Sinisen meren strategian vaikutukset yritykseen
Huttunen, Ilmari (2020)
Huttunen, Ilmari
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284274
Tiivistelmä
Sinisen meren strategia on uudenlainen strategiavaihtoehto, jonka tavoitteena on luoda uutta kilpailematonta markkinatilaa. Työn tavoitteena on tutkia aiheen kirjallisuudessa esitettyjä tutkimuksia sinisen meren strategian vaikutuksista yritykseen. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, joka jaettiin kahteen osaan.
Teoriaosuudessa vertaillaan sinisen meren strategian eroja punaisen meren strategiaan sekä käsitellään arvoinnovaatioiden merkitystä sinisen meren strategialle. Teoriaosuus myös esittelee keskeisimmät työkalut ja viitekehyksen sinisen meren strategian luomiseen sekä aiheen kirjallisuudessa esitettyä kritiikkiä sinisen meren strategiaa kohtaan. Työssä havaittiin, että aiheen tutkimus on uutta. Tutkimusten perusteella voidaan päätellä, että aiheen kirjallisuudessa ei olla saavutettu yhdenmukaista konsensusta sinisen meren strategian määritelmää kohtaan.
Tutkimustulosten saavuttamiseksi kandidaatintyössä tarkasteltiin monipuolisesti erilaisia tutkimuksia sinisen meren strategian vaikutuksista yrityksiin, joiden pohjalta muodostettiin työn johtopäätökset. Tutkimustuloksia havainnollistettiin taulukoilla. Tunnistettuja teemoja ovat sinisen meren strategian vaikutukset yritykseen kasvuun, kannattavuuteen, kilpailuun, brändiin sekä riskeihin. Keskeisimpien tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, että sinisen meren strategialla on positiivinen yhteys yritykseen kasvuun ja kannattavuuteen tietyillä reunaehdoilla. Haasteita voi aiheuttaa yrityksen kyky hyödyntää ja kehittää markkinaa, kyky kannibalisoida tuotteita ja toimiala. Vaikutukset voivat riippua myös strategian tarkasteluhorisontista sekä yrityksen nykyisestä asemasta markkinoilla. Tutkimukset myös osoittavat, että sinisen meren strategia voi tehdä kilpailusta merkityksetöntä tietyllä aikavälillä. Etenkin 10-15 vuoden aikavälillä voidaan esittää kilpailun olevan yritykselle merkityksetöntä. Tutkimustulosten mukaan sinisen meren strategia sisältää kuitenkin merkittäviä riskejä koko strategiaprosessin ajan. Voidaan esittää sinisen meren strategia mahdollistavan kannattavan kasvun ilman varteenotettavaa kilpailua, mutta sisältävän myös suuria riskejä. Sinisen meren strategiaa voidaan pitää täten suuren mahdollisuuden ja riskin strategiana. Tutkimustulosten perusteella voidaan kuitenkin esittää, että sinisen meren strategian todennäköiset vaikutukset riippuvat merkittävästi kontekstista, jossa strategia toteutetaan. Sinisen meren strategiaa suunniteltaessa olisikin tärkeää arvioida tarkasti, kuinka sopiva sinisen meren strategia on juuri kyseiselle yritykselle.
Teoriaosuudessa vertaillaan sinisen meren strategian eroja punaisen meren strategiaan sekä käsitellään arvoinnovaatioiden merkitystä sinisen meren strategialle. Teoriaosuus myös esittelee keskeisimmät työkalut ja viitekehyksen sinisen meren strategian luomiseen sekä aiheen kirjallisuudessa esitettyä kritiikkiä sinisen meren strategiaa kohtaan. Työssä havaittiin, että aiheen tutkimus on uutta. Tutkimusten perusteella voidaan päätellä, että aiheen kirjallisuudessa ei olla saavutettu yhdenmukaista konsensusta sinisen meren strategian määritelmää kohtaan.
Tutkimustulosten saavuttamiseksi kandidaatintyössä tarkasteltiin monipuolisesti erilaisia tutkimuksia sinisen meren strategian vaikutuksista yrityksiin, joiden pohjalta muodostettiin työn johtopäätökset. Tutkimustuloksia havainnollistettiin taulukoilla. Tunnistettuja teemoja ovat sinisen meren strategian vaikutukset yritykseen kasvuun, kannattavuuteen, kilpailuun, brändiin sekä riskeihin. Keskeisimpien tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, että sinisen meren strategialla on positiivinen yhteys yritykseen kasvuun ja kannattavuuteen tietyillä reunaehdoilla. Haasteita voi aiheuttaa yrityksen kyky hyödyntää ja kehittää markkinaa, kyky kannibalisoida tuotteita ja toimiala. Vaikutukset voivat riippua myös strategian tarkasteluhorisontista sekä yrityksen nykyisestä asemasta markkinoilla. Tutkimukset myös osoittavat, että sinisen meren strategia voi tehdä kilpailusta merkityksetöntä tietyllä aikavälillä. Etenkin 10-15 vuoden aikavälillä voidaan esittää kilpailun olevan yritykselle merkityksetöntä. Tutkimustulosten mukaan sinisen meren strategia sisältää kuitenkin merkittäviä riskejä koko strategiaprosessin ajan. Voidaan esittää sinisen meren strategia mahdollistavan kannattavan kasvun ilman varteenotettavaa kilpailua, mutta sisältävän myös suuria riskejä. Sinisen meren strategiaa voidaan pitää täten suuren mahdollisuuden ja riskin strategiana. Tutkimustulosten perusteella voidaan kuitenkin esittää, että sinisen meren strategian todennäköiset vaikutukset riippuvat merkittävästi kontekstista, jossa strategia toteutetaan. Sinisen meren strategiaa suunniteltaessa olisikin tärkeää arvioida tarkasti, kuinka sopiva sinisen meren strategia on juuri kyseiselle yritykselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8799]