Ihanteellinen sosiaalityöntekijä: kirjallisuuskatsaus asiakkaan sosiaalityöntekijän henkilöhahmoon kohdistamista odotuksista
Jaakkola, Hannielina (2020)
Jaakkola, Hannielina
2020
Sosiaalityön kandidaattiohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284198
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa pyrin tavoittamaan ihanteellisen sosiaalityöntekijän henkilöhahmoa asiakkaiden sosiaalityöntekijäänsä kohdistamien odotusten avulla. Yksi kiinnostuksenkohde on, missä määrin ihanteelliselle sosiaalityöntekijälle miellettävät ominaisuudet ovat sisäsyntyisiä, ja missä määrin ammatillisia taitoja ja menetelmiä. Aineistona toimii seitsemän haastattelututkimuksen tutkimusartikkelia, jotka olen analysoinut aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Teoreettisena viitekehyksenä käytän sosiaalityön toimintaperinteistä ja etiikasta muotoutuvaa perustaa.
Aineiston analyysin tuloksena sosiaalityöntekijältä toivottavat ominaisuudet olivat luokiteltavissa kolmeksi persoonaksi, jotka nimesin sydämelliseksi ystäväksi, tavalliseksi vertaiseksi ja ongelmia ratkaisevaksi puolustajaksi. Näistä ystävän luonnehdintaa käytettiin myös laajalti aineistossa. Sydämellisen ystävän persoona on analyysini mukaan empaattinen, helposti lähestyttävä, luotettava, hyväksyvä ja avoin. Tavallinen vertainen on informaali ja tasavertainen, ja ongelmia ratkaiseva puolustaja saatavilla oleva, ratkaiseva, sitoutunut ja kumppanuudellinen. Yhteiskunnallinen ja organisatorinen konteksti vaikuttaa siihen, kuinka nämä ominaisuudet pääsevät toteutumaan käytännön sosiaalityössä.
Tutkimusten haastateltavat mielsivät kohtaamansa ihanteelliset sosiaalityöntekijät poikkeuksellisiksi, mikä on huolestuttavaa, sillä ihanteellisen sosiaalityöntekijän ominaisuudet olivat suoraan yhteydessä sosiaalityön periaatteisiin ja arvopohjaan. Lisäksi hyvän sosiaalityöntekijän ominaisuudet jäsennettiin sisäsyntyisiksi henkilön ominaisuuksiksi ja soveltuvuudeksi työhön. Olisi kiinnostavaa tutkia, vaihteleeko ihanteellisen sosiaalityöntekijän kokeminen poikkeukselliseksi asiakasryhmittäin tai alueellisesti, kontekstin vaikutusta peilaten. On myös mielenkiintoista, millaiseen ammattilaisten joukkoon asiakkaat mieltävät sosiaalityöntekijän kuuluvaksi. Asiakasnäkökulman pariksi olisi lisäksi tärkeää selvittää sosiaalityöntekijöiden ajatuksia ihanteellisesta sosiaalityöntekijästä, kuten myös asiakkaiden luomasta ideaalista.
Aineiston analyysin tuloksena sosiaalityöntekijältä toivottavat ominaisuudet olivat luokiteltavissa kolmeksi persoonaksi, jotka nimesin sydämelliseksi ystäväksi, tavalliseksi vertaiseksi ja ongelmia ratkaisevaksi puolustajaksi. Näistä ystävän luonnehdintaa käytettiin myös laajalti aineistossa. Sydämellisen ystävän persoona on analyysini mukaan empaattinen, helposti lähestyttävä, luotettava, hyväksyvä ja avoin. Tavallinen vertainen on informaali ja tasavertainen, ja ongelmia ratkaiseva puolustaja saatavilla oleva, ratkaiseva, sitoutunut ja kumppanuudellinen. Yhteiskunnallinen ja organisatorinen konteksti vaikuttaa siihen, kuinka nämä ominaisuudet pääsevät toteutumaan käytännön sosiaalityössä.
Tutkimusten haastateltavat mielsivät kohtaamansa ihanteelliset sosiaalityöntekijät poikkeuksellisiksi, mikä on huolestuttavaa, sillä ihanteellisen sosiaalityöntekijän ominaisuudet olivat suoraan yhteydessä sosiaalityön periaatteisiin ja arvopohjaan. Lisäksi hyvän sosiaalityöntekijän ominaisuudet jäsennettiin sisäsyntyisiksi henkilön ominaisuuksiksi ja soveltuvuudeksi työhön. Olisi kiinnostavaa tutkia, vaihteleeko ihanteellisen sosiaalityöntekijän kokeminen poikkeukselliseksi asiakasryhmittäin tai alueellisesti, kontekstin vaikutusta peilaten. On myös mielenkiintoista, millaiseen ammattilaisten joukkoon asiakkaat mieltävät sosiaalityöntekijän kuuluvaksi. Asiakasnäkökulman pariksi olisi lisäksi tärkeää selvittää sosiaalityöntekijöiden ajatuksia ihanteellisesta sosiaalityöntekijästä, kuten myös asiakkaiden luomasta ideaalista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8315]