Noormarkun Nopsa viestinnällisenä harrastusorganisaationa
Marjaniemi, Roosa (2020)
Marjaniemi, Roosa
2020
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma, yhteiskuntatieteiden kandidaatin tutkinto - Degree Programme in Journalism and Communication, Bachelor of Social Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004243724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004243724
Tiivistelmä
Urheiluseurojen toiminta on tällä vuosikymmenellä muuttunut yhä organisoidummaksi. Tästä johtuen urheiluseurojen viestintä on uusien haasteiden edessä, mikä tekee niiden viestinnällisen tilanteen selvittämisestä tarpeellista. Tämä tutkimus tarkasteleekin sitä, millainen viestinnällinen harrastusorganisaatio Noormarkun Nopsa on. Tätä lähdettiin kartoittamaan tarkastelemalla, millainen organisaatio Noormarkun Nopsa ymmärtää olevansa, millaisia teemoja seuran viestinnässä esiintyy ja millaisia diskursseja seuran viestinnässä rakentuu.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin organisaatioviestinnän ja sisäisen viestinnän näkökulmasta hyödyntäen erityisesti CCO- teoriaa. Tutkimusaineisto kerättiin kahdelta sosiaalisen median alustalta, Facebookista ja Instagramista. Tutkimusmenetelminä käytettiin ESH-mallia ja retorista diskurssianalyysia. Retorisen diskurssianalyysin avulla muodostettiin Noormarkun Nopsan sisäisessä viestinnässä rakentuvat diskurssit.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Noormarkun Nopsan urheiluseuraksi, jonka viestinnässä korostuu lasten ja nuorten toiminta, kannustava ilmapiiri sekä yhteisöllisyys. Viestintä näyttäytyi toimintaa tukevana, sillä julkaisut keräsivät jäsenten huomion, olivat monipuolisia ja kertoivat vireästä seuratoiminnasta. Sisäinen viestintä osoittautui sidosryhmiä tukevaksi. Kaiken kaikkiaan tämä tutkimus auttoi ymmärtämään tämän harrastusorganisaation toimintakulttuuria viestinnällisestä ja organisationaalisesta näkökulmasta. Viestinnällisen tilanteen selvittäminen toimi pohjana viestintäsuunnitelman luomiselle, joka muodostettiin tutkimuksen Pohdinta-luvussa.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin organisaatioviestinnän ja sisäisen viestinnän näkökulmasta hyödyntäen erityisesti CCO- teoriaa. Tutkimusaineisto kerättiin kahdelta sosiaalisen median alustalta, Facebookista ja Instagramista. Tutkimusmenetelminä käytettiin ESH-mallia ja retorista diskurssianalyysia. Retorisen diskurssianalyysin avulla muodostettiin Noormarkun Nopsan sisäisessä viestinnässä rakentuvat diskurssit.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Noormarkun Nopsan urheiluseuraksi, jonka viestinnässä korostuu lasten ja nuorten toiminta, kannustava ilmapiiri sekä yhteisöllisyys. Viestintä näyttäytyi toimintaa tukevana, sillä julkaisut keräsivät jäsenten huomion, olivat monipuolisia ja kertoivat vireästä seuratoiminnasta. Sisäinen viestintä osoittautui sidosryhmiä tukevaksi. Kaiken kaikkiaan tämä tutkimus auttoi ymmärtämään tämän harrastusorganisaation toimintakulttuuria viestinnällisestä ja organisationaalisesta näkökulmasta. Viestinnällisen tilanteen selvittäminen toimi pohjana viestintäsuunnitelman luomiselle, joka muodostettiin tutkimuksen Pohdinta-luvussa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8696]