Katsaus indie-kehityksessä käytetyistä teknologioista
Hovila, Markus (2020)
Hovila, Markus
2020
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Degree Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284223
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on hahmottaa pelialalla jo varsin suureksi ilmiöksi noussutta indie-kehitystä (independent development). Tutkimuksessa perehdytään indie-termin historiaan ja sen erilaisiin määritelmiin pelialalla. Lisäksi pyritään luomaan kokonaiskuva suosituimmista käyttöjärjestelmistä kehitysalustoina, mitkä tällä hetkellä ovat tietokonepuolelta Microsoft Windows ja mobiilipuolelta Apple iOS.
Indie sai alkunsa 2000-luvun alussa vastalauseena isojen yhtiöiden kaavamaiselle pelikehitykselle. Nykyään käsitys indie-kehittämisestä on monikäsityksellinen, koska indie tai siinä korostuva itsenäisyys voidaan tulkita monella eri tavalla., kuten rahallisella, luovalla tai julkaisullisella itsenäisyydellä. Pääsääntöisesti indie-kehityksessä korostuvat kehitystiimien pieni henkilömäärä, sekä pelin luominen käyttämällä yksinkertaisia retrotyylisiä 2D-grafiikoita kustannusten vähentämiseksi. Keskeisenä tutkimuskohteena on myös yleisesti käytetyt ohjelmistot indie-kehityksessä. Tutkimuksessa haettiin tilastoja mm. vuosittain järjestettävästä Global Game Jam -tapahtumasta, jossa suosituimpana kehitystyökaluna oli Unity3D.
Lopuksi tehdään lyhyt katsaus indie-kehitettyjen pelien ja kehitystyökalujen lukumääriin Valven Steam-sovelluksessa. Lisäksi tarkastellaan Steamissa olevien indie-pelien laatua tutkimalla Steam Early Access -nimikkeiden lukumääriä. Indie-pelien määrät ovat kasvaneet erittäin voimakkaasti vuoteen 2015 mennessä, mutta suuren osan indie-peleistä samalla jäädessä Early Access -statukseen antaa viittausta projektien keskeytymisestä ja tämän takia pelien heikosta laadusta.
Indie sai alkunsa 2000-luvun alussa vastalauseena isojen yhtiöiden kaavamaiselle pelikehitykselle. Nykyään käsitys indie-kehittämisestä on monikäsityksellinen, koska indie tai siinä korostuva itsenäisyys voidaan tulkita monella eri tavalla., kuten rahallisella, luovalla tai julkaisullisella itsenäisyydellä. Pääsääntöisesti indie-kehityksessä korostuvat kehitystiimien pieni henkilömäärä, sekä pelin luominen käyttämällä yksinkertaisia retrotyylisiä 2D-grafiikoita kustannusten vähentämiseksi. Keskeisenä tutkimuskohteena on myös yleisesti käytetyt ohjelmistot indie-kehityksessä. Tutkimuksessa haettiin tilastoja mm. vuosittain järjestettävästä Global Game Jam -tapahtumasta, jossa suosituimpana kehitystyökaluna oli Unity3D.
Lopuksi tehdään lyhyt katsaus indie-kehitettyjen pelien ja kehitystyökalujen lukumääriin Valven Steam-sovelluksessa. Lisäksi tarkastellaan Steamissa olevien indie-pelien laatua tutkimalla Steam Early Access -nimikkeiden lukumääriä. Indie-pelien määrät ovat kasvaneet erittäin voimakkaasti vuoteen 2015 mennessä, mutta suuren osan indie-peleistä samalla jäädessä Early Access -statukseen antaa viittausta projektien keskeytymisestä ja tämän takia pelien heikosta laadusta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]