"Tässä on tämä orastava juttu": Kollektiivinen tiedonmuodostus kotouttavan sosiaalityön kontekstissa
Ingrén, Laura (2020)
Ingrén, Laura
2020
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284200
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, mitä annettavaa kollektiivisen tiedonmuodostuksen lähestymistavalla on kotouttavalle sosiaalityölle. Aineisto on kerätty havainnoimalla Tehostettu kotoutuminen -hankkeen toimintaa syyskaudelta 2018 vuoden 2019 alkuun saakka. Litteroituna tekstiaineistona on analysoitu kolmen eri tapaamisen nauhoitteita, joissa hankkeen toimijat keskustelevat. Tutkielmalla on etnografinen lähestymistapa aineistoon. Analyysitapana on laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimusongelmana on selvittää, mitä kollektiivisen tiedonmuodostuksen ehtoja aineistosta on paikannettavissa, ja minkälaisia merkityksiä ja käytäntöjä niihin kytkeytyy. Tutkimustuloksia tarkastellaan kotoutumisen kontekstissa. Teoreettisena viitekehyksenä on kollektiiviseen tiedonmuodostukseen liittyvä tutkimuskirjallisuus. Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään yhteisösosiaalityötä sekä tiedonmuodostamisen yhteisöllistä ulottuvuutta. Jälkimmäisessä osuudessa avataan tiedonmuodostamisen prosesseja ja lähtökohtia sekä siihen tutkimuskirjallisuudessa liitettyjä ehtoja.
Hankkeen toimijoiden välisissä keskusteluissa korostui tarve tietynlaiselle työntekijälle. Tutkimustulokset osoittivat, että hankkeen toimintamalliin soveltuisi parhaiten rohkea, kokeilunhaluinen, joustava ja käsiteltävistä aiheista kiinnostunut henkilö. Säännöllinen ja toimijoiden erilaiset näkökulmat huomioiva vuorovaikutus näyttäytyi toiminnan kannalta tärkeänä. Lisäksi toiminnan osapuolten tavoitteiden, näkemysten ja toimintatapojen määrittäminen hankkeen yhteisen vision suuntaiseksi koettiin olennaisena. Paikannettujen ehtojen ja niihin kytkeytyvien merkitysten ja käytäntöjen pohjalta hahmottuvan toimintamallin voi katsoa tuovan lisäarvoa erityisesti kotouttavan työn kohtaamisiin. This master's thesis is about what could collective knowledge formation as an approach offer to integrative social work. The analysed material has been collected by observing the activities of the Enhanced integration -project from the autumn season 2018 until the beginning of the year 2019. As analysed textmaterial in this study are transcribed recordings of three different meetings in which the project participants discuss. This study has an ethnographic approach to the analysed material. The analysis technique used in this master's thesis is qualitative content analysis.
The research problem is to find out what conditions related to collective knowledge formation can be located in the analysed material, and what meanings and practices are connected to them. The research results are examined in the context of integration. As a theoretical framework in this study is the research literature related to collective knowledge formation. The theoretical part of this study is about community social work and the communal dimensions of knowledge formation. The latter section uncovers the processes and the basis of knowledge formation and the conditions connected to it according to the research literature.
Discussions between project actors highlighted the need for a specific type of employee. The research results pointed out that a courageus, experimental, flexible person who is interested in the topics addressed would be best suited to the project’s operating model. Regular interaction that takes into account the different perspectives of the actors proved to be important for action. In addition, it was considered essential to set the goals, views and practices of the parties involved in the project in line with the common vision of the project. The operating model that is formated based on the located conditions and the meanings and practices associated with them, could offer some added value especially to the encounters in integrative work.
Tutkimusongelmana on selvittää, mitä kollektiivisen tiedonmuodostuksen ehtoja aineistosta on paikannettavissa, ja minkälaisia merkityksiä ja käytäntöjä niihin kytkeytyy. Tutkimustuloksia tarkastellaan kotoutumisen kontekstissa. Teoreettisena viitekehyksenä on kollektiiviseen tiedonmuodostukseen liittyvä tutkimuskirjallisuus. Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään yhteisösosiaalityötä sekä tiedonmuodostamisen yhteisöllistä ulottuvuutta. Jälkimmäisessä osuudessa avataan tiedonmuodostamisen prosesseja ja lähtökohtia sekä siihen tutkimuskirjallisuudessa liitettyjä ehtoja.
Hankkeen toimijoiden välisissä keskusteluissa korostui tarve tietynlaiselle työntekijälle. Tutkimustulokset osoittivat, että hankkeen toimintamalliin soveltuisi parhaiten rohkea, kokeilunhaluinen, joustava ja käsiteltävistä aiheista kiinnostunut henkilö. Säännöllinen ja toimijoiden erilaiset näkökulmat huomioiva vuorovaikutus näyttäytyi toiminnan kannalta tärkeänä. Lisäksi toiminnan osapuolten tavoitteiden, näkemysten ja toimintatapojen määrittäminen hankkeen yhteisen vision suuntaiseksi koettiin olennaisena. Paikannettujen ehtojen ja niihin kytkeytyvien merkitysten ja käytäntöjen pohjalta hahmottuvan toimintamallin voi katsoa tuovan lisäarvoa erityisesti kotouttavan työn kohtaamisiin.
The research problem is to find out what conditions related to collective knowledge formation can be located in the analysed material, and what meanings and practices are connected to them. The research results are examined in the context of integration. As a theoretical framework in this study is the research literature related to collective knowledge formation. The theoretical part of this study is about community social work and the communal dimensions of knowledge formation. The latter section uncovers the processes and the basis of knowledge formation and the conditions connected to it according to the research literature.
Discussions between project actors highlighted the need for a specific type of employee. The research results pointed out that a courageus, experimental, flexible person who is interested in the topics addressed would be best suited to the project’s operating model. Regular interaction that takes into account the different perspectives of the actors proved to be important for action. In addition, it was considered essential to set the goals, views and practices of the parties involved in the project in line with the common vision of the project. The operating model that is formated based on the located conditions and the meanings and practices associated with them, could offer some added value especially to the encounters in integrative work.