Hyvinvointiteknologia kannustinperusteisessa terveysvakuuttaamisessa: Vertaileva case-tutkimus hyvinvointiteknologian käytöstä kannustinperusteisessa vakuuttamisessa
Romppanen, Ossi-Petteri (2020)
Romppanen, Ossi-Petteri
2020
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284119
Tiivistelmä
Kannustinperusteisuus voidaan nähdä yhä kasvavana trendinä vakuutusmarkkinoilla. Perinteisen liikennevakuutuksen lisäksi yhä useammat vakuutusyhtiöt ovat tuoneet uusia kannustinpohjaisia vakuutustuotteita pyrkiessään luomaan kilpailuetua hyvinkin kilpailluilla markkinoilla. Myös Suomessa voidaan huomata kannustinperusteisuuden lisääntyvän vaikutuksen vakuutusmarkkinoilla. Nordean ja LähiTapiolan kaltaisten suurten vakuutusyhtiöiden lisätessä asiakkaiden hyvinvointia kehittäviä tuotteita, on muidenkin yhtiöiden reagoitava.
Tässä tutkimuksessa on tarkoituksena vertailla kahta ulkomaalaista vakuutusyhtiötä kahteen suomalaiseen vakuutusyhtiöön ja muodostaa kokonaiskuva siitä miten kannustinperusteisuus on järjestetty vertailun vakuutusyhtiöiden keskuudessa. Tutkimus keskittyy erityisesti vakuutusyhtiöiden hyvinvointiteknologian hyödyntämisen ja vakuutetun motivointikeinojen vertailuun.
Tutkimus toteutettiin vertailevana kvalitatiivisena aineistolähtoisenä sisällönanalyysinä hyödyntäen vakuutusyhtiöiden vapaasti saatavilla olevaa materiaalia. Tämä materiaali koostui yhtiöiden verkkosivuista ja julkisista tiedotteista. Kerätyn aineiston vertailun pohjana käytettiin hyvinvointiteknologian käyttöönoton UTAUT-mallia, joka luo teoreettisen pohjan kuluttajan halukkuuteen käyttää tiettyä hyvinvointiteknologista laitetta. Kannustinperusteisen terveysvakuutuksen kaltaisen tuotteen kohdalla on erittäin tärkeää, että vakuutuksenottaja on valmis käyttämään ja hyödyntämään tarjottua teknologiaa.
Kerätyn aineiston vertailun pohjalta voitiin löytää paljon yhteisiä piirteitä suomalaisten hyvinvointia parantavien henkivakuutusten ja ulkomaalaisten terveysvakuutuksien väliltä. Kaikissa vakuutusyhtiöissä mobiilisovellus oli keskeisin hyvinvointiteknologinen keino vaikuttaa vakuutettujen terveyskäyttäytymiseen. Mobiilisovelluksen hyödyntämisestä hyvinvointiteknologisena terveysvaikuttimena saatiin jokaisen yhtiön kohdalla erilaiset näkökulmat. Osa vakuutusyhtiöistä käytti sovellusta vain vakuutustuotteen ohessa aktiivisuuden tarkkailuun, kun taas osa yhtiöistä tarjosi sovelluksen kautta kokonaisvaltaisempaa hyvinvointia. Kannustinperusteisuuden järjestämisessä huomattiin myös suuria eroja. Näihin eroavaisuuksiin vaikuttivat merkittävästi vakuutusyhtiön koko, toimintastrategia sekä vakuutetun haluttu terveyskäyttäytyminen.
Tässä tutkimuksessa on tarkoituksena vertailla kahta ulkomaalaista vakuutusyhtiötä kahteen suomalaiseen vakuutusyhtiöön ja muodostaa kokonaiskuva siitä miten kannustinperusteisuus on järjestetty vertailun vakuutusyhtiöiden keskuudessa. Tutkimus keskittyy erityisesti vakuutusyhtiöiden hyvinvointiteknologian hyödyntämisen ja vakuutetun motivointikeinojen vertailuun.
Tutkimus toteutettiin vertailevana kvalitatiivisena aineistolähtoisenä sisällönanalyysinä hyödyntäen vakuutusyhtiöiden vapaasti saatavilla olevaa materiaalia. Tämä materiaali koostui yhtiöiden verkkosivuista ja julkisista tiedotteista. Kerätyn aineiston vertailun pohjana käytettiin hyvinvointiteknologian käyttöönoton UTAUT-mallia, joka luo teoreettisen pohjan kuluttajan halukkuuteen käyttää tiettyä hyvinvointiteknologista laitetta. Kannustinperusteisen terveysvakuutuksen kaltaisen tuotteen kohdalla on erittäin tärkeää, että vakuutuksenottaja on valmis käyttämään ja hyödyntämään tarjottua teknologiaa.
Kerätyn aineiston vertailun pohjalta voitiin löytää paljon yhteisiä piirteitä suomalaisten hyvinvointia parantavien henkivakuutusten ja ulkomaalaisten terveysvakuutuksien väliltä. Kaikissa vakuutusyhtiöissä mobiilisovellus oli keskeisin hyvinvointiteknologinen keino vaikuttaa vakuutettujen terveyskäyttäytymiseen. Mobiilisovelluksen hyödyntämisestä hyvinvointiteknologisena terveysvaikuttimena saatiin jokaisen yhtiön kohdalla erilaiset näkökulmat. Osa vakuutusyhtiöistä käytti sovellusta vain vakuutustuotteen ohessa aktiivisuuden tarkkailuun, kun taas osa yhtiöistä tarjosi sovelluksen kautta kokonaisvaltaisempaa hyvinvointia. Kannustinperusteisuuden järjestämisessä huomattiin myös suuria eroja. Näihin eroavaisuuksiin vaikuttivat merkittävästi vakuutusyhtiön koko, toimintastrategia sekä vakuutetun haluttu terveyskäyttäytyminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9896]