Toimintaprosessien muutosten vaikutus työnantajakuvaan: Case Pirkanmaan Osuuskauppa
Elomaa, Jimi (2020)
Elomaa, Jimi
2020
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273951
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee Pirkanmaan Osuuskaupan kesätyöntekijöiden uudistunutta kesärekrytointiprosessia sekä kohdeorganisaation työnantajakuvan muodostumista rekrytointiprosessissa. Rekrytointi on osa henkilöstöjohtamista ja nykypäivän johtamistrendien mukaisesti henkilöstöjohtamisella on yhä merkittävämpi rooli organisaatioissa. Työmarkkinoilla on kova kilpailu potentiaalisista työntekijöistä, jolloin työnantajakuva trendikkäänä ilmiönä vaikuttaa organisaation houkuttelevuuteen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten toimintaprosessien muutos rekrytointiprosessissa vaikuttaa työnhakijoiden työnantajakuvaan. Prosesseja ovat muokanneet uusi HR -järjestelmä, alaikärajan lasku ja koulutus. Tutkimuksen kautta pyritään ymmärtämään, millaisista asioista hakijan työnantajakuva muodostuu rekrytointiprosessissa ja millainen rooli työnantajakuvalla on organisaatioille henkilöstön hankinnassa.
Tässä tutkimuksessa näkökulmana ovat rekrytointia suorittavien esimiesten kokemukset, joiden haastatteluista tutkimuksen aineisto koostuu. Tutkimukseen haastateltiin yhdeksää esimiestä eri yksiköistä ja aineistoon pyrittiin valitsemaan eri toimialoilta ja erikokoisista toimipaikoista haastateltavia, jotta saataisiin mahdollisimman monipuolisia näkemyksiä rekrytointiprosessista oman toimipaikan näkökulmasta. Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen, mikä valikoitui sen vapaamuotoisuuden ansiosta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu toimintaprosessin muutokseen, rekrytointiin ja työnantajakuvaan. Aineisto hankittiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa nousi esille, että nykyinen kesärekrytointiprosessimalli koettiin tehokkaana ja muutokset kesärekrytointiprosessissa otettiin hyvin vastaan esimiesten keskuudessa. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että työnhakijan työnantajakuva rakentuu jokaisessa rekrytointiprosessin vaiheessa. Tutkimuksessa huomattiin, kuinka toimintaprosessien muutokset sisältävät epävarmuutta, mikä voi heijastua hakijankin työnantajakuvaan. Näin ollen havaittiin, että muutoksilla on vaikutusta työnantajakuvan muodostumiseen. Nykypäivänä hakijoilla on entistä parempi tietämys vastuullisuudesta, minkä vuoksi esimerkiksi lainsäädännön noudattaminen on erityisen tärkeää rekrytoidessa. Rekrytointiprosessissa kehittyvä työnantajakuva on yksilöllinen kokemus, mikä voi toimia sitouttamis- ja markkinointikeinona organisaatiolle. Työnantajakuvan kasvavan merkityksellisyyden johdosta aiheesta voisi tehdä jatkotutkimusta esimerkiksi perehdyttämisen näkökulmasta, eli toimenpiteistä sen jälkeen, kun työnhakija on tullut valituksi.
Tässä tutkimuksessa näkökulmana ovat rekrytointia suorittavien esimiesten kokemukset, joiden haastatteluista tutkimuksen aineisto koostuu. Tutkimukseen haastateltiin yhdeksää esimiestä eri yksiköistä ja aineistoon pyrittiin valitsemaan eri toimialoilta ja erikokoisista toimipaikoista haastateltavia, jotta saataisiin mahdollisimman monipuolisia näkemyksiä rekrytointiprosessista oman toimipaikan näkökulmasta. Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen, mikä valikoitui sen vapaamuotoisuuden ansiosta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu toimintaprosessin muutokseen, rekrytointiin ja työnantajakuvaan. Aineisto hankittiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa nousi esille, että nykyinen kesärekrytointiprosessimalli koettiin tehokkaana ja muutokset kesärekrytointiprosessissa otettiin hyvin vastaan esimiesten keskuudessa. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että työnhakijan työnantajakuva rakentuu jokaisessa rekrytointiprosessin vaiheessa. Tutkimuksessa huomattiin, kuinka toimintaprosessien muutokset sisältävät epävarmuutta, mikä voi heijastua hakijankin työnantajakuvaan. Näin ollen havaittiin, että muutoksilla on vaikutusta työnantajakuvan muodostumiseen. Nykypäivänä hakijoilla on entistä parempi tietämys vastuullisuudesta, minkä vuoksi esimerkiksi lainsäädännön noudattaminen on erityisen tärkeää rekrytoidessa. Rekrytointiprosessissa kehittyvä työnantajakuva on yksilöllinen kokemus, mikä voi toimia sitouttamis- ja markkinointikeinona organisaatiolle. Työnantajakuvan kasvavan merkityksellisyyden johdosta aiheesta voisi tehdä jatkotutkimusta esimerkiksi perehdyttämisen näkökulmasta, eli toimenpiteistä sen jälkeen, kun työnhakija on tullut valituksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8894]