”Pitäs nähdä se kaikki osaamispotentiaali mikä meillä on”: Hoitoalan ammattilaisten jäsennyksiä työstä, työntekijyydestä ja työelämän arvostuksista
Laine, Erika (2020)
Laine, Erika
2020
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004263780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004263780
Tiivistelmä
Hoitoalan työntekijöiden julkisessa kuvassa on kautta aikojen korostettu henkilökohtaisia ominaisuuksia ja hyveitä, ja yhä edelleen näkemys työntekijän persoonallisuuden keskeisestä roolista hoitotyössä vaikuttaa varsin laajalti hyväksytyltä. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, mistä hoitoalan työntekijät itse puhuvat silloin, kun he puhuvat työstään, työntekijyydestä ja työelämään liittyvistä arvostuksista. Tutkielman ensimmäisenä kiinnostuksen kohteena oli se, miten ja millaisin käsittein hoitoalan työntekijät jäsentävät itseään ja kokemuksiaan työntekijöinä sekä työelämän arvostuksia. Toisena kiinnostuksen kohteena oli se, millä tavoin ajatus persoonallisuuspiirteiden vaikutuksesta työntekijyyteen ilmenee näissä kuvauksissa.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka laajempana teoreettis-metodologisena viitekehyksenä toimii sosiaalinen konstruktionismi. Tutkielman aineisto koostuu 15 hoitoalan ammattilaisen haastattelusta, jotka tehtiin keväällä 2019. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineistoa analysoitiin laadullista sisällönanalyysia menetelmänä käyttäen.
Haastateltavien tavoissa jäsentää itseään ja kokemuksiaan työntekijänä näkyivät erilaiset työn vaatimat kompetenssit. Työstä, työntekijyydestä ja työhön liittyvistä arvostuksista puhuttiin työssä tarvittavan osaamisen kautta. Haastateltavien kuvauksissa tulivat esille vuorovaikutusosaaminen, stressinsietokyky, kyky huolehtia omasta jaksamisesta, tietotekninen osaaminen ja eettinen osaaminen. Haastateltavat toivat esiin näkemyksen, jonka mukaan alan lisääntyneet vaatimukset tehokkuudesta luovat rajoitteen oman osaamisen hyödyntämiselle. Haastateltavien jäsennyksissä näkyi myös ajatus siitä, että hoitoalan työntekijöiden osaaminen on yleisesti väheksyttyä.
Haastateltavien kuvauksissa toistuivat neljä persoonallisuuden piirteisiin viittaavaa ilmausta: luotettavuus, empaattisuus, joustavuus ja sosiaalisuus. Mainitut persoonallisuuden piirteet kytkettiin kuitenkin useimmiten toiminnalliseen kontekstiin ja ne nähtiin muuttuvina, eli niitä ei käsitelty yksilön pysyvinä, sisäsyntyisinä ominaisuuksina. Haastateltavat käyttivät piirrekategorioita kuvaamaan jotakin työssä tarvittavaa tai arvostettavaa taitoa, kykyä, osaamista tai toimintaa. Niiden kautta myös suhteutettiin omaa persoonallisuutta työn vaatimuksiin. Kiinnostava havainto oli myös se, että yhtäältä haastateltavat käyttivät ilmaisua työn tekemisestä omalla persoonalla, mutta toisaalta korostivat ammatillisen roolin merkitystä. Throughout history, personal attributes and virtues have been highlighted in the public image of the workers in the caring industry, and still to this day, it seems to be a widely accepted view that the personality of the worker plays an important role. The goal of this master’s thesis is to find out what the workers of the caring industry talk about when they talk about their work, themselves as professionals and the valuations of the working life. The first point of interest of the thesis was to hear how, and in what kind of terms, the workers of the caring industry construct themselves and their experiences as employees, as well as the valuations of the working world. The second point of interest was seeing how the idea that personality traits have an impact on one’s working comes up in these depictions.
My thesis is a qualitative research that uses social constructionism as its broader theoretical-methodological framework. The data of this thesis consists of 15 interviews with professionals in the caring industry, that were conducted in the spring of 2019. The interviews were conducted as semi-structured theme interviews. The data was analysed using qualitative content analysis.
The significance of the different competences required in the work of the interviewees was noticeable in the way they constructed themselves and their experiences as an employee. Interviewees talked about work, themselves as professionals and valuations of working life in terms of skills and abilities needed in the work. Interactional skills, stress tolerance, the ability to care for one’s own well-being, IT skills and ethical skills came up in the interviews. The interviewees expressed the view that the increasing demand for efficiency in the industry has restricted their ability to utilise their skills. Also noticeable in the constructions of the interviewees was the idea that the expertise of the caring industry workers is generally undervalued.
References to four personality traits were repeated in the depictions of the interviewees: reliability, empathy, flexibility and sociability. The mentioned personality traits were, however, positioned in context of action and they were seen changeable, so they were not considered stable and intrinsic qualities of individual. The interviewees used trait categories to describe skills, abilities, competences and actions that were required or appreciated in the work. Trait categories were also used to mirror one’s own personality to the requirements of the work. Another interesting observation was that on one hand the interviewees used the expression of “putting their own personality into their work” but on the other hand they put emphasis on the importance of the professional role.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka laajempana teoreettis-metodologisena viitekehyksenä toimii sosiaalinen konstruktionismi. Tutkielman aineisto koostuu 15 hoitoalan ammattilaisen haastattelusta, jotka tehtiin keväällä 2019. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineistoa analysoitiin laadullista sisällönanalyysia menetelmänä käyttäen.
Haastateltavien tavoissa jäsentää itseään ja kokemuksiaan työntekijänä näkyivät erilaiset työn vaatimat kompetenssit. Työstä, työntekijyydestä ja työhön liittyvistä arvostuksista puhuttiin työssä tarvittavan osaamisen kautta. Haastateltavien kuvauksissa tulivat esille vuorovaikutusosaaminen, stressinsietokyky, kyky huolehtia omasta jaksamisesta, tietotekninen osaaminen ja eettinen osaaminen. Haastateltavat toivat esiin näkemyksen, jonka mukaan alan lisääntyneet vaatimukset tehokkuudesta luovat rajoitteen oman osaamisen hyödyntämiselle. Haastateltavien jäsennyksissä näkyi myös ajatus siitä, että hoitoalan työntekijöiden osaaminen on yleisesti väheksyttyä.
Haastateltavien kuvauksissa toistuivat neljä persoonallisuuden piirteisiin viittaavaa ilmausta: luotettavuus, empaattisuus, joustavuus ja sosiaalisuus. Mainitut persoonallisuuden piirteet kytkettiin kuitenkin useimmiten toiminnalliseen kontekstiin ja ne nähtiin muuttuvina, eli niitä ei käsitelty yksilön pysyvinä, sisäsyntyisinä ominaisuuksina. Haastateltavat käyttivät piirrekategorioita kuvaamaan jotakin työssä tarvittavaa tai arvostettavaa taitoa, kykyä, osaamista tai toimintaa. Niiden kautta myös suhteutettiin omaa persoonallisuutta työn vaatimuksiin. Kiinnostava havainto oli myös se, että yhtäältä haastateltavat käyttivät ilmaisua työn tekemisestä omalla persoonalla, mutta toisaalta korostivat ammatillisen roolin merkitystä.
My thesis is a qualitative research that uses social constructionism as its broader theoretical-methodological framework. The data of this thesis consists of 15 interviews with professionals in the caring industry, that were conducted in the spring of 2019. The interviews were conducted as semi-structured theme interviews. The data was analysed using qualitative content analysis.
The significance of the different competences required in the work of the interviewees was noticeable in the way they constructed themselves and their experiences as an employee. Interviewees talked about work, themselves as professionals and valuations of working life in terms of skills and abilities needed in the work. Interactional skills, stress tolerance, the ability to care for one’s own well-being, IT skills and ethical skills came up in the interviews. The interviewees expressed the view that the increasing demand for efficiency in the industry has restricted their ability to utilise their skills. Also noticeable in the constructions of the interviewees was the idea that the expertise of the caring industry workers is generally undervalued.
References to four personality traits were repeated in the depictions of the interviewees: reliability, empathy, flexibility and sociability. The mentioned personality traits were, however, positioned in context of action and they were seen changeable, so they were not considered stable and intrinsic qualities of individual. The interviewees used trait categories to describe skills, abilities, competences and actions that were required or appreciated in the work. Trait categories were also used to mirror one’s own personality to the requirements of the work. Another interesting observation was that on one hand the interviewees used the expression of “putting their own personality into their work” but on the other hand they put emphasis on the importance of the professional role.