Male Friendships in Bohemian Rhapsody - Bromance and Male Sexuality in Popular Culture
Savela, Riikka (2020)
Savela, Riikka
2020
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma, humanististen tieteiden kandidaatin tutkinto - Degree Programme in English Language, Literature and Translation, Bachelor of Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004273840
Tiivistelmä
The primary goal of my thesis was to explore how friendships between male characters are depicted in modern Hollywood films. My secondary goal was to analyse how friendships between heterosexual and LGBTQ+ men are presented in Hollywood. The depiction of fictional bromances has begun to change over the years, and supportive and intimate friendships have become more common. Fictional friendships between heterosexual and LGBTQ+ men have also become more prominent. Due to these changes, analysing the variations between fictional bromances is topical.
I based my analysis on Bohemian Rhapsody (2018), directed by Bryan Singer and Dexter Fletcher. My research questions were as follows: How does Bohemian Rhapsody portray the male bonds in the film? How do those dynamics in Bohemian Rhapsody compare to other modern bromances? How does Freddie Mercury’s sexuality affect the friendships?
My primary theoretical sources were studies on fictional male friendships by Michael DeAngelis and Heather Brook. I Love You Man (2009) and Wedding Crashers (2006) were some of the films I used for comparison. Key terms were bromance and homosociality. My approach consisted of analysing scenes from Bohemian Rhapsody with help from theoretical sources, as well as comparing it to other bromance-centric productions.
I divided my analysis into two sections. In the first section, I explored the film from a homosocial point of view. In the second, I analysed how Freddie Mercury’s sexuality affects the friendships in the film, and how these dynamics compare to their contemporaries.
I concluded that Bohemian Rhapsody differs from other bromance-films, for example by presenting physical and emotional closeness between male friends as natural. Mercury’s sexuality does not affect the friendships, nor does it cause heterosexual panic for the other men. Mercury’s sexuality is overall depicted in a less flamboyant way than in many other productions, though his sexuality is not the focus of the film to begin with. Tutkielmani päätavoitteena oli perehtyä siihen, miten miestenvälisiä ystävyyssuhteita kuvataan nykyajan Hollywood-elokuvissa. Lisätavoitteenani oli tutkia miten ystävyyssuhteita heteroiden ja LGBTQ+ miesten välillä kuvataan näissä elokuvissa. Kuvitteellisten miesten ystävyyssuhteiden kuvaus Hollywoodissa on alkanut muuttua vuosien varrella, ja olemme alkaneet nähdä ystävyyssuhteita, jotka ovat kannustavampia ja tunteellisempia kuin tavanomaisissa kaveruuselokuvissa (engl. bromance films). Tämän lisäksi kuvitteelliset ystävyyssuhteet heteroseksuaalien ja LGBTQ+-miesten välillä ovat yleistyneet. Näiden muutosten takia on aiheellista verrata, kuinka nämä viimeaikaiset elokuvat eroavat miestenvälisten kaveruussuhteiden yleisestä kuvauksesta Hollywoodissa.
Valitsin tutkimuskohteekseni vuonna 2018 julkaistun Bohemian Rhapsodyn, jonka ohjasivat Bryan Singer ja Dexter Fletcher. Tutkimuskysymykseni olivat seuraavat: Kuinka Bohemian Rhapsody kuvastaa miesten välisiä siteitä? Kuinka nämä dynamiikat Bohemian Rhapsodyssa vertautuvat muihin moderneihin kaveruuselokuviin? Kuinka Freddie Mercuryn seksuaalisuus vaikuttaa näihin elokuvan miestenvälisiin suhteisiin?
Tärkeimmät teoreettiset lähteeni olivat Michael DeAngelisin ja Heather Brookin fiktiivisiin miestenvälisiin ystävyyssuhteisiin kohdistuneet tutkimukset. Käytin vertausmateriaalina mm. seuraavia Hollywood-elokuvia: I Love You Man (2009), Wedding Crashers (2006). Analyysini tärkeimmät termit olivat “bromance” (suomeksi “kaveruus”) ja homososiaalisuus. Lähestymistapani oli analysoida kohtauksia Bohemian Rhapsodysta käyttäen apunani aiempia miestenvälisiin ystävyyssuhteisiin kohdistuvia tutkimuksia. Tämän lisäksi vertasin Bohemian Rhapsodya muihin Hollywood-tuotantoihin, jotka keskittyvät miestenvälisiin ystävyyssuhteisiin.
Jaoin analyysini kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa lähestyin elokuvan ystävyyssuhteita homososiaalisesta näkökulmasta ja analysoin, kuinka nämä ystävyyssuhteet eroavat muiden samankaltaisten elokuvien ystävyyssuhteista. Toisessa osiossa keskityin siihen, kuinka Freddie Mercuryn seksuaalisuus vaikuttaa elokuvan ystävyyssuhteisiin ja kuinka nämä toimivat verrattuna muihin Hollywood-tuotantojen ystävyyssuhteisiin.
Päädyin siihen johtopäätökseen, että Bohemian Rhapsody eroaa monilla tavoilla muista Hollywoodin kaveruuselokuvista. Erot tulevat ilmi esimerkiksi siten, että fyysinen ja emotionaalinen läheisyys miesystävien välillä kuvataan täysin luonnollisena. Mercuryn seksuaalisuus ei muuta miesten läheisiä ystävyyssuhteita, eikä aiheuta heterohahmoille paniikkia. Mercuryn seksuaalisuus kuvataan kaiken kaikkiaan vähemmän teatraalisesti kuin monissa muissa samankaltaisissa elokuvissa, vaikka hänen seksuaalisuuteensa ei elokuvassa juurikaan keskitytä.
I based my analysis on Bohemian Rhapsody (2018), directed by Bryan Singer and Dexter Fletcher. My research questions were as follows: How does Bohemian Rhapsody portray the male bonds in the film? How do those dynamics in Bohemian Rhapsody compare to other modern bromances? How does Freddie Mercury’s sexuality affect the friendships?
My primary theoretical sources were studies on fictional male friendships by Michael DeAngelis and Heather Brook. I Love You Man (2009) and Wedding Crashers (2006) were some of the films I used for comparison. Key terms were bromance and homosociality. My approach consisted of analysing scenes from Bohemian Rhapsody with help from theoretical sources, as well as comparing it to other bromance-centric productions.
I divided my analysis into two sections. In the first section, I explored the film from a homosocial point of view. In the second, I analysed how Freddie Mercury’s sexuality affects the friendships in the film, and how these dynamics compare to their contemporaries.
I concluded that Bohemian Rhapsody differs from other bromance-films, for example by presenting physical and emotional closeness between male friends as natural. Mercury’s sexuality does not affect the friendships, nor does it cause heterosexual panic for the other men. Mercury’s sexuality is overall depicted in a less flamboyant way than in many other productions, though his sexuality is not the focus of the film to begin with.
Valitsin tutkimuskohteekseni vuonna 2018 julkaistun Bohemian Rhapsodyn, jonka ohjasivat Bryan Singer ja Dexter Fletcher. Tutkimuskysymykseni olivat seuraavat: Kuinka Bohemian Rhapsody kuvastaa miesten välisiä siteitä? Kuinka nämä dynamiikat Bohemian Rhapsodyssa vertautuvat muihin moderneihin kaveruuselokuviin? Kuinka Freddie Mercuryn seksuaalisuus vaikuttaa näihin elokuvan miestenvälisiin suhteisiin?
Tärkeimmät teoreettiset lähteeni olivat Michael DeAngelisin ja Heather Brookin fiktiivisiin miestenvälisiin ystävyyssuhteisiin kohdistuneet tutkimukset. Käytin vertausmateriaalina mm. seuraavia Hollywood-elokuvia: I Love You Man (2009), Wedding Crashers (2006). Analyysini tärkeimmät termit olivat “bromance” (suomeksi “kaveruus”) ja homososiaalisuus. Lähestymistapani oli analysoida kohtauksia Bohemian Rhapsodysta käyttäen apunani aiempia miestenvälisiin ystävyyssuhteisiin kohdistuvia tutkimuksia. Tämän lisäksi vertasin Bohemian Rhapsodya muihin Hollywood-tuotantoihin, jotka keskittyvät miestenvälisiin ystävyyssuhteisiin.
Jaoin analyysini kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa lähestyin elokuvan ystävyyssuhteita homososiaalisesta näkökulmasta ja analysoin, kuinka nämä ystävyyssuhteet eroavat muiden samankaltaisten elokuvien ystävyyssuhteista. Toisessa osiossa keskityin siihen, kuinka Freddie Mercuryn seksuaalisuus vaikuttaa elokuvan ystävyyssuhteisiin ja kuinka nämä toimivat verrattuna muihin Hollywood-tuotantojen ystävyyssuhteisiin.
Päädyin siihen johtopäätökseen, että Bohemian Rhapsody eroaa monilla tavoilla muista Hollywoodin kaveruuselokuvista. Erot tulevat ilmi esimerkiksi siten, että fyysinen ja emotionaalinen läheisyys miesystävien välillä kuvataan täysin luonnollisena. Mercuryn seksuaalisuus ei muuta miesten läheisiä ystävyyssuhteita, eikä aiheuta heterohahmoille paniikkia. Mercuryn seksuaalisuus kuvataan kaiken kaikkiaan vähemmän teatraalisesti kuin monissa muissa samankaltaisissa elokuvissa, vaikka hänen seksuaalisuuteensa ei elokuvassa juurikaan keskitytä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8365]