Särkänniemen verkkosivujen käyttäjäkokemuksen kehittäminen
Urama, Tomi (2020)
Urama, Tomi
2020
Tietotekniikan DI-tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Technology, MSc (Tech)
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004243735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004243735
Tiivistelmä
Verkkosivut toimivat tärkeänä linkkinä asiakkaiden, yritysten ja yrityksen tuotteiden myynnin välillä. Verkkosivujen välityksellä asiakkaat joko muodostavat asiakaskokemuskäsityksensä yrityksestä tai heidän aikaisemmin muodostunut asiakaskokemuksensa yrityksestä muokkaantuu. Näin ollen verkkosivujen käyttäjäkokemus vaikuttaa käyttäjän asiakaskokemukseen. Ennen tätä diplomityötä Särkänniemen verkkosivuille ei ollut vielä tehty käyttäjäkokemustutkimusta. Työn tavoitteena on parantaa Särkänniemen verkkosivuston ja -kaupan käyttäjäkokemusta.
Tässä työssä tutkitaan muita verkkosivujen arviointimetodeja ja niistä yhdistellään huvipuiston verkkosivustolle sopivat arviointikriteerit. Arviointikriteereiksi valitaan sivusto ulkoasu, itse sisältö, saavutettavuus, navigointi, mediasisällön käyttö, interaktiivisuus, johdonmukaisuus, sosiaalisen median hyödyntäminen, älyn hyödyntäminen suunnittelussa, turvallisuuden tunne, yksityisyyden huomioiminen, subjektiiviset tunteet ja lipputuotteiden saavutettavuus. Tutkimalla verkkosivuja sekä kannettavalla tietokoneella että älypuhelimella selvitetään työpöytä- ja mobiiliversioiden toimivuuden ja eroavaisuudet. Tarkastelemalla valittuja kriteerejä tavoitteena on selvittää parhaimmat tavat toteuttaa verkkosivusto huvipuistoalalla.
Arviointikriteerien mukaisesti heuristinen arviointi suoritetaan sekä Särkänniemen että viiden muun huvipuiston verkkosivustoille. Heuristisessa arvioinnissa tutkitaan, miten verkkosivustot täyttävät valitut arviointikriteerit. Kolme viidestä vertailukohteesta sijaitsee Suomessa:
Linnanmäki, PowerPark ja Tykkimäki. Kaksi muuta vertailtavaa huvipuistoa sijaitsevat muualla Euroopassa: Liseberg Ruotsissa ja Pariisin Disneyland Ranskassa. Arvioimalla useampia verkkosivuja selvitetään, millainen Särkänniemen sivusto on verrattuna muihin huvipuistoalan verkkosivustoihin. Lisäksi saadaan selville, kuinka Särkänniemen verkkosivuja voidaan kehittää parantaakseen niiden käyttäjäkokemusta.
Heuristisen arvioinnin mukaan Särkänniemen tärkeimmät kehityskohteet ovat tiedon redundanssin vähentäminen, tekniset ongelmat, hakutoiminnon toimimattomuus ja aukiolokalenterin epäselkeys. Merkittävimmät onnistumiset ovat tietosuojan huomioiminen, sisältötekstien korkea laatu ja chat-mahdollisuus asiakaspalvelijan kanssa.
Ulkomaalaisten huvipuistojen verkkosivut suoriutuivat heuristisesta arvioinnista paremmin kuin kotimaiset. Ulkomaalaiset verkkosivut ovat kotimaisia viimeistellympiä, sisältävät hyvin jäsenneltyä käytettävää informaatiota sekä sisältävät vähemmän virheitä sisällössä tai sivustokomponenttien toiminnassa.
Arvioimalla Särkänniemen verkkosivustoa sekä vertailemalla sitä muihin arviointikohteisiin kehitysehdotuksia Särkänniemen verkkosivuille selvisi useita. Tärkeimpiä näistä ovat aukiolokalenterin uudelleensuunnittelu, hakutoiminnon parantaminen, asiakkaiden arvioiden ja sisällön tuominen esiin sivustolla, turvallisuuden tunteen lisääminen verkkokaupassa sekä sisältötekstien jäsentelyn parantaminen. Kehitysehdotuksia toteutettaessa olisi hyvä hyödyntää ihmiskeskeisen suunnittelun periaatteita ja työssä esiteltyjä käyttäjäkokemuksen suunnitteluohjeita. Käyttäjät tulisi ottaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mukaan suunnitteluun ja testaukseen esim. kyselyiden, haastatteluiden ja käyttäjätestien muodossa. Websites work as an important link between customers, companies and the products of companies. Through websites customers either create their own customer experience of the company or their existing customer experience is modified during the visit. Therefore, the user experience of websites affects the customer experience of companies. Before this diploma work, no user experience study had been made to the website of Särkänniemi amusement park. The aim of this study is to improve the user experience of the website and online store of Särkänniemi.
We study other website evaluation methods and based on them we create a set of evaluation criteria that suits the websites of amusement parks. For the evaluation criteria we choose appearance, content, accessibility, navigation, use of media content, interactivity, consistency, use of social media, intelligence in design, security, privacy, subjective emotions, accessibility of tickets and how the desktop and the mobile versions differ and how well they work. By evaluating websites with these criteria, we aim to find the best ways to create a website in amusement park industry.
With the chosen criteria we evaluate heuristically the website of Särkänniemi and websites of five other amusement parks. In the evaluation we use a laptop and a smartphone. Three of the five amusement parks are Finnish (Linnanmäki, PowerPark and Tykkimäki amusement parks), and the rest two are from elsewhere Europe: Liseberg from Sweden and Disneyland Paris from France. We find out where does the website of Särkänniemi stand in this comparison group, and how we can improve the user experience of Särkänniemi website based on the heuristic evaluations.
According to the heuristic evaluation, the most considerable points of improvement are reduction of redundant information, technical issues, fixing the search functionality and the unclear design of the calendar of the opening hours. The greatest strengths are the attention to the data privacy matters, the high quality of the content texts and the possibility to chat with customer service.
The foreigner websites fare better than the domestic websites in the heuristic evaluation. The foreigner websites are more refined, the content is arranged more clearly, and the content and the web components have less errors.
By evaluating the website of Särkänniemi and comparing it to the other websites we find several points of improvement. The most important points are redesign of the opening hours calendar, improving the search functionality, bringing the customer reviews and the best customer social media content out in the site, increasing the feeling of security in the online store and arranging the content text in a clearer fashion. When implementing these improvements, it is vital that the improvement process is done by following the principles of human-centered design. The users should be included in the design and testing process e.g. through questionnaires, interviews and user tests.
Tässä työssä tutkitaan muita verkkosivujen arviointimetodeja ja niistä yhdistellään huvipuiston verkkosivustolle sopivat arviointikriteerit. Arviointikriteereiksi valitaan sivusto ulkoasu, itse sisältö, saavutettavuus, navigointi, mediasisällön käyttö, interaktiivisuus, johdonmukaisuus, sosiaalisen median hyödyntäminen, älyn hyödyntäminen suunnittelussa, turvallisuuden tunne, yksityisyyden huomioiminen, subjektiiviset tunteet ja lipputuotteiden saavutettavuus. Tutkimalla verkkosivuja sekä kannettavalla tietokoneella että älypuhelimella selvitetään työpöytä- ja mobiiliversioiden toimivuuden ja eroavaisuudet. Tarkastelemalla valittuja kriteerejä tavoitteena on selvittää parhaimmat tavat toteuttaa verkkosivusto huvipuistoalalla.
Arviointikriteerien mukaisesti heuristinen arviointi suoritetaan sekä Särkänniemen että viiden muun huvipuiston verkkosivustoille. Heuristisessa arvioinnissa tutkitaan, miten verkkosivustot täyttävät valitut arviointikriteerit. Kolme viidestä vertailukohteesta sijaitsee Suomessa:
Linnanmäki, PowerPark ja Tykkimäki. Kaksi muuta vertailtavaa huvipuistoa sijaitsevat muualla Euroopassa: Liseberg Ruotsissa ja Pariisin Disneyland Ranskassa. Arvioimalla useampia verkkosivuja selvitetään, millainen Särkänniemen sivusto on verrattuna muihin huvipuistoalan verkkosivustoihin. Lisäksi saadaan selville, kuinka Särkänniemen verkkosivuja voidaan kehittää parantaakseen niiden käyttäjäkokemusta.
Heuristisen arvioinnin mukaan Särkänniemen tärkeimmät kehityskohteet ovat tiedon redundanssin vähentäminen, tekniset ongelmat, hakutoiminnon toimimattomuus ja aukiolokalenterin epäselkeys. Merkittävimmät onnistumiset ovat tietosuojan huomioiminen, sisältötekstien korkea laatu ja chat-mahdollisuus asiakaspalvelijan kanssa.
Ulkomaalaisten huvipuistojen verkkosivut suoriutuivat heuristisesta arvioinnista paremmin kuin kotimaiset. Ulkomaalaiset verkkosivut ovat kotimaisia viimeistellympiä, sisältävät hyvin jäsenneltyä käytettävää informaatiota sekä sisältävät vähemmän virheitä sisällössä tai sivustokomponenttien toiminnassa.
Arvioimalla Särkänniemen verkkosivustoa sekä vertailemalla sitä muihin arviointikohteisiin kehitysehdotuksia Särkänniemen verkkosivuille selvisi useita. Tärkeimpiä näistä ovat aukiolokalenterin uudelleensuunnittelu, hakutoiminnon parantaminen, asiakkaiden arvioiden ja sisällön tuominen esiin sivustolla, turvallisuuden tunteen lisääminen verkkokaupassa sekä sisältötekstien jäsentelyn parantaminen. Kehitysehdotuksia toteutettaessa olisi hyvä hyödyntää ihmiskeskeisen suunnittelun periaatteita ja työssä esiteltyjä käyttäjäkokemuksen suunnitteluohjeita. Käyttäjät tulisi ottaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mukaan suunnitteluun ja testaukseen esim. kyselyiden, haastatteluiden ja käyttäjätestien muodossa.
We study other website evaluation methods and based on them we create a set of evaluation criteria that suits the websites of amusement parks. For the evaluation criteria we choose appearance, content, accessibility, navigation, use of media content, interactivity, consistency, use of social media, intelligence in design, security, privacy, subjective emotions, accessibility of tickets and how the desktop and the mobile versions differ and how well they work. By evaluating websites with these criteria, we aim to find the best ways to create a website in amusement park industry.
With the chosen criteria we evaluate heuristically the website of Särkänniemi and websites of five other amusement parks. In the evaluation we use a laptop and a smartphone. Three of the five amusement parks are Finnish (Linnanmäki, PowerPark and Tykkimäki amusement parks), and the rest two are from elsewhere Europe: Liseberg from Sweden and Disneyland Paris from France. We find out where does the website of Särkänniemi stand in this comparison group, and how we can improve the user experience of Särkänniemi website based on the heuristic evaluations.
According to the heuristic evaluation, the most considerable points of improvement are reduction of redundant information, technical issues, fixing the search functionality and the unclear design of the calendar of the opening hours. The greatest strengths are the attention to the data privacy matters, the high quality of the content texts and the possibility to chat with customer service.
The foreigner websites fare better than the domestic websites in the heuristic evaluation. The foreigner websites are more refined, the content is arranged more clearly, and the content and the web components have less errors.
By evaluating the website of Särkänniemi and comparing it to the other websites we find several points of improvement. The most important points are redesign of the opening hours calendar, improving the search functionality, bringing the customer reviews and the best customer social media content out in the site, increasing the feeling of security in the online store and arranging the content text in a clearer fashion. When implementing these improvements, it is vital that the improvement process is done by following the principles of human-centered design. The users should be included in the design and testing process e.g. through questionnaires, interviews and user tests.