Pienryhmät varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan kehyksenä
Torkko, Heidi (2020)
Torkko, Heidi
2020
Varhaiskasvatus, kasvatustieteen kandidaatin tutkinto - Early Childhood Education, Bachelor of Arts (education)
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004253768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004253768
Tiivistelmä
Suomalaisessa varhaiskasvatuksessa on otettu käyttöön pienryhmätoiminta vasta 2000-luvun aikana. Pienryhmälle ei ole yksiselitteistä ja kattavaa määritelmää. Myöskään sen muodostamisesta ei ole virallisia säädöksiä, joten pienryhmätoiminnan toteutus on paikallisesti, päiväkodeissa tehtävien tulkintojen varassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten varhaiskasvattajat perustelevat pienryhmien käyttöä varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan kehyksenä, ja miten lasten osallisuutta sekä yhteisöllisyyttä tuetaan varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen ja sitä ohjaavien lakien ja asiakirjojen, yhteisöllisyyden ja kuulumisen tunteen sekä osallisuuden käsitteiden määrittelystä. Tutkimus toteutettiin laadullisena teoriasidonnaisena tutkimuksena, jossa aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin maaliskuun 2020 aikana ryhmähaastatteluilla kahtena erillisenä haastattelukertana, yhteensä viittä varsinaissuomalaisen kunnan varhaiskasvatuksen ammattilaista haastatellen.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat kokivat pienryhmien käytön merkittävänä monista eri syistä. Pienryhmien käytön nähtiin antavan enemmän mahdollisuuksia lapsiin tutustumisessa sekä yksilöllisen hoidon, kasvatuksen ja opetuksen mahdollistamisessa. Pienryhmien käyttöä perusteltiin myös toiminnan rauhallisuuden perustein, jolloin sekä lapsille että varhaiskasvattajille tarjottiin leikki- ja työrauha. Pienryhmien koettiin edistävän lasten osallisuutta, sillä varhaiskasvattajalla oli paremmat mahdollisuudet ottaa lapset mukaan toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin, kun lapsia oli vähemmän. Lasten yhteisöllisyyttä tuettiin esimerkiksi yhteisillä retkillä, äänestyksillä ja lasten jakamisella erilaisiin leikkipareihin. Pienryhmien jakotapoja oli monia, ja ne vaihtelivat ryhmittäin. Jakoja tehtäessä varhaiskasvattajat olivat ottaneet huomioon muun muassa lasten vertaissuhteet, millaisesta pienryhmästä lapsi hyötyy eniten ja miten varhaiskasvattajien omaa työssäjaksamista tuetaan.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen ja sitä ohjaavien lakien ja asiakirjojen, yhteisöllisyyden ja kuulumisen tunteen sekä osallisuuden käsitteiden määrittelystä. Tutkimus toteutettiin laadullisena teoriasidonnaisena tutkimuksena, jossa aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin maaliskuun 2020 aikana ryhmähaastatteluilla kahtena erillisenä haastattelukertana, yhteensä viittä varsinaissuomalaisen kunnan varhaiskasvatuksen ammattilaista haastatellen.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat kokivat pienryhmien käytön merkittävänä monista eri syistä. Pienryhmien käytön nähtiin antavan enemmän mahdollisuuksia lapsiin tutustumisessa sekä yksilöllisen hoidon, kasvatuksen ja opetuksen mahdollistamisessa. Pienryhmien käyttöä perusteltiin myös toiminnan rauhallisuuden perustein, jolloin sekä lapsille että varhaiskasvattajille tarjottiin leikki- ja työrauha. Pienryhmien koettiin edistävän lasten osallisuutta, sillä varhaiskasvattajalla oli paremmat mahdollisuudet ottaa lapset mukaan toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin, kun lapsia oli vähemmän. Lasten yhteisöllisyyttä tuettiin esimerkiksi yhteisillä retkillä, äänestyksillä ja lasten jakamisella erilaisiin leikkipareihin. Pienryhmien jakotapoja oli monia, ja ne vaihtelivat ryhmittäin. Jakoja tehtäessä varhaiskasvattajat olivat ottaneet huomioon muun muassa lasten vertaissuhteet, millaisesta pienryhmästä lapsi hyötyy eniten ja miten varhaiskasvattajien omaa työssäjaksamista tuetaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]