Opettajahuoneen työilmapiiri: Alakoulun opettajien kokemuksia työilmapiiristä
Rodriguez, Sofia; Sukanen, Jenni (2020)
Rodriguez, Sofia
Sukanen, Jenni
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Teacher Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294524
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, millaiseksi alakoulun opettajat kokevat opettajahuoneen työilmapiirin ja mitkä asiat vaikuttavat työilmapiiriin sitä vahvistavasti tai heikentävästi. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millä tavoin opettajat itse kokevat vaikuttavansa opettajahuoneen työilmapiiriin sekä miten opettajat kehittäisivät työyhteisöjensä työilmapiiriä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu aikaisemmalle kirjallisuudelle ja tutkimukselle työilmapiiristä. Työilmapiirillä on todettu olevan laaja-alaisia vaikutuksia koko työyhteisön hyvinvointiin. Opettajien keskinäisellä ilmapiirillä on todettu olevan suora yhteys oppilaiden hyvinvointiin, kouluviihtyvyyteen ja opetuksen laatuun. On siis koko kouluyhteisön edun mukaista etsiä keinoja, joiden avulla opettajahuoneen työilmapiiriä voitaisiin kehittää ja ylläpitää.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella alakoulun opettajilta ympäri Suomea. Kyselylomakkeeseen vastasi 28 alakoulun opettajaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin kautta.
Tutkimustulosten valossa suurin osa tutkimukseen osallistuneista opettajista koki opettajahuoneen työilmapiirin hyväksi. Opettajat pitivät hyvää työilmapiiriä itselleen tärkeänä. Opettajat kokivat, että työilmapiiriin eniten vaikuttavia tekijöitä ovat opettajakollegoiden sekä esimiehen välinen vuorovaikutus, työyhteisöön liittyvät seikat sekä yhteistyö työtovereiden kesken. Opettajat kokivat itse vaikuttavansa opettajahuoneen työilmapiiriin lähinnä myönteisin keinoin. Opettajat kehittäisivät opettajahuoneen ilmapiiriä muun muassa vähentämällä työhön liittyvää kiirettä ja lisäämällä avointa keskustelua opettajien kesken. Opettajat kokivat, että esimiehen suhtautuminen työilmapiiriin toimii koko työyhteisölle esimerkkinä, ja esimiehen merkitystä työilmapiirin ylläpitämiselle korostettiin. Tämän tutkimuksen tulosten ja aikaisemman kirjallisuuden perusteella kouluyhteisöissä tulisi aktiivisesti ylläpitää ja kehittää hyvää työilmapiiriä koko kouluyhteisön hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu aikaisemmalle kirjallisuudelle ja tutkimukselle työilmapiiristä. Työilmapiirillä on todettu olevan laaja-alaisia vaikutuksia koko työyhteisön hyvinvointiin. Opettajien keskinäisellä ilmapiirillä on todettu olevan suora yhteys oppilaiden hyvinvointiin, kouluviihtyvyyteen ja opetuksen laatuun. On siis koko kouluyhteisön edun mukaista etsiä keinoja, joiden avulla opettajahuoneen työilmapiiriä voitaisiin kehittää ja ylläpitää.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella alakoulun opettajilta ympäri Suomea. Kyselylomakkeeseen vastasi 28 alakoulun opettajaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin kautta.
Tutkimustulosten valossa suurin osa tutkimukseen osallistuneista opettajista koki opettajahuoneen työilmapiirin hyväksi. Opettajat pitivät hyvää työilmapiiriä itselleen tärkeänä. Opettajat kokivat, että työilmapiiriin eniten vaikuttavia tekijöitä ovat opettajakollegoiden sekä esimiehen välinen vuorovaikutus, työyhteisöön liittyvät seikat sekä yhteistyö työtovereiden kesken. Opettajat kokivat itse vaikuttavansa opettajahuoneen työilmapiiriin lähinnä myönteisin keinoin. Opettajat kehittäisivät opettajahuoneen ilmapiiriä muun muassa vähentämällä työhön liittyvää kiirettä ja lisäämällä avointa keskustelua opettajien kesken. Opettajat kokivat, että esimiehen suhtautuminen työilmapiiriin toimii koko työyhteisölle esimerkkinä, ja esimiehen merkitystä työilmapiirin ylläpitämiselle korostettiin. Tämän tutkimuksen tulosten ja aikaisemman kirjallisuuden perusteella kouluyhteisöissä tulisi aktiivisesti ylläpitää ja kehittää hyvää työilmapiiriä koko kouluyhteisön hyvinvoinnin turvaamiseksi.