Lapinkylän lähijunaseisakkeen ympäristön täydennysrakentaminen
Mikkola, Ilona (2020)
Mikkola, Ilona
2020
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Architecture, MSc (Arch)
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284174
Tiivistelmä
Tämä diplomityö tutkii lähijunaseisakkeen ympärille rakentuvaa uutta kaupunkia ja täydennysrakentamisen vaiheistusta pientalovaltaisella asuinalueella Vantaan Lapinkylässä. Alue on osa uuden Kivistön keskustan vaikutusaluetta, jonka rakentuminen on lähtenyt voimakkaasti kasvuun vuoden 2015 Asuntomessujen ja samana vuonna avatun Kehäradan jälkeen. Kehärata yhdistää Länsi-Vantaalla palvelevan Vantaankosken junaradan ja valtakunnallisen pääradan kulkien Helsinki-Vantaan lentokentän kautta. Liikenteellisesti keskeisellä paikalla Valtatie 3:n, Kehä III:n ja Helsingin keskustaan sekä itä- että länsisuunnassa kulkevan Kehäradan läheisyydessä sijaitseva Kivistö on Vantaan merkittävimpiä kasvukeskuksia ja alueella on paljon potentiaalia tulevaisuuden kaupunkia rakennettaessa. Lapinkylässä ei vielä ole asemaseisaketta, mutta sellaista on suunniteltu avattavaksi, jotta alue muodostaisi kaksinapaisen asumisen ja palvelujen keskittymän yhdessä Kivistön keskustan kanssa. Vantaan kaupungin tavoite, jonka pohjalta diplomityö on laadittu, on nostaa alueen asukastiheys 20,000 asukkaaseen kilometrin säteellä molemmista juna-asemista.
Suunnittelualue on rajattu niiden keskeisten rakentamiseen vaikuttavien tekijöiden mukaan, jotka Lapinkylän ympäristössä nähtiin diplomityön kannalta relevantteina. Näitä tekijöitä ovat olemassa olevat naapurustot, Kehärata, rakentamista rajoittava lentomeluvyöhyke ja alueen läpi kulkeva Riipiläntie. Diplomityö pureutuu uuden ja olemassa olevan rakentamisen synergiaan neljässä vaiheessa, joissa olemassa olevan rakennuskannan purkamisen tahti perustuu sekä hypoteettiseen pientalon käyttöikään, että asukkaiden oletettuun haluun myydä tonttinsa ympärillä tapahtuvien muutosten perusteella. Työn tavoitteena on luoda alueen täydennysrakentamiselle sellaiset suunnitteluperiaatteet, jotka varmistavat inhimillisen mittakaavan säilymisen ja alueidentiteetin huomioon ottamisen tiivistyvän kaupungin jokaisessa vaiheessa.
Suunnitteluprosessin pohjustuksen ja valmiin suunnitelman lisäksi diplomityö sisältää alueen asukkaille teetetyn kyselyn ja otteita siihen saaduista vastauksista. Suunnitelmalla otetaan kantaa vain rajatun suunnittelualueen sisällä tapahtuvaan täydennysrakentamiseen Lapinkylän alueella.
Diplomityö on toteutettu yhteistyössä Vantaan kaupungin ja Kivistön asemakaavayksikön kanssa.
-
This thesis studies the new city being built by a commuter train stop and the phasing of supplementary constructions in a low-rise residential area in Lapinkylä, Vantaa. The area is under the influence of the new Kivistö centre, which has had a rapid growth in construction after the Housing Fair Finland was held there and the new railway Ring Rail Line opened on the same year in 2015. The Ring Rail Line connects the Vantaankoski train track in West-Vantaa and the national main track via Helsinki Airport. Located close to key traffic lanes of Finnish national road 3, Ring III and the Ring Rail Line trafficking via east and west all the way to the centre of Helsinki, Kivistö is one of the most significant growth centres in Vantaa and has a lot of potential as an area for future developments. There is no commuter train stop in Lapinkylä yet, but one is aimed to be opened for the area to form a bipolar concentration of housing and services together with the centre of Kivistö. The city of Vantaa has set a goal for population density of 20,000 inhabitants within a radius of one kilometre from both stations, and this functions as the basis for the thesis.
The area for the plan is delimited by influencing key factors which were seen relevant for the thesis. These key factors are existing neighbourhoods, the Ring Rail Line, the aircraft noise zone which restricts construction and the main road penetrating the area, Riipiläntie. This thesis studies the synergy of new and existing construction in four stages, where the demolition pace of the existing buildings is based on both the hypothetical life span of a detached house and the resident’s presumed desire to sell their property based on changes taking place around their homes. The aim of the final design is to create principals for the supplementary construction of the area to ensure the preservation of the human scale and consideration of the regional identity at each stage of the condensing city.
In addition to the foundation of the planning process and the completed plan, the thesis includes a survey commissioned for the residents of the area and excerpts from the answers received. The plan only takes a stance on supplementary construction within the demarcated planning area in Lapinkylä.
The thesis has been done in co-operation with the City of Vantaa and Kivistö detail planning unit.
Suunnittelualue on rajattu niiden keskeisten rakentamiseen vaikuttavien tekijöiden mukaan, jotka Lapinkylän ympäristössä nähtiin diplomityön kannalta relevantteina. Näitä tekijöitä ovat olemassa olevat naapurustot, Kehärata, rakentamista rajoittava lentomeluvyöhyke ja alueen läpi kulkeva Riipiläntie. Diplomityö pureutuu uuden ja olemassa olevan rakentamisen synergiaan neljässä vaiheessa, joissa olemassa olevan rakennuskannan purkamisen tahti perustuu sekä hypoteettiseen pientalon käyttöikään, että asukkaiden oletettuun haluun myydä tonttinsa ympärillä tapahtuvien muutosten perusteella. Työn tavoitteena on luoda alueen täydennysrakentamiselle sellaiset suunnitteluperiaatteet, jotka varmistavat inhimillisen mittakaavan säilymisen ja alueidentiteetin huomioon ottamisen tiivistyvän kaupungin jokaisessa vaiheessa.
Suunnitteluprosessin pohjustuksen ja valmiin suunnitelman lisäksi diplomityö sisältää alueen asukkaille teetetyn kyselyn ja otteita siihen saaduista vastauksista. Suunnitelmalla otetaan kantaa vain rajatun suunnittelualueen sisällä tapahtuvaan täydennysrakentamiseen Lapinkylän alueella.
Diplomityö on toteutettu yhteistyössä Vantaan kaupungin ja Kivistön asemakaavayksikön kanssa.
-
This thesis studies the new city being built by a commuter train stop and the phasing of supplementary constructions in a low-rise residential area in Lapinkylä, Vantaa. The area is under the influence of the new Kivistö centre, which has had a rapid growth in construction after the Housing Fair Finland was held there and the new railway Ring Rail Line opened on the same year in 2015. The Ring Rail Line connects the Vantaankoski train track in West-Vantaa and the national main track via Helsinki Airport. Located close to key traffic lanes of Finnish national road 3, Ring III and the Ring Rail Line trafficking via east and west all the way to the centre of Helsinki, Kivistö is one of the most significant growth centres in Vantaa and has a lot of potential as an area for future developments. There is no commuter train stop in Lapinkylä yet, but one is aimed to be opened for the area to form a bipolar concentration of housing and services together with the centre of Kivistö. The city of Vantaa has set a goal for population density of 20,000 inhabitants within a radius of one kilometre from both stations, and this functions as the basis for the thesis.
The area for the plan is delimited by influencing key factors which were seen relevant for the thesis. These key factors are existing neighbourhoods, the Ring Rail Line, the aircraft noise zone which restricts construction and the main road penetrating the area, Riipiläntie. This thesis studies the synergy of new and existing construction in four stages, where the demolition pace of the existing buildings is based on both the hypothetical life span of a detached house and the resident’s presumed desire to sell their property based on changes taking place around their homes. The aim of the final design is to create principals for the supplementary construction of the area to ensure the preservation of the human scale and consideration of the regional identity at each stage of the condensing city.
In addition to the foundation of the planning process and the completed plan, the thesis includes a survey commissioned for the residents of the area and excerpts from the answers received. The plan only takes a stance on supplementary construction within the demarcated planning area in Lapinkylä.
The thesis has been done in co-operation with the City of Vantaa and Kivistö detail planning unit.