käyttäen. Pelisuunnittelua käsittelevistä käsikirjoista etsittiin satunnaisuutta kuvaavia käsitteitä tekemällä sanahakuja. Tällä tavoin saatiin konkreettinen, rajattu tutkimus satunnaisuuteen liittyvien käsitteiden käytöstä. Tutkimusaineistoksi valikoitui viisi pelisuunnittelun käsikirjaa, joista kaksi valittiin tutkijan oman käyttökokemuksen perusteella, ja kaksi, koska niitä oli siteerattu paljon aiemmissa tutkimuksissa. Viimeinen kirja löytyi tutkimuksen aikana ja otettiin mukaan tukemaan aikaisemmin löytyneitä havaintoja.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena sanahakuna, jossa kerättiin kaikki teksteissä esiintyvät osumat valituista käsitteistä ja niiden välittömistä asiayhteyksistä. Tästä syystä kaikki tutkittavat kirjat olivat digitaalisessa muodossa. Välitön asiayhteys on tässä tutkimuksessa se kohta, johon on käytetty tutkijan omaa harkintakykyä. Joissakin tapauksissa saatettiin huomioida useampi virke käsitteen ympäriltä tai kokonainen luku. Joissakin tapauksissa huomioitiin vain käsitteeseen liittyvä lause. Haetut käsitteet olivat ”chance”, ”random”, ”luck” ja ”probability”. Kirjallisuutta tutkittaessa satunnaisuutta käsiteltiin taidon, matematiikan, satunnaisten tapahtumien ja informaation konteksteissa. Näistä taidon ja satunnaisuuden yhteys oli selkeimmin huomattavissa kaikissa kirjoissa.
Seuraavaksi tätä aihetta voisi tutkia laajemmin. Etenkin informaation suhde satunnaisuuteen voisi antaa mielenkiintoisen lähtökohdan tutkimukselle. Tämä tutkimus oli rajallinen, sillä, se keskittyi ainoastaan termien välittömiin konteksteihin. Näin ollen joidenkin merkittävien käsitteiden, kuten epävarmuuden, ja kontekstien tutkiminen jäi tarvittua vähemmälle.
Tutkimusaihe muodostui kiinnostuksesta satunnaisuuden konteksteihin pelisuunnittelua opettavissa kirjoissa. Tutkimuksen lähtökohtana oli, miten pelisuunnittelun opettamiseen tarkoitettu kirjallisuus käsittelee satunnaisuutta konkreettisesti. Tutkimuskysymyksenä oli: missä asiayhteyksissä satunnaisuutta käsitellään pelisuunnittelun käsikirjoissa.
Tutkimusmenetelmäksi muodostui systemaattinen sanahaku digitaalista aineistoa käyttäen. Pelisuunnittelua käsittelevistä käsikirjoista etsittiin satunnaisuutta kuvaavia käsitteitä tekemällä sanahakuja. Tällä tavoin saatiin konkreettinen, rajattu tutkimus satunnaisuuteen liittyvien käsitteiden käytöstä. Tutkimusaineistoksi valikoitui viisi pelisuunnittelun käsikirjaa, joista kaksi valittiin tutkijan oman käyttökokemuksen perusteella, ja kaksi, koska niitä oli siteerattu paljon aiemmissa tutkimuksissa. Viimeinen kirja löytyi tutkimuksen aikana ja otettiin mukaan tukemaan aikaisemmin löytyneitä havaintoja.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena sanahakuna, jossa kerättiin kaikki teksteissä esiintyvät osumat valituista käsitteistä ja niiden välittömistä asiayhteyksistä. Tästä syystä kaikki tutkittavat kirjat olivat digitaalisessa muodossa. Välitön asiayhteys on tässä tutkimuksessa se kohta, johon on käytetty tutkijan omaa harkintakykyä. Joissakin tapauksissa saatettiin huomioida useampi virke käsitteen ympäriltä tai kokonainen luku. Joissakin tapauksissa huomioitiin vain käsitteeseen liittyvä lause. Haetut käsitteet olivat ”chance”, ”random”, ”luck” ja ”probability”. Kirjallisuutta tutkittaessa satunnaisuutta käsiteltiin taidon, matematiikan, satunnaisten tapahtumien ja informaation konteksteissa. Näistä taidon ja satunnaisuuden yhteys oli selkeimmin huomattavissa kaikissa kirjoissa.
Seuraavaksi tätä aihetta voisi tutkia laajemmin. Etenkin informaation suhde satunnaisuuteen voisi antaa mielenkiintoisen lähtökohdan tutkimukselle. Tämä tutkimus oli rajallinen, sillä, se keskittyi ainoastaan termien välittömiin konteksteihin. Näin ollen joidenkin merkittävien käsitteiden, kuten epävarmuuden, ja kontekstien tutkiminen jäi tarvittua vähemmälle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]