Palveluliiketoiminnan vaikutukset laitevalmistajayrityksen toimintaan taloudellisesta näkökulmasta
Hakamäki, Topias (2020)
Hakamäki, Topias
2020
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Degree Programme in Business and Technology Management, BSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294460
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkitaan laitevalmistajayrityksen siirtymisen mahdollisuutta palveluliiketoimintaan taloudellisesta näkökulmasta kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena on löytää vastauksia siihen, miten kannattavuuden johtaminen muuttuu, ja miten muutos vaikuttaa yrityksen organisaatiorakenteeseen. Tutkimusmuodon kautta pyritään luomaan mahdollisimman kattava kuva aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja niiden keskeisimmistä havainnoista.
Työ on jaettu kolmeen osaan. Työn ensimmäisessä osassa esitellään syitä palveluliiketoimintaan siirtymiselle ja esitellään lyhyesti, mitä palveluita laitevalmistajat tarjoavat ja miten näitä voidaan tässä kontekstissa jaotella. Tämä luo kokonaiskuvan siitä, mitä palveluita laitevalmistajayritykset tarjoavat tällä hetkellä, ja minkä vuoksi näitä palveluita tuotetaan. Palvelut luovat laitevalmistajayritykselle kilpailuedun lisäksi lisämyyntiä ja vähentää toimittajien vaikutusta yrityksen talouteen.
Seuraavassa osassa käsitellään muutosprosessia kohti palveluliiketoimintaa. Tämän avulla pyritään tunnistamaan muutoksessa usein esiintyviä ongelmia ja tarjota näihin ratkaisuja. Useissa lähteissä on ongelmaksi tunnistettu se, etteivät yritykset onnistu palveluliiketoimintansa toteutuksessa tarpeeksi kannattavasti, joku johtuu pääosin siitä, ettei yrityksissä käytetä tarpeeksi resursseja palveluliiketoiminnan tukemiseen. Palveluliiketoiminta edellyttää yrityksiltä resurssien lisäämistä ja tiivistä yhteistyötä läpi organisaatiotasojen, jotta palveluliiketoiminnan lanseeraamisessa onnistuttaisiin.
Kolmannessa osiossa tutkitaan palveluiden vaikutusta yrityksen talouteen. Taloudellisista vaikutuksista korostuu se, että palvelut eivät lisää yrityksen kannattavuutta niin suoraviivaisesti, mitä on oletettu 2010-luvun alkuun asti. Todellisuudessa palveluiden vaikutukset ovat usein kompleksisempia, mitä alun perin on odotettu. Tämän vuoksi laskentatoimen rooli korostuu, jotta yrityksissä saataisiin palveluliiketoiminnan näkökulmasta relevanttia laskentatietoa. Käytännössä tämä tarkoittaa suorituskykymittaristojen päivittämistä vastaamaan palveluliiketoimintaa huomioimalla entistä enemmän myös pehmeitä mittareita, jotta yrityksissä pystyttäisiin tukemaan palveluiden kehittymistä entistä kannattavammaksi. Tämän lisäksi laitteisiin liittyvät laskentaperiaatteet eivät useinkaan enää vastaa palveluliiketoimintaa, vaan vaativat myös päivitystä.
Palveluiden tuottojen ja siirtymään kuluvan ajan välillä vaikuttaa esiintyvän N-muotoinen riippuvuussuhde, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että hyvin yksinkertaisilla palvelut (varaosamyynti) ovat usein hyvin kannattavia, mutta asiantuntijapalveluiden raskas kustannusrakenne usein heikentää palveluiden kannattavuutta merkittävästi, kunnes yritykset onnistuvat hyödyntämään organisaation oppimista ja mittakaavaetua. Palveluliiketoiminnan taloudellinen menestyminen riippuu paljolti siitä, kuinka nopeasti yritys selviää tämän raskaan kustannusrakenteen ajan ohitse.
Työ on jaettu kolmeen osaan. Työn ensimmäisessä osassa esitellään syitä palveluliiketoimintaan siirtymiselle ja esitellään lyhyesti, mitä palveluita laitevalmistajat tarjoavat ja miten näitä voidaan tässä kontekstissa jaotella. Tämä luo kokonaiskuvan siitä, mitä palveluita laitevalmistajayritykset tarjoavat tällä hetkellä, ja minkä vuoksi näitä palveluita tuotetaan. Palvelut luovat laitevalmistajayritykselle kilpailuedun lisäksi lisämyyntiä ja vähentää toimittajien vaikutusta yrityksen talouteen.
Seuraavassa osassa käsitellään muutosprosessia kohti palveluliiketoimintaa. Tämän avulla pyritään tunnistamaan muutoksessa usein esiintyviä ongelmia ja tarjota näihin ratkaisuja. Useissa lähteissä on ongelmaksi tunnistettu se, etteivät yritykset onnistu palveluliiketoimintansa toteutuksessa tarpeeksi kannattavasti, joku johtuu pääosin siitä, ettei yrityksissä käytetä tarpeeksi resursseja palveluliiketoiminnan tukemiseen. Palveluliiketoiminta edellyttää yrityksiltä resurssien lisäämistä ja tiivistä yhteistyötä läpi organisaatiotasojen, jotta palveluliiketoiminnan lanseeraamisessa onnistuttaisiin.
Kolmannessa osiossa tutkitaan palveluiden vaikutusta yrityksen talouteen. Taloudellisista vaikutuksista korostuu se, että palvelut eivät lisää yrityksen kannattavuutta niin suoraviivaisesti, mitä on oletettu 2010-luvun alkuun asti. Todellisuudessa palveluiden vaikutukset ovat usein kompleksisempia, mitä alun perin on odotettu. Tämän vuoksi laskentatoimen rooli korostuu, jotta yrityksissä saataisiin palveluliiketoiminnan näkökulmasta relevanttia laskentatietoa. Käytännössä tämä tarkoittaa suorituskykymittaristojen päivittämistä vastaamaan palveluliiketoimintaa huomioimalla entistä enemmän myös pehmeitä mittareita, jotta yrityksissä pystyttäisiin tukemaan palveluiden kehittymistä entistä kannattavammaksi. Tämän lisäksi laitteisiin liittyvät laskentaperiaatteet eivät useinkaan enää vastaa palveluliiketoimintaa, vaan vaativat myös päivitystä.
Palveluiden tuottojen ja siirtymään kuluvan ajan välillä vaikuttaa esiintyvän N-muotoinen riippuvuussuhde, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että hyvin yksinkertaisilla palvelut (varaosamyynti) ovat usein hyvin kannattavia, mutta asiantuntijapalveluiden raskas kustannusrakenne usein heikentää palveluiden kannattavuutta merkittävästi, kunnes yritykset onnistuvat hyödyntämään organisaation oppimista ja mittakaavaetua. Palveluliiketoiminnan taloudellinen menestyminen riippuu paljolti siitä, kuinka nopeasti yritys selviää tämän raskaan kustannusrakenteen ajan ohitse.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]