Ohjelmistoyrityksen SaaS-pilvipalveluiden kannattavuuden mittaaminen
Ollila, Tommi (2020)
Ollila, Tommi
2020
Tietojohtamisen DI-tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information and Knowledge Management, MSc (Tech)
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273996
Tiivistelmä
Muuttuvassa maailmassa myös teknologiat kehittyvät ja ohjelmistoyrityksen pitää pysyä kehityksen mukana. Tällä hetkellä yksi ohjelmistoyrityksien toimintamalleja muokkaava teknologia on SaaS-pilvipalvelut. SaaS-mallissa hinnoittelu perustuu usein kiinteään kuukausihintaan. Ohjelmistoyritykselle SaaS-teknologian käyttöönotto muuttaa ansaintalogiikkaa, joka tuo mukanaan tarpeen muuttaa kannattavuuden mittaamista.
Jotta kannattavuutta päästään mittaamaan, pitää ensin selvittää kustannukset. Kun hinta pilvipalveluohjelmiston toimitukselle on kiinteä, kustannuksien laskenta muuttuu tärkeämmäksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli toteuttaa kohdeyritykselle tapa, kuinka he voivat mitata uuden asiakkuuden ERP-järjestelmän käyttöönoton kannattavuutta SaaS-toimitusmallissa. Pääpaino tutkimuksessa oli kustannuksien tunnistamisessa.
Tutkimus suoritettiin suunnittelututkimuksena, jonka tarkoituksena oli luoda kohdeorganisaatiolle artefaktina projektitoimituksen kannattavuuden mittari. Artefakti oli koko ajan tutkimuksen keskiössä. Ensimmäinen versio mittarista saatiin tutkimalla kirjallisuutta SaaS-teknologiasta sekä ohjelmistoliiketoiminnan kustannuksia yleisesti. Tästä mittaria kehitettiin ensin haastatteluilla kohdeyrityksen henkilöstölle. Viimeisenä järjestettiin vielä workshop, jossa samoille henkilöille esitettiin mittari ja sen toimintaa. Workshopin keskustelujen perusteella artefaktista tehtiin lopullinen versio.
Jatkuvalla artefaktin kehityksellä tutkimuksen lopputuloksena päästiin organisaation toivomaan lopputulokseen. Mittariin syötetään asiakkuuteen ja projektiin suoraan vaikuttavat kustannukset sekä sopimuksen haluttu kate. Näiden tietojen avulla lasketaan asiakkaalle tarjottavan järjestelmän kuukausihinta. Mittari otetaan käyttöön kohdeorganisaation myyjien toimesta.
Projektin ja asiakkuuden kannattavuuslaskentaan saattaa kuitenkin olla vielä tulossa muutoksia. Kirjallisuuden lisäksi kaikissa tutkimuksen haastatteluissa tuli ilmi se, että järjestelmän tuotteistaminen saattaa muokata ja jopa selvästi pienentää SaaS-toimituksen kustannuksia. Tutkimuksen kohdeorganisaatiossa tuotteistamista on jo tehty, mutta sitä ollaan tekemässä vielä lisää. Tämä saattaa johtaa siihen, että tutkimuksessa luotua mittaria tarvitsee vielä jatkokehittää.
Jotta kannattavuutta päästään mittaamaan, pitää ensin selvittää kustannukset. Kun hinta pilvipalveluohjelmiston toimitukselle on kiinteä, kustannuksien laskenta muuttuu tärkeämmäksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli toteuttaa kohdeyritykselle tapa, kuinka he voivat mitata uuden asiakkuuden ERP-järjestelmän käyttöönoton kannattavuutta SaaS-toimitusmallissa. Pääpaino tutkimuksessa oli kustannuksien tunnistamisessa.
Tutkimus suoritettiin suunnittelututkimuksena, jonka tarkoituksena oli luoda kohdeorganisaatiolle artefaktina projektitoimituksen kannattavuuden mittari. Artefakti oli koko ajan tutkimuksen keskiössä. Ensimmäinen versio mittarista saatiin tutkimalla kirjallisuutta SaaS-teknologiasta sekä ohjelmistoliiketoiminnan kustannuksia yleisesti. Tästä mittaria kehitettiin ensin haastatteluilla kohdeyrityksen henkilöstölle. Viimeisenä järjestettiin vielä workshop, jossa samoille henkilöille esitettiin mittari ja sen toimintaa. Workshopin keskustelujen perusteella artefaktista tehtiin lopullinen versio.
Jatkuvalla artefaktin kehityksellä tutkimuksen lopputuloksena päästiin organisaation toivomaan lopputulokseen. Mittariin syötetään asiakkuuteen ja projektiin suoraan vaikuttavat kustannukset sekä sopimuksen haluttu kate. Näiden tietojen avulla lasketaan asiakkaalle tarjottavan järjestelmän kuukausihinta. Mittari otetaan käyttöön kohdeorganisaation myyjien toimesta.
Projektin ja asiakkuuden kannattavuuslaskentaan saattaa kuitenkin olla vielä tulossa muutoksia. Kirjallisuuden lisäksi kaikissa tutkimuksen haastatteluissa tuli ilmi se, että järjestelmän tuotteistaminen saattaa muokata ja jopa selvästi pienentää SaaS-toimituksen kustannuksia. Tutkimuksen kohdeorganisaatiossa tuotteistamista on jo tehty, mutta sitä ollaan tekemässä vielä lisää. Tämä saattaa johtaa siihen, että tutkimuksessa luotua mittaria tarvitsee vielä jatkokehittää.