Opettajan koulussa kohtaamat moraaliset dilemmat
Paavilainen, Iida (2020)
Paavilainen, Iida
2020
Luokanopettaja, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Teacher Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273920
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajien koulussa kohtaamia moraalisia dilemmoja sekä sitä, miten he nämä moraaliset dilemmat ovat ratkaisseet. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: millaisia moraalisia dilemmoja opettajat kohtaavat koulussa sekä millaisia periaatteita opettajat noudattavat ratkaistessaan moraalisia dilemmoja koulussa. Tutkimus tehtiin haastattelemalla viittä opettajaa, joilla oli erilaiset koulutustaustat sekä erilainen työkokemus. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tukena olivat aikaisemman tutkimuksen luokittelu moraalisista dilemmoista sekä teoria oikeudenmukaisen jakamisen periaatteista.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajien kuvaamat moraaliset dilemmat jakautuivat neljään pääkategoriaan: opettajan käytös ja toiminta, oppilaiden käytös ja toiminta, herkät asiat sekä kodin ja koulun välinen suhde. Suurimmaksi muodostui opettajan käytös ja toiminta -kategoria. Tämä oli ainut kategoria, joka jakautui vielä kahteen alakategoriaan: rangaistukset sekä opettajan resurssit. Moraalisten dilemmojen ratkaisemisessa opettajat käyttivät eniten tarpeenmukaisen jakamisen periaatetta. Yksi opettaja käytti myös yhtäläisyyden periaatetta, toinen verrannollisuuden periaatetta ja kolmas pohti yhtäläisyyden ja verrannollisuuden periaatteiden välillä. Lopuissa moraalisten dilemmojen ratkaisuissa ei ollut havaittavissa mitään oikeudenmukaisen jakamisen periaatetta.
Tutkimuksessa löytyi uusi moraalisten dilemmojen alakategoria: opettajan resurssit. Tätä havaintoa ei ole tehty aikaisemmissa samasta aiheesta tehdyissä tutkimuksissa. Kaksi moraalista dilemmaa oli myös ratkaistu käyttämällä opettajan työajan ulkopuolista aikaa. Tämä tutkimus antaa siis viitettä siitä, että opettajan resurssit ovat rajalliset.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajien kuvaamat moraaliset dilemmat jakautuivat neljään pääkategoriaan: opettajan käytös ja toiminta, oppilaiden käytös ja toiminta, herkät asiat sekä kodin ja koulun välinen suhde. Suurimmaksi muodostui opettajan käytös ja toiminta -kategoria. Tämä oli ainut kategoria, joka jakautui vielä kahteen alakategoriaan: rangaistukset sekä opettajan resurssit. Moraalisten dilemmojen ratkaisemisessa opettajat käyttivät eniten tarpeenmukaisen jakamisen periaatetta. Yksi opettaja käytti myös yhtäläisyyden periaatetta, toinen verrannollisuuden periaatetta ja kolmas pohti yhtäläisyyden ja verrannollisuuden periaatteiden välillä. Lopuissa moraalisten dilemmojen ratkaisuissa ei ollut havaittavissa mitään oikeudenmukaisen jakamisen periaatetta.
Tutkimuksessa löytyi uusi moraalisten dilemmojen alakategoria: opettajan resurssit. Tätä havaintoa ei ole tehty aikaisemmissa samasta aiheesta tehdyissä tutkimuksissa. Kaksi moraalista dilemmaa oli myös ratkaistu käyttämällä opettajan työajan ulkopuolista aikaa. Tämä tutkimus antaa siis viitettä siitä, että opettajan resurssit ovat rajalliset.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8453]