Lasten kuvakirja varhaiskasvatuksessa: Kontekstina kulttuurien välinen kohtaaminen
Junikka, Miia (2020)
Junikka, Miia
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294498
Tiivistelmä
Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tutkia, miten lasten kuvakirjaa käytetään varhaiskasvatuksessa kulttuurisen moninaisuuden opettamisessa sekä mitä lapset oppivat lasten kuvakirjasta, kun sitä käytetään opetusvälineenä kulttuurista moninaisuutta kohdattaessa.
Kulttuurinen moninaisuus on nykyisessä suomalaisessa yhteiskunnassa luonnollinen, vallitseva tila, joka tulee näkyviin myös varhaiskasvatusryhmässä. Jokaisella perheellä on oma kulttuurinsa, jonka lapset tuovat mukanaan päiväkotiin. Lasten kuvakirjaa voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa opettamisen apuna, kun lapset kohtaavat uusia kulttuureita.
Lasten kuvakirja on lapsille suunnattu, juonellinen kirja, jossa tekstiä ja kuvaa on pääsääntöisesti joka aukeamalla. Teksti ja kuva muodostavat yhdessä kokonaisuuden, joka vie tarinaa eteenpäin. Kulttuurien välisen kohtaamisen representaatiot lasten kuvakirjoissa ovat vaihdelleet ajan kuluessa stereotyyppisistä avuntarvitsijoista luonnolliseen ja erilaisuutta kunnioittavaan.
Varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta sekä lasten kuvakirjan käytölle että kulttuurisen moninaisuuden käsittelylle asetetaan tavoitteita valtakunnallisilla ohjaavilla asiakirjoilla. Kirjamateriaalin valinnassa valta ja vastuu on aina kasvattajalla.
Lasten kuvakirja on tietolähde. Uusia kulttuureita käsittelevän kirjan kautta opittu tieto voi purkaa stereotypioita ja väärinkäsityksiä.
Lasten kuvakirja vahvistaa kielitietoisuuden kehittymistä. Lukeminen ja kuunteleminen kehittävät oman kielen hallintaa. Samalla valmius oppia uusia kieliä paranee. Lasten kuvakirjan avulla opitaan myös uusien kielien olemassaolosta ja ominaisuuksista.
Lasten kuvakirja kasvattaa lasta yksilönä. Lapsen omaa kulttuuria kuvaavan kirjan käsittely varhaiskasvatuksessa saa lapsen tuntemaan itsensä arvostetuksi ja vahvistaa hänen kulttuuri-identiteettiään. Lasten kuvakirjat, joissa hahmot selviävät haastavista tilanteista, tarjoavat lapselle toimintamalleja ja samaistumiskohteita, joiden avulla omaa tilannetta voi käsitellä. Kirjat tuovat myös lohtua ja toivoa avun saamisesta.
Lasten kuvakirja kehittää sosiaalisia valmiuksia. Kirjan hahmoihin samaistumisen kautta lapsi oppii myötätuntoa ja eri näkökulmien huomioimista. Kirjan avulla opitaan myös havaitsemaan epäkohtia ja puuttumaan niihin.
Kulttuurinen moninaisuus on nykyisessä suomalaisessa yhteiskunnassa luonnollinen, vallitseva tila, joka tulee näkyviin myös varhaiskasvatusryhmässä. Jokaisella perheellä on oma kulttuurinsa, jonka lapset tuovat mukanaan päiväkotiin. Lasten kuvakirjaa voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa opettamisen apuna, kun lapset kohtaavat uusia kulttuureita.
Lasten kuvakirja on lapsille suunnattu, juonellinen kirja, jossa tekstiä ja kuvaa on pääsääntöisesti joka aukeamalla. Teksti ja kuva muodostavat yhdessä kokonaisuuden, joka vie tarinaa eteenpäin. Kulttuurien välisen kohtaamisen representaatiot lasten kuvakirjoissa ovat vaihdelleet ajan kuluessa stereotyyppisistä avuntarvitsijoista luonnolliseen ja erilaisuutta kunnioittavaan.
Varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta sekä lasten kuvakirjan käytölle että kulttuurisen moninaisuuden käsittelylle asetetaan tavoitteita valtakunnallisilla ohjaavilla asiakirjoilla. Kirjamateriaalin valinnassa valta ja vastuu on aina kasvattajalla.
Lasten kuvakirja on tietolähde. Uusia kulttuureita käsittelevän kirjan kautta opittu tieto voi purkaa stereotypioita ja väärinkäsityksiä.
Lasten kuvakirja vahvistaa kielitietoisuuden kehittymistä. Lukeminen ja kuunteleminen kehittävät oman kielen hallintaa. Samalla valmius oppia uusia kieliä paranee. Lasten kuvakirjan avulla opitaan myös uusien kielien olemassaolosta ja ominaisuuksista.
Lasten kuvakirja kasvattaa lasta yksilönä. Lapsen omaa kulttuuria kuvaavan kirjan käsittely varhaiskasvatuksessa saa lapsen tuntemaan itsensä arvostetuksi ja vahvistaa hänen kulttuuri-identiteettiään. Lasten kuvakirjat, joissa hahmot selviävät haastavista tilanteista, tarjoavat lapselle toimintamalleja ja samaistumiskohteita, joiden avulla omaa tilannetta voi käsitellä. Kirjat tuovat myös lohtua ja toivoa avun saamisesta.
Lasten kuvakirja kehittää sosiaalisia valmiuksia. Kirjan hahmoihin samaistumisen kautta lapsi oppii myötätuntoa ja eri näkökulmien huomioimista. Kirjan avulla opitaan myös havaitsemaan epäkohtia ja puuttumaan niihin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]