Informaatiotutkimuksen opetus suomalaisissa yliopistoissa: opetussuunnitelmakatsaus
Strömberg, Aino (2020)
Strömberg, Aino
2020
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median maisteriohjelma - Master's Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273999
Tiivistelmä
Suomalaisen informaatiotutkimuksen yliopisto-opetuksen juuret ulottuvat 1970-luvun alkuun, jolloin Tampereen yliopistoon perustettiin kirjastotieteen ja informatiikan oppiaine. Myöhemmin 1980-luvulla oppiainetta alettiin opettaa myös Åbo Akademissa ja Oulun yliopistossa.
Kotimaista informaatiotutkimuksen opetusta ei ole aiemmin käsitelty laajasti, joten tutkimuksen taustoituksessa otetaan esille myös ulkomaisia opetussuunnitelmavertailuja. Toinen puoli tutkimuksen taustasta pohjaa yliopisto-opetuksen ja tutkimuksen välisen suhteen arviointeihin.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmen suomalaisen yliopiston informaatiotutkimuksen opetusta. Tarkoituksena oli selvittää, miten informaatiotutkimuksen opetus on muuttunut mainitulla aikavälillä sekä, miten oppiaineiden tutkimusprofiilit peilautuivat annettuun opetukseen.
Tutkimuksen aineisto koostui Tampereen yliopiston, Åbo Akademin ja Oulun yliopiston opetussuunnitelmista vuosilta 1988–2018, joista sisällönanalyysiä varten otettiin otannat viiden vuoden välein. Aineistoon valittiin yhteensä 20 opetussuunnitelmaa. Tampereen ja Oulun yliopistoista 7 opetussuunnitelmaa yliopistoa kohden ja Åbo Akademista 6 opetussuunnitelmaa.
Yliopistojen oppiaineiden alkutaipaleita yhdisti kirjastopainotteisuus. Nykypäivänä informaatiotutkimuksen nimellä kulkevasta oppiaineesta valmistuu informaatioalan ammattilaisia monenlaisiin työtehtäviin. Tämä näkyy myös tutkimuksen tuloksissa, joiden perusteella voi todeta, ettei yksikään suomalainen yliopisto enää erikoistu opetuksessa kirjastoihin. Opetussuunnitelmissa kirjastoalan ovat syrjäyttäneet 1970- ja 80-lukujen uudet tutkimussuuntaukset, tiedonhaku ja tiedonhankinta sekä vielä uudemmat tieto- ja asiakirjahallinnan ja interaktiivisen median tutkimussuuntaukset. Vastoin nykyistä yleisolettamaa tutkimuksen ja opetuksen yhteyden vähäisyydestä on informaatiotutkimuksen opetussuunnitelmien ja tutkimuslaitosten profiileiden välillä löydettävissä yllättävän paljon yhtäläisyyksiä. Åbo Akademia lukuun ottamatta 2010-luvun informaatiotutkimuksen opetus on ollut hyvin linjassa oppiaineiden tutkimusprofiilien kanssa.
Kotimaista informaatiotutkimuksen opetusta ei ole aiemmin käsitelty laajasti, joten tutkimuksen taustoituksessa otetaan esille myös ulkomaisia opetussuunnitelmavertailuja. Toinen puoli tutkimuksen taustasta pohjaa yliopisto-opetuksen ja tutkimuksen välisen suhteen arviointeihin.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmen suomalaisen yliopiston informaatiotutkimuksen opetusta. Tarkoituksena oli selvittää, miten informaatiotutkimuksen opetus on muuttunut mainitulla aikavälillä sekä, miten oppiaineiden tutkimusprofiilit peilautuivat annettuun opetukseen.
Tutkimuksen aineisto koostui Tampereen yliopiston, Åbo Akademin ja Oulun yliopiston opetussuunnitelmista vuosilta 1988–2018, joista sisällönanalyysiä varten otettiin otannat viiden vuoden välein. Aineistoon valittiin yhteensä 20 opetussuunnitelmaa. Tampereen ja Oulun yliopistoista 7 opetussuunnitelmaa yliopistoa kohden ja Åbo Akademista 6 opetussuunnitelmaa.
Yliopistojen oppiaineiden alkutaipaleita yhdisti kirjastopainotteisuus. Nykypäivänä informaatiotutkimuksen nimellä kulkevasta oppiaineesta valmistuu informaatioalan ammattilaisia monenlaisiin työtehtäviin. Tämä näkyy myös tutkimuksen tuloksissa, joiden perusteella voi todeta, ettei yksikään suomalainen yliopisto enää erikoistu opetuksessa kirjastoihin. Opetussuunnitelmissa kirjastoalan ovat syrjäyttäneet 1970- ja 80-lukujen uudet tutkimussuuntaukset, tiedonhaku ja tiedonhankinta sekä vielä uudemmat tieto- ja asiakirjahallinnan ja interaktiivisen median tutkimussuuntaukset. Vastoin nykyistä yleisolettamaa tutkimuksen ja opetuksen yhteyden vähäisyydestä on informaatiotutkimuksen opetussuunnitelmien ja tutkimuslaitosten profiileiden välillä löydettävissä yllättävän paljon yhtäläisyyksiä. Åbo Akademia lukuun ottamatta 2010-luvun informaatiotutkimuksen opetus on ollut hyvin linjassa oppiaineiden tutkimusprofiilien kanssa.