Saako uhri tiedon vangin vapautumisesta?: Tutkintavangin tai vangin vapautumiseen liittyvän poikkihallinnollisen uhrin tiedonsaantiprosessin nykytila ja kehittäminen
Suokas, Pälvi (2020)
Suokas, Pälvi
2020
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284215
Tiivistelmä
Rikosprosessiin liittyvien viranomaisten eli poliisin, syyttäjän, tuomioistuimen, Rikosseuraamuslaitoksen hallintojen ja palvelujen prosesseja on tutkittu erittäin vähän. Tutkimuksen kohteena olevan uhrin tiedonsaantiprosessi on tärkeä prosessi ei vain uhrin näkökulmasta vaan myös yhteiskunnallisista ja palvelujen laatuun liittyvistä syistä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää poliisin, syyttäjän, oikeuden ja vankeinhoitoviranomaisten mahdollisuuksia huolehtia uhridirektiivin mukaisesta uhrin oikeudesta saada tieto siitä, kun tutkintavanki tai vanki vapautuu.
Tutkimus pyrki selvittämään kyseiseen poikkihallinnolliseen prosessiin liittyvien eri viranomaisten ohjeistusta, tietoisuutta kyseisestä oikeudesta, erilaisia käytäntöjä ja niiden eroja tässä kyseisessä uhrin tiedonsaanninoikeudessa ja siihen liittyvästä ilmoitusvelvollisuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös uhrin tiedonsaantiprosessiin liittyviä ongelmakohtia ja käytännön ratkaisumalleja, joita eri toimijat ovat kehitelleet, jotta ongelmia voidaan pyrkiä poistamaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että uhrin oikeuksien toteutumisen varmistamiseksi, viranomaiset tarvitsevat yhtenäisen tietojärjestelmän, jonka avulla tällaista tutkimuksen kohteena olevaa sensitiivistä tietoa voidaan luotettavasti kuljettaa. Oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti yhdenvertaisuus ja oikeuksien yhdenvertainen toteutuminen ovat keskeisiä periaatteita, joiden tulisi ohjata uhrin oikeuksien toteutumista rikosprosessin kaikkien eri viranomaisten toiminnassa. Tästä syystä tietojärjestelmien uudistusta ei pidä jäädä odottamaan vaan uhrin oikeuksien toteutumiseksi on viranomaisten ryhdyttävä tekemään toimia välittömästi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää poliisin, syyttäjän, oikeuden ja vankeinhoitoviranomaisten mahdollisuuksia huolehtia uhridirektiivin mukaisesta uhrin oikeudesta saada tieto siitä, kun tutkintavanki tai vanki vapautuu.
Tutkimus pyrki selvittämään kyseiseen poikkihallinnolliseen prosessiin liittyvien eri viranomaisten ohjeistusta, tietoisuutta kyseisestä oikeudesta, erilaisia käytäntöjä ja niiden eroja tässä kyseisessä uhrin tiedonsaanninoikeudessa ja siihen liittyvästä ilmoitusvelvollisuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös uhrin tiedonsaantiprosessiin liittyviä ongelmakohtia ja käytännön ratkaisumalleja, joita eri toimijat ovat kehitelleet, jotta ongelmia voidaan pyrkiä poistamaan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että uhrin oikeuksien toteutumisen varmistamiseksi, viranomaiset tarvitsevat yhtenäisen tietojärjestelmän, jonka avulla tällaista tutkimuksen kohteena olevaa sensitiivistä tietoa voidaan luotettavasti kuljettaa. Oikeusvaltion periaatteiden mukaisesti yhdenvertaisuus ja oikeuksien yhdenvertainen toteutuminen ovat keskeisiä periaatteita, joiden tulisi ohjata uhrin oikeuksien toteutumista rikosprosessin kaikkien eri viranomaisten toiminnassa. Tästä syystä tietojärjestelmien uudistusta ei pidä jäädä odottamaan vaan uhrin oikeuksien toteutumiseksi on viranomaisten ryhdyttävä tekemään toimia välittömästi.