"Marengista tehty nykynuoriso vastaa": Ammattiin opiskelevien nuorten naisten sosiaalisen ja poliittisen osallisuuden edistäminen kanssatutkijuuden keinoin
Kumpuvaara, Maria (2020)
Kumpuvaara, Maria
2020
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284281
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, voiko kanssatutkimuksen toteuttaminen toimia työkaluna toisen asteen opiskelijoiden hyvinvoinnin ja osallisuuden vahvistamisessa. Tutkimuksen aikana ammattiin opiskelevat nuoret naiset tuottivat heille itselleen merkityksellisen tutkimusprojektin Amisnuoren asema yhteiskunnassa, jonka toteuttamisessa minä heitä ohjasin ja autoin. Tutkimukseni kertoo siitä, miten tutkijana tulkitsen nuorten naisten osallisuuden ilmentymistä tutkimusprosessin aikana.
Tutkimus on sovellus kriittisestä toimintatutkimuksesta, jossa etnografisin keinoin ja kanssatutkimus välineenä muodostan kuvaa ammattiin opiskelevien nuorten naisten sosiaalisen ja poliittisen osallisuuden rakentumisesta oppilaitosympäristössä. Sosiaalisen osallisuuden ymmärrän sosiaalisina suhteina, ryhmään kuulumisena ja toimijuutena ryhmän sisällä. Poliittisella osallisuudella tarkoitan halua, kykyä ja mahdollisuutta tiedostavaan ja kriittiseen keskusteluun yhteiskunnassa. Opiskelijoita tutkimukseen osallistui yhteensä 24. Tutkimusaineiston muodostavat opiskelijoiden vertaiskeskustelut, yksilöhaastatteluin toteutetut nuorten reflektoinnit, erilaiset nuorten vapaat tuotokset, WhatsApp-keskustelut, havainnointi sekä tutkimuspäiväkirja.
Yhdessä toteutettu kanssatutkimusprosessi vaikutti positiivisesti ammattiin opiskelevien nuorten naisten kuulluksi tulemisen tunteeseen. Hyvän ryhmän ja myönteisen sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta nuorten itseluottamus ja omanarvontunto kasvoivat. Rohkeus ryhmän sisällä tapahtuvaan toimijuuteen voimistui. Sosiaalisen osallisuuden vahvistumisen myötä syntynyt ryhmän voimakas yhteenkuuluvuuden tunne toimi perustana myös poliittisen osallisuuden kokemuksille. Poliittinen osallisuus ilmeni voimistuvana haluna vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan. Kanssatutkimus koettiin vahvana nuorten koostaman oman tiedon ja äänen esiintuomisena - ja siten yhteiskunnallisena osallisuutena.
Tutkimus osoitti, että osallisuutta vahvistavia valmiuksia on mahdollista harjoitella ja vahvistaa kanssatutkijuuden menetelmin. Hyvin toteutettu kanssatutkimus on varsin toimiva nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisen työkalu. Koska osallisuus ei ilmaannu tyhjästä, prosessin toteuttaminen vaatii oppilaitoksilta ja opettajilta resursseja ohjaustyöhön. Pelkkä ajallisen resurssin järjestäminen ei riitä, vaan opettajan on aktiivisesti ohjattava nuoria osallisuuteen.
Tutkimus on sovellus kriittisestä toimintatutkimuksesta, jossa etnografisin keinoin ja kanssatutkimus välineenä muodostan kuvaa ammattiin opiskelevien nuorten naisten sosiaalisen ja poliittisen osallisuuden rakentumisesta oppilaitosympäristössä. Sosiaalisen osallisuuden ymmärrän sosiaalisina suhteina, ryhmään kuulumisena ja toimijuutena ryhmän sisällä. Poliittisella osallisuudella tarkoitan halua, kykyä ja mahdollisuutta tiedostavaan ja kriittiseen keskusteluun yhteiskunnassa. Opiskelijoita tutkimukseen osallistui yhteensä 24. Tutkimusaineiston muodostavat opiskelijoiden vertaiskeskustelut, yksilöhaastatteluin toteutetut nuorten reflektoinnit, erilaiset nuorten vapaat tuotokset, WhatsApp-keskustelut, havainnointi sekä tutkimuspäiväkirja.
Yhdessä toteutettu kanssatutkimusprosessi vaikutti positiivisesti ammattiin opiskelevien nuorten naisten kuulluksi tulemisen tunteeseen. Hyvän ryhmän ja myönteisen sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta nuorten itseluottamus ja omanarvontunto kasvoivat. Rohkeus ryhmän sisällä tapahtuvaan toimijuuteen voimistui. Sosiaalisen osallisuuden vahvistumisen myötä syntynyt ryhmän voimakas yhteenkuuluvuuden tunne toimi perustana myös poliittisen osallisuuden kokemuksille. Poliittinen osallisuus ilmeni voimistuvana haluna vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan. Kanssatutkimus koettiin vahvana nuorten koostaman oman tiedon ja äänen esiintuomisena - ja siten yhteiskunnallisena osallisuutena.
Tutkimus osoitti, että osallisuutta vahvistavia valmiuksia on mahdollista harjoitella ja vahvistaa kanssatutkijuuden menetelmin. Hyvin toteutettu kanssatutkimus on varsin toimiva nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisen työkalu. Koska osallisuus ei ilmaannu tyhjästä, prosessin toteuttaminen vaatii oppilaitoksilta ja opettajilta resursseja ohjaustyöhön. Pelkkä ajallisen resurssin järjestäminen ei riitä, vaan opettajan on aktiivisesti ohjattava nuoria osallisuuteen.