”Kyl mä osaan ja voin yrittää”: Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä motivoivasta pedagogiikasta ESKO siili -interventiossa
Moilanen, Milja; Sotala, Eveliina (2020)
Moilanen, Milja
Sotala, Eveliina
2020
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies, Lifelong Learning and Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284248
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia lasten motivointiin ja motivoivaan pedagogiikkaan liittyviä merkityksiä varhaiskasvatuksen erityisopettajat tuottavat ESKO siili -intervention kontekstissa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksistä siitä, millaiset tekijät motivoivat ja innostavat esiopetusikäisiä lapsia heidän toimiessaan lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen valmiuksia vahvistavassa ESKO siili -interventiossa. Tarkoituksena oli myös selvittää, mikä rooli minäpystyvyydellä oli lasten motivoitumisessa varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsitysten mukaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena Tampereella. Tutkimuksen kohteena olivat varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsitykset, joten tutkimussuuntaus muodostui fenomenografiseksi. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä interventiossa työskentelevää varhaiskasvatuksen erityisopettajaa osittain strukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaan.
ESKO siili -interventiossa motivoivan pedagogiikan nähtiin tutkimustulosten perusteella rakentuvan sensitiivisestä, arvoperustaisesta ja lapsilähtöisestä pedagogiikasta. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat toteuttivat pedagogiikkaa sensitiivisen havainnointinsa ja tulkintansa pohjalta. Sensitiivisen pedagogiikan keinoja olivat lasten aktivointi ja osallistaminen sekä yksilöllisen pedagogiikan toteuttaminen. Arvoperustainen pedagogiikka toteutui lasten oppimista ja etua tavoittelevien arvojen kautta. Arvoperustainen pedagogiikka sisälsi varhaiskasvatuksen erityisopettajien oman asennoitumisen työhönsä sekä positiivisten tunteiden liittämisen lasten oppimiseen. Lapsilähtöinen pedagogiikka muodostui motivoinnin keinoista, joiden nähtiin olevan lapsille ominaisia. Tällaisia keinoja olivat tulosten mukaan draamallisuus, leikillisyys, pelillisyys sekä palkitseminen.
Motivoivan pedagogiikan nähtiin ulottuvan esiopetuksen henkilökunnan ja huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Esiopetuksen henkilökunnan sekä huoltajien asenteiden interventiota kohtaan nähtiin vaikuttavan vahvasti siihen, miten lapset motivoituivat toimintaan. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien pedagogisella toiminnalla nähtiin olevan osittain vaikutusta myös siihen, miten huoltajat ja esiopetuksen henkilökunta asennoituivat interventiota kohtaan ja toteuttivat sitä tukevia toimia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että erilaiset pedagogiset keinot olivat varhaiskasvatuksen erityisopettajien mukaan motivoivampia ja vaikuttavampia, mikäli lasten huoltajat ja esiopetuksen henkilökunta suhtautuivat toimintaan myönteisesti ja tekivät yhteistyötä varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena Tampereella. Tutkimuksen kohteena olivat varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsitykset, joten tutkimussuuntaus muodostui fenomenografiseksi. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä interventiossa työskentelevää varhaiskasvatuksen erityisopettajaa osittain strukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti laadullisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaan.
ESKO siili -interventiossa motivoivan pedagogiikan nähtiin tutkimustulosten perusteella rakentuvan sensitiivisestä, arvoperustaisesta ja lapsilähtöisestä pedagogiikasta. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat toteuttivat pedagogiikkaa sensitiivisen havainnointinsa ja tulkintansa pohjalta. Sensitiivisen pedagogiikan keinoja olivat lasten aktivointi ja osallistaminen sekä yksilöllisen pedagogiikan toteuttaminen. Arvoperustainen pedagogiikka toteutui lasten oppimista ja etua tavoittelevien arvojen kautta. Arvoperustainen pedagogiikka sisälsi varhaiskasvatuksen erityisopettajien oman asennoitumisen työhönsä sekä positiivisten tunteiden liittämisen lasten oppimiseen. Lapsilähtöinen pedagogiikka muodostui motivoinnin keinoista, joiden nähtiin olevan lapsille ominaisia. Tällaisia keinoja olivat tulosten mukaan draamallisuus, leikillisyys, pelillisyys sekä palkitseminen.
Motivoivan pedagogiikan nähtiin ulottuvan esiopetuksen henkilökunnan ja huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Esiopetuksen henkilökunnan sekä huoltajien asenteiden interventiota kohtaan nähtiin vaikuttavan vahvasti siihen, miten lapset motivoituivat toimintaan. Varhaiskasvatuksen erityisopettajien pedagogisella toiminnalla nähtiin olevan osittain vaikutusta myös siihen, miten huoltajat ja esiopetuksen henkilökunta asennoituivat interventiota kohtaan ja toteuttivat sitä tukevia toimia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että erilaiset pedagogiset keinot olivat varhaiskasvatuksen erityisopettajien mukaan motivoivampia ja vaikuttavampia, mikäli lasten huoltajat ja esiopetuksen henkilökunta suhtautuivat toimintaan myönteisesti ja tekivät yhteistyötä varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa.