"Meidän poikia onnisti": Suomalainen peliteollisuus Pelit-lehden vuosina 1992 - 2014 julkaisemien artikkelien kautta tarkasteltuna
Rannanpiha, Joni-Tatu (2020)
Rannanpiha, Joni-Tatu
2020
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma, filosofian maisterin tutkinto - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media, Master of Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004253748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004253748
Tiivistelmä
Pelijournalismia on tutkittu maailmalla jonkin verran. Tutkimukset ovat kuitenkin usein kohdistuneet sanomalehtien kirjoitteluun videopeleistä tai pelikulttuurista. Pelit-lehden kaltaisia pelaamiseen ja videopeleihin keskittyviä aikakauslehtiä on tutkimusten aineistona käytetty vähemmän. Pelit-lehdenkin kohdalla siitä on usein tutkittu, millaiset henkilöt sitä ovat lukeneet tai yleisesti millaisia artikkeleita lehdessä on julkaistu. Aiemmin Suomessa ei olla tutkittu lehden kirjoittelua koskien suomalaista peliteollisuutta.
Tämä tutkimus vastaa seuraaviin kysymyksiin: 1. Miten Pelit-lehti kirjoittaa suomalaisesta peliteollisuudesta sekä millaista pelikulttuuria sekä mielikuvaa luovasta työstä se rakentaa? 2. Miten artikkeleissa nousee esille ylpeys siitä, että kyseessä on suomalainen pelitalo tai suomalaiseen peliteollisuuteen liittyvä tekijä tai asia? 3. Miten Pelit-lehdessä näkyvät yleisesti teollisuudesta kirjoitetut teemat, kuten markkinat ja talous? Näiden lisäksi aineistoa tutkitaan syvällisemmin kehysanalyysin kautta, jonka avulla muodostettiin kolme lähemmin tarkasteltavaa teemaa, jotka ovat Sukupuoli, Ikä ja Mobiilipelit.
Tutkimus osoittaa, että Pelit-lehdessä kirjoitetaan laajasti suomalaisesta peliteollisuudesta ja se rakentaa positiivista, mutta totuudenmukaista kuvaa luovasta työstä. Tutkimus osoittaa, että Pelit-lehteen kirjoittavat toimittajat sekä avustajat pitävät tärkeänä suomalaisen peliteollisuuden kasvua ja kehitystä, sekä näin maailmalle leviävää tietoisuutta suomalaisesta osaamisesta peliteollisuuden saralla. Tutkimus myös osoittaa, että Pelit-lehdessä kirjoitetaan paljon pelimarkkinoista sekä pelialan taloudesta. Kehysanalyysin kautta tutkimuksessa pystyttiin osoittamaan, että Pelit-lehdessä on vuosien 1992 – 2014 välillä tapahtunut muutosta kirjoittamistavoissa sekä ajatuksissa. Sukupuoli-teeman kohdalla on siirrytty poikien pelaamisesta ajatukseen, että kaikki pelaavat, Ikä-teeman kohdalla on lukijakunnan aikuistumisen myötä luovuttu räikeistä väreistä sekä sanoista ja otettu mukaan paljon retropelejä ja mobiilipelien kohdalla kirjoittelu on muuttunut väheksymisestä, niiden hyväksymiseen osana videopelaamista.
Tämä tutkimus vastaa seuraaviin kysymyksiin: 1. Miten Pelit-lehti kirjoittaa suomalaisesta peliteollisuudesta sekä millaista pelikulttuuria sekä mielikuvaa luovasta työstä se rakentaa? 2. Miten artikkeleissa nousee esille ylpeys siitä, että kyseessä on suomalainen pelitalo tai suomalaiseen peliteollisuuteen liittyvä tekijä tai asia? 3. Miten Pelit-lehdessä näkyvät yleisesti teollisuudesta kirjoitetut teemat, kuten markkinat ja talous? Näiden lisäksi aineistoa tutkitaan syvällisemmin kehysanalyysin kautta, jonka avulla muodostettiin kolme lähemmin tarkasteltavaa teemaa, jotka ovat Sukupuoli, Ikä ja Mobiilipelit.
Tutkimus osoittaa, että Pelit-lehdessä kirjoitetaan laajasti suomalaisesta peliteollisuudesta ja se rakentaa positiivista, mutta totuudenmukaista kuvaa luovasta työstä. Tutkimus osoittaa, että Pelit-lehteen kirjoittavat toimittajat sekä avustajat pitävät tärkeänä suomalaisen peliteollisuuden kasvua ja kehitystä, sekä näin maailmalle leviävää tietoisuutta suomalaisesta osaamisesta peliteollisuuden saralla. Tutkimus myös osoittaa, että Pelit-lehdessä kirjoitetaan paljon pelimarkkinoista sekä pelialan taloudesta. Kehysanalyysin kautta tutkimuksessa pystyttiin osoittamaan, että Pelit-lehdessä on vuosien 1992 – 2014 välillä tapahtunut muutosta kirjoittamistavoissa sekä ajatuksissa. Sukupuoli-teeman kohdalla on siirrytty poikien pelaamisesta ajatukseen, että kaikki pelaavat, Ikä-teeman kohdalla on lukijakunnan aikuistumisen myötä luovuttu räikeistä väreistä sekä sanoista ja otettu mukaan paljon retropelejä ja mobiilipelien kohdalla kirjoittelu on muuttunut väheksymisestä, niiden hyväksymiseen osana videopelaamista.