Gamified Cohousing: Hyrsylän koulusta asuinyhteisöksi
Sihvonen, Riikka (2020)
Sihvonen, Riikka
2020
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Architecture, MSc (Arch)
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004294359
Tiivistelmä
Vanha koulurakennus Lohjan Hyrsylässä on vuonna 1905 rakennettu hirsirakenteinen kyläkoulu, jossa yli 100 vuoden ajan toimi kansakoulu ja myöhemmin ala-aste. Noin 60 oppilaan koulu suljettiin vuonna 2015 sisäilmaongelma epäilyjen vuoksi ja rakennus jäi vaille käyttäjiä. Koulurakennus myytiin kaupungin toimesta avoimessa huutokaupassa vuonna 2017 suurimman tarjouksen tehneelle portugalilaiselle arkkitehdille Pedro Aibéolle. Projektissaan Gamified Cohousing on Hyrsylän koulurakennus pihapiireineen muuttumassa yhteisöasumisen ja työskentelyn kohteeksi. Asukkaille on kehitetty uudenlaisena lisänä yhteisöasumiseen mobiiliapplikaatiopeli, mikä tuo käyttäjät tiiviimmin yhteen. Applikaation avulla jokainen asukas osallistuu arkisiin askareisiin ja niiden päättämiseen pelin avulla. Tämä luo yhteisöllisyyttä ja päätösten tekoa vaivattomammaksi jokaiselle. Hyrsylän koulun uudistusten avulla halutaan kyseenalaistaa vanhojen rakennusten purkaminen, ja sen sijaan uuden käyttötarkoituksen ensisijainen etsiminen. Vanha koulurakennus saadaan vaivattomasti muokattua yhteisöasumiselle sopivaksi ja itsenäisesti toimivaksi kokonaisuudeksi käyttäjien panostuksella.
Diplomityössäni käyn läpi Gamified Cohousing projektin perusaatteita, tutkin yhteisöasumista ja sisäilmaongelmatuomion saaneen rakennuksen kunnostusta. Tutkimukseni perusteella esittelen omat ratkaisuni vaivattomaan ja helposti toteutettavaan suunnitelmaan, jossa vanha koulurakennus muovautuu yhteisöasumiselle ja työskentelylle sopivaksi. Hyrsylän koulun kohde sijaitsee Helsingin lähellä kulttuurimaisemallisesti merkittävässä paikassa ja koulurakennus on suojeltu. Suomessa on paljon vastaavia tyhjilleen jääneitä kyläkouluja, jotka sopisivat erinomaisesti vastaavanlaiselle projektille. Työssäni esittelen perustellusti vaihtoehtoisen ratkaisun vanhojen koulurakennusten uudelleen käyttöönotosta niiden purkamisen sijaan. Näin saisimme säilytettyä rakennusperinnöllisesti arvokkaita kohteita maassamme ja esiteltyä vaihtoehtoisen asumisen muodon, joka Suomessa on vielä varsin uusi ja tuntematon monelle.
Diplomityössäni käyn läpi Gamified Cohousing projektin perusaatteita, tutkin yhteisöasumista ja sisäilmaongelmatuomion saaneen rakennuksen kunnostusta. Tutkimukseni perusteella esittelen omat ratkaisuni vaivattomaan ja helposti toteutettavaan suunnitelmaan, jossa vanha koulurakennus muovautuu yhteisöasumiselle ja työskentelylle sopivaksi. Hyrsylän koulun kohde sijaitsee Helsingin lähellä kulttuurimaisemallisesti merkittävässä paikassa ja koulurakennus on suojeltu. Suomessa on paljon vastaavia tyhjilleen jääneitä kyläkouluja, jotka sopisivat erinomaisesti vastaavanlaiselle projektille. Työssäni esittelen perustellusti vaihtoehtoisen ratkaisun vanhojen koulurakennusten uudelleen käyttöönotosta niiden purkamisen sijaan. Näin saisimme säilytettyä rakennusperinnöllisesti arvokkaita kohteita maassamme ja esiteltyä vaihtoehtoisen asumisen muodon, joka Suomessa on vielä varsin uusi ja tuntematon monelle.