Taksialan muutos ja kilpailuoikeus
Kallio, Tero (2020)
Kallio, Tero
2020
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004263774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004263774
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään lainmuutoksen aiheuttamaa suurta mullistusta taksiliikenteessä. Tarkoituksena on selvittää lainmuutoksen alan vanhoille toimijoille aiheuttamia haasteita kilpailuoikeudellisessa kontekstissa. Laki liikenteen palveluista tuli voimaan 1.7.2018. Voimaan tullessaan laki muutti taksialan rakenteita merkittävästi. Ennen uuden lain voimaantuloa ala oli ollut tiukasti säädeltyä. Taksien lukumäärä pohjautui niin kutsuttuun tarveharkintaan ja uusien taksilupien määrä oli rajoitettu. Toinen merkittävä seikka oli se, että myös alan hinnoittelu oli vahvasti säädeltyä, kun kuluttajilta perittävät enimmäishinnat perustuivat valtioneuvoston antamalla asetuksella vahvistettuihin hintoihin. Kilpailuoikeudelliselta kannalta taksiliikenteen sääntelyn muutoksessa on kyseessä erittäin harvinaiseksi katsottava tilanne, kun kokonainen liiketoiminnan ala muuttuu säädellystä ympäristöstä markkinaehtoiseen.
Tutkielmassa lainmuutoksen aiheuttamia haasteita käsitellään alan vanhojen toimijoiden kannalta ja keskiöön on nostettu alan yrittäjien yhdessä omistamat alueelliset tilausvälityskeskukset, joilla on useissa tapauksissa markkinoiden muutoksen jälkeenkin erittäin vahva alueellinen markkina-asema. Tutkielmassa nostetaan esiin yksittäisiä ennalta arvioiden haasteelliseksi muodostuvia tilanteita, joissa alan rakenteet joutuvat vastakkain kilpailuoikeuden ja markkinatalouden kanssa. Näitä tilanteita nimitetään tässä tutkimuksessa kilpailuoikeudellisiksi kipupisteiksi. Tärkeimmiksi kilpailuoikeudellisiksi kipupisteiksi on valittu mahdollinen markkinoiden sulkeminen sekä hinnoittelukysymykset. Näiden kipupisteiden kautta pyritään selvittämään millaisia rajoitteita kilpailuoikeus asettaa alueellisten välitysyhtiöiden liiketoiminnan kehittämiselle ja mahdollisesti jopa niiden olemassaololle.
Markkinoiden sulkemista käsitellään tässä tutkielmasta liikesuhteesta kieltäytymisen kannalta. Tutkielmassa selvitetään, onko välitysyhtiöillä oikeutta olla ottamatta uusia yrittäjiä välityksen piiriin. Lisäksi huomiota kiinnitetään tilanteisiin, jotka ovat tosiasialliselta luonteeltaan lähellä liikesuhteesta kieltäytymistä. Välitykseen ottamatta jättämistä käsitellään sekä määräävän markkina-aseman väärinkäytön että kartellikiellon kannalta.
Hinnoittelukysymyksissä keskitytään selvittämään välitysyhtiön mahdollisuutta käyttää yhtenäistä hinnoittelua. Yhtenäistä hinnoittelua käsitellään useissa eri tapauksissa ja selvitetään välitysyhtiön sekä sen välitykseen kuuluvien erillisten liikenteenharjoittajien oikeutta yhtenäistää hinnoittelua. Hinnoittelukysymyksiä käsitellään liikesuhteesta kieltäytymisen tavoin sekä kartellikiellon että määräävän markkina-aseman väärinkäytön kiellon kannalta. Hinnoittelukysymyksiä käsiteltäessä esiin nostetaan vahvasti myös kilpailu- ja kuluttajaviraston asiaan antama ohjeistus sekä sen juridinen asema.
Tutkielman yhtenä tarkoituksena on muodostaa muutamia yleispäteviä ohjeita alan toimijoille, jotta kilpailuoikeuden asettamat vaatimukset tulisivat nykyistä paremmin huomioiduksi yhtiöiden päätöksenteossa. Näitä ohjeita on koottu tutkielman loppuun.
Tutkielmassa lainmuutoksen aiheuttamia haasteita käsitellään alan vanhojen toimijoiden kannalta ja keskiöön on nostettu alan yrittäjien yhdessä omistamat alueelliset tilausvälityskeskukset, joilla on useissa tapauksissa markkinoiden muutoksen jälkeenkin erittäin vahva alueellinen markkina-asema. Tutkielmassa nostetaan esiin yksittäisiä ennalta arvioiden haasteelliseksi muodostuvia tilanteita, joissa alan rakenteet joutuvat vastakkain kilpailuoikeuden ja markkinatalouden kanssa. Näitä tilanteita nimitetään tässä tutkimuksessa kilpailuoikeudellisiksi kipupisteiksi. Tärkeimmiksi kilpailuoikeudellisiksi kipupisteiksi on valittu mahdollinen markkinoiden sulkeminen sekä hinnoittelukysymykset. Näiden kipupisteiden kautta pyritään selvittämään millaisia rajoitteita kilpailuoikeus asettaa alueellisten välitysyhtiöiden liiketoiminnan kehittämiselle ja mahdollisesti jopa niiden olemassaololle.
Markkinoiden sulkemista käsitellään tässä tutkielmasta liikesuhteesta kieltäytymisen kannalta. Tutkielmassa selvitetään, onko välitysyhtiöillä oikeutta olla ottamatta uusia yrittäjiä välityksen piiriin. Lisäksi huomiota kiinnitetään tilanteisiin, jotka ovat tosiasialliselta luonteeltaan lähellä liikesuhteesta kieltäytymistä. Välitykseen ottamatta jättämistä käsitellään sekä määräävän markkina-aseman väärinkäytön että kartellikiellon kannalta.
Hinnoittelukysymyksissä keskitytään selvittämään välitysyhtiön mahdollisuutta käyttää yhtenäistä hinnoittelua. Yhtenäistä hinnoittelua käsitellään useissa eri tapauksissa ja selvitetään välitysyhtiön sekä sen välitykseen kuuluvien erillisten liikenteenharjoittajien oikeutta yhtenäistää hinnoittelua. Hinnoittelukysymyksiä käsitellään liikesuhteesta kieltäytymisen tavoin sekä kartellikiellon että määräävän markkina-aseman väärinkäytön kiellon kannalta. Hinnoittelukysymyksiä käsiteltäessä esiin nostetaan vahvasti myös kilpailu- ja kuluttajaviraston asiaan antama ohjeistus sekä sen juridinen asema.
Tutkielman yhtenä tarkoituksena on muodostaa muutamia yleispäteviä ohjeita alan toimijoille, jotta kilpailuoikeuden asettamat vaatimukset tulisivat nykyistä paremmin huomioiduksi yhtiöiden päätöksenteossa. Näitä ohjeita on koottu tutkielman loppuun.