Frauen in DDR-Propagandaplakaten
Salomäki, Sofia (2020)
Salomäki, Sofia
2020
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004253752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004253752
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tutkii Saksan demokraattisen tasavallan (DDR) propagandajulisteiden naiskuvaa. Tarkoituksena on selvittää, miten naisia on kuvattu DDR:n propagandajulisteissa. Tutkielman aineisto koostuu David Heatherin kirjan DDR Posters: Ostdeutsche Propagandakunst (2014) niistä propagandajulisteista, joissa esiintyy naisia. DDR-Propagandajulisteita Heatherin kirjasta löytyy aina 1940-luvun puolesta välistä 1980-luvun loppuun saakka, kattaen koko DDR:n olemassaolon.
Tutkielma koostuu kahdesta pääosiosta: teoriaosiosta ja analyysiosiosta. Teoriaosiossa käsitellään tutkielman kannalta keskeisiä termejä, kuten esimerkiksi propagandaa ja julistetta, sekä kerrotaan lyhyesti näiden termien historiasta. Analyysiosiossa tutkielman aineistoa analysoidaan sisällönanalyysin keinoin. Analyysia varten aineisto jaetaan kolmeen pääkategoriaan: naiset pääosassa, naiset sivuosassa ja naiset julisteiden taustalla. Näiden kategorioiden puitteissa propagandajulisteita analysoidaan neljästä eri näkökulmasta: vaatetus, värit, katsekontakti ja ilmeet. Tarkoituksena on tutkia, miten naisia on kuvattu tarkastellen näitä näkökulmia. Pääosioiden lisäksi tutkielmassa tehdään lyhyt katsaus Heatherin kirjaan ja tutkielman tutkimusmetodiin, sisällönanalyysiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että naisilla on monta erilaista roolia DDR:n propagandajulisteissa. Heitä ei ole kuvattu pelkästään äiteinä ja kotirouvina, vaan myös esimerkiksi ahkerina työntekijöinä, lomailijoina, tyytyväisinä DDR:n kansalaisina ja aktiivisina yhteiskunnan jäseninä. Naiset näyttäytyvät julisteissa useimmiten iloisina, päättäväisinä ja ahkerina, mutta välillä heitä kuvataan myös vakavina ja haavoittuvaisina olentoina. Tutkimustulosten perusteella voidaan siis sanoa, että DDR-propagandajulisteiden naiskuva on monipuolinen. Diese Bachelorarbeit untersucht das Frauenbild von Propagandaplakaten der Deutschen Demokratischen Republik (DDR). Die Absicht ist zu forschen, wie Frauen auf DDR-Propagandaplakaten dargestellt werden. Das Material dieser Arbeit besteht aus den Propagandaplakate von David Heathers Buch DDR Posters: Ostdeutsche Propagandakunst (2014), in denen Frauen vorkommen. In Heathers Buch gibt es DDR-Propagandaplakate von Mitte der vierziger Jahre bis Ende der achtziger Jahre, die die ganze Existenz von DDR umfassen.
Die Forschung besteht aus zwei Hauptteilen: dem theoretischen und dem analytischen Teil. Im theoretischen Teil werden die zentralen Begriffe dieser Arbeit, wie zum Beispiel Propaganda und Plakat, und kurz ihre Geschichte behandelt. Im Analyseteil wird das Material dieser Arbeit mit Inhaltsanalyse analysiert. Für die Analyse wird das Material in drei Hauptkategorien unterteilt: Frauen in der Hauptrolle, Frauen in der Nebenrolle und Frauen im Hintergrund der Plakate. In den Rahmen dieser Kategorien werden die Propagandaplakate unter vier Blickwinkeln analysiert: Kleidung, Farben, Blickkontakt und Mimik. Der Zweck ist zu untersuchen, wie Frauen dargestellt werden, wenn man diesen Blickwinkeln betrachtet. Zusätzlich zu den Hauptteilen wirft die Forschung einen kurzen Blick auf Heathers Buch und die Methode dieser Forschung, die Inhaltsanalyse.
Die Forschungsergebnisse zeigen, dass Frauen in diesen Propagandaplakaten viele verschiedene Rollen spielen. Sie werden nicht nur als Mütter und Hausfrauen dargestellt, sondern auch als harte Arbeiterinnen, Urlauberinnen, glückliche Staatsbürgerinnen und aktive Mitgliederinnen der Gesellschaft. Die Frauen werden auf diesen Plakaten normalerweise als fröhlich, entschlossen und fleißig gezeigt, aber manchmal werden sie auch als verletzliche und ernsthafte Wesen dargestellt. Mit den Forschungsergebnissen kann man sagen, dass das Frauenbild vielseitig ist.
Tutkielma koostuu kahdesta pääosiosta: teoriaosiosta ja analyysiosiosta. Teoriaosiossa käsitellään tutkielman kannalta keskeisiä termejä, kuten esimerkiksi propagandaa ja julistetta, sekä kerrotaan lyhyesti näiden termien historiasta. Analyysiosiossa tutkielman aineistoa analysoidaan sisällönanalyysin keinoin. Analyysia varten aineisto jaetaan kolmeen pääkategoriaan: naiset pääosassa, naiset sivuosassa ja naiset julisteiden taustalla. Näiden kategorioiden puitteissa propagandajulisteita analysoidaan neljästä eri näkökulmasta: vaatetus, värit, katsekontakti ja ilmeet. Tarkoituksena on tutkia, miten naisia on kuvattu tarkastellen näitä näkökulmia. Pääosioiden lisäksi tutkielmassa tehdään lyhyt katsaus Heatherin kirjaan ja tutkielman tutkimusmetodiin, sisällönanalyysiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että naisilla on monta erilaista roolia DDR:n propagandajulisteissa. Heitä ei ole kuvattu pelkästään äiteinä ja kotirouvina, vaan myös esimerkiksi ahkerina työntekijöinä, lomailijoina, tyytyväisinä DDR:n kansalaisina ja aktiivisina yhteiskunnan jäseninä. Naiset näyttäytyvät julisteissa useimmiten iloisina, päättäväisinä ja ahkerina, mutta välillä heitä kuvataan myös vakavina ja haavoittuvaisina olentoina. Tutkimustulosten perusteella voidaan siis sanoa, että DDR-propagandajulisteiden naiskuva on monipuolinen.
Die Forschung besteht aus zwei Hauptteilen: dem theoretischen und dem analytischen Teil. Im theoretischen Teil werden die zentralen Begriffe dieser Arbeit, wie zum Beispiel Propaganda und Plakat, und kurz ihre Geschichte behandelt. Im Analyseteil wird das Material dieser Arbeit mit Inhaltsanalyse analysiert. Für die Analyse wird das Material in drei Hauptkategorien unterteilt: Frauen in der Hauptrolle, Frauen in der Nebenrolle und Frauen im Hintergrund der Plakate. In den Rahmen dieser Kategorien werden die Propagandaplakate unter vier Blickwinkeln analysiert: Kleidung, Farben, Blickkontakt und Mimik. Der Zweck ist zu untersuchen, wie Frauen dargestellt werden, wenn man diesen Blickwinkeln betrachtet. Zusätzlich zu den Hauptteilen wirft die Forschung einen kurzen Blick auf Heathers Buch und die Methode dieser Forschung, die Inhaltsanalyse.
Die Forschungsergebnisse zeigen, dass Frauen in diesen Propagandaplakaten viele verschiedene Rollen spielen. Sie werden nicht nur als Mütter und Hausfrauen dargestellt, sondern auch als harte Arbeiterinnen, Urlauberinnen, glückliche Staatsbürgerinnen und aktive Mitgliederinnen der Gesellschaft. Die Frauen werden auf diesen Plakaten normalerweise als fröhlich, entschlossen und fleißig gezeigt, aber manchmal werden sie auch als verletzliche und ernsthafte Wesen dargestellt. Mit den Forschungsergebnissen kann man sagen, dass das Frauenbild vielseitig ist.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]