Organisaation identiteetin rooli sitoutumisen muodostumisessa: Y-sukupolven sitoutuminen ja psykologiset sopimukset uran alkuvaiheessa
Pekki, Ella (2020)
Pekki, Ella
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004284157
Tiivistelmä
Nykyiset, työelämään siirtyneet ja siirtyvät sukupolvet ovat todistaneet työelämän nopeatempoista muutosta, teknologian kehittymistä ja rajojen murtumista elämän eri osa-alueilla, jolloin myös sitoutuminen sekä työurat ja niihin kohdistuvat odotukset ovat muuttuneet. Työelämän ja työurien jatkuvasti muuttuessa sitoutuminen on saanut uusia muotoja ja uuden merkityksen nykypäivän työelämässä. Sitoutuminen muodostuu nykypäivän työelämässä työntekijän subjektiivisena ja yksilöllisenä kokemuksena ja sen luonne ja kohde voivat vaihdella työnantajaorganisaatiosta omaan rooliin, yksilölliseen urakehitykseen tai esimerkiksi tiimiin ja yhteisöön työpaikalla.
Sitoutuminen on kiinnostanut johtamistutkimusta jo usean vuosikymmenen ajan, mutta nykypäivän työelämä ja työelämään siirtyvä Y-sukupolvi uudenlaisine odotuksineen tarjoaa edelleen mielenkiintoisia näkökulmia sitoutumisen tutkimiselle. Tässä tutkimuksessa syvennytään sitoutumisen muodostumiseen yhdessä tapausorganisaatiossa. Tutkimuksen aineisto koostuu tapausorganisaation työntekijöistä, jotka ovat uransa alkuvaiheessa ja edustavat y-sukupolvea. Tapausorganisaation tutkiminen on myös mahdollistanut uuden, kiinnostavan näkökulman sitoutumisen tutkimiselle. Tutkimuksessa syvennytään sitoutumisen muodostumiseen psykologisen sopimuksen kautta, mutta pyritään myös ymmärtämään, millainen rooli organisaatioon identiteetillä on työntekijöiden sitoutumisen muodostumisessa. Organisaation identiteetti mielletään työntekijöiden kollektiivisina käsityksinä ja assosiaatioina organisaatiosta ja sen ominaisuuksista ja sen ymmärretään vaikuttavan työntekijöiden käyttäytymiseen ja etenkin sitoutumisen muodostumiseen. Identiteetin taustalla vaikuttavat myös laajemman kontekstin kategorisointi- ja luokitteluprosessit, joiden mukaan eri ryhmät, esimerkiksi työntekijät, tarkastelevat ja vertailevat organisaatiota suhteessa muihin organisaatioihin.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jotta organisaation identiteetin roolia sitoutumisen muodostumisessa on voitu ymmärtää monipuolisena ja kiinnostavana ilmiönä. Aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla joulukuun 2019 ja tammikuun 2020 välisenä aikana haastattelemalla seitsemää tapausorganisaatiossa työskentelevää työntekijää. Aineiston käsittelyn ja analysoinnin lopputuloksena muodostui monipuolinen kokonaisuus, jonka avulla voidaan ymmärtää organisaation identiteetin ja organisaation identifioitumisen roolia sitoutumisen muodostumisessa etenkin y-sukupolvea edustavien työntekijöiden psykologisten sopimusten kautta. Tutkimus pyrkii sekä käsitteellistämään organisaation identiteetin roolia sitoutumisen muodostumisessa että myös ymmärtämään paremmin y-sukupolven luonnetta ja ominaispiirteitä.
Tutkimustulokset osoittavat, että organisaation identiteetti kytkeytyy työntekijän sitoutumiseen ja siihen, millaisena hän näkee tulevaisuutensa ja urakehitysmahdollisuutensa organisaatiossa. Tapausorganisaatiota määrittelee vahvasti kasvu, kasvuun liittyvä jatkuva muutos sekä se, että työyhteisö koostuu uransa alkuvaiheessa olevista, pääosin y-sukupolvea edustavista työntekijöistä. Organisaatioon ja sen edellä mainittuihin ominaispiirteisiin identifioituminen voi muovata työntekijän sitoutumisen muodostumista ja sitä, millaisena työntekijä mieltää tulevaisuutensa organisaatiossa. Sitoutumista on tässä tutkimuksessa tarkasteltu etenkin psykologisen sopimuksen kautta, sillä tällä tavoin työsuhteeseen liittyviä odotuksia ja vaihdantaa on voitu ymmärtää ja tutkia mahdollisimman kattavasti. Tutkimus pyrkii esittämään, miten organisaation identiteetti ja organisaatioon identifioituminen vaikuttavat psykologisen sopimuksen osa-alueisiin ja näin psykologisen sopimuksen ja sitoutumisen muodostumiseen. Kaiken kaikkiaan tutkimus tarjoaa uuden, kiinnostavan näkökulman sitoutumisen tutkimisille ja avaa uutta keskustelua organisaation identiteetin ja sitoutumisen välisten linkkien tutkimiselle.
Sitoutuminen on kiinnostanut johtamistutkimusta jo usean vuosikymmenen ajan, mutta nykypäivän työelämä ja työelämään siirtyvä Y-sukupolvi uudenlaisine odotuksineen tarjoaa edelleen mielenkiintoisia näkökulmia sitoutumisen tutkimiselle. Tässä tutkimuksessa syvennytään sitoutumisen muodostumiseen yhdessä tapausorganisaatiossa. Tutkimuksen aineisto koostuu tapausorganisaation työntekijöistä, jotka ovat uransa alkuvaiheessa ja edustavat y-sukupolvea. Tapausorganisaation tutkiminen on myös mahdollistanut uuden, kiinnostavan näkökulman sitoutumisen tutkimiselle. Tutkimuksessa syvennytään sitoutumisen muodostumiseen psykologisen sopimuksen kautta, mutta pyritään myös ymmärtämään, millainen rooli organisaatioon identiteetillä on työntekijöiden sitoutumisen muodostumisessa. Organisaation identiteetti mielletään työntekijöiden kollektiivisina käsityksinä ja assosiaatioina organisaatiosta ja sen ominaisuuksista ja sen ymmärretään vaikuttavan työntekijöiden käyttäytymiseen ja etenkin sitoutumisen muodostumiseen. Identiteetin taustalla vaikuttavat myös laajemman kontekstin kategorisointi- ja luokitteluprosessit, joiden mukaan eri ryhmät, esimerkiksi työntekijät, tarkastelevat ja vertailevat organisaatiota suhteessa muihin organisaatioihin.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jotta organisaation identiteetin roolia sitoutumisen muodostumisessa on voitu ymmärtää monipuolisena ja kiinnostavana ilmiönä. Aineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla joulukuun 2019 ja tammikuun 2020 välisenä aikana haastattelemalla seitsemää tapausorganisaatiossa työskentelevää työntekijää. Aineiston käsittelyn ja analysoinnin lopputuloksena muodostui monipuolinen kokonaisuus, jonka avulla voidaan ymmärtää organisaation identiteetin ja organisaation identifioitumisen roolia sitoutumisen muodostumisessa etenkin y-sukupolvea edustavien työntekijöiden psykologisten sopimusten kautta. Tutkimus pyrkii sekä käsitteellistämään organisaation identiteetin roolia sitoutumisen muodostumisessa että myös ymmärtämään paremmin y-sukupolven luonnetta ja ominaispiirteitä.
Tutkimustulokset osoittavat, että organisaation identiteetti kytkeytyy työntekijän sitoutumiseen ja siihen, millaisena hän näkee tulevaisuutensa ja urakehitysmahdollisuutensa organisaatiossa. Tapausorganisaatiota määrittelee vahvasti kasvu, kasvuun liittyvä jatkuva muutos sekä se, että työyhteisö koostuu uransa alkuvaiheessa olevista, pääosin y-sukupolvea edustavista työntekijöistä. Organisaatioon ja sen edellä mainittuihin ominaispiirteisiin identifioituminen voi muovata työntekijän sitoutumisen muodostumista ja sitä, millaisena työntekijä mieltää tulevaisuutensa organisaatiossa. Sitoutumista on tässä tutkimuksessa tarkasteltu etenkin psykologisen sopimuksen kautta, sillä tällä tavoin työsuhteeseen liittyviä odotuksia ja vaihdantaa on voitu ymmärtää ja tutkia mahdollisimman kattavasti. Tutkimus pyrkii esittämään, miten organisaation identiteetti ja organisaatioon identifioituminen vaikuttavat psykologisen sopimuksen osa-alueisiin ja näin psykologisen sopimuksen ja sitoutumisen muodostumiseen. Kaiken kaikkiaan tutkimus tarjoaa uuden, kiinnostavan näkökulman sitoutumisen tutkimisille ja avaa uutta keskustelua organisaation identiteetin ja sitoutumisen välisten linkkien tutkimiselle.