Huijaaminen ensimmäisen persoonan verkkoräiskintäpeleissä
Penttinen, Samppa (2020)
Penttinen, Samppa
2020
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma, luonnontieteiden kandidaatin tutkinto - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media, Bachelor of Science
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2020-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004233580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202004233580
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on huijaaminen ensimmäisen persoonan verkkoräiskintäpeleissä ja kuinka sitä kirjallisuuden pohjalta voidaan luokitella. Ensimmäisen persoonan verkkoräiskintäpelit ovat internetissä muita pelaajia vastaan pelattavia ammuntapelejä, joissa aseella tähtääminen on tärkein taito.
Huijaaminen on ollut osa digitaalisia pelejä jo miltei niiden syntymästä lähtien. Huijauskoodit, joilla saadaan etulyöntiasema muita pelaajia kohtaan, ovat esimerkki peleissä tapahtuvasta huijaamisesta. Huijaamiskeinojen kehitys ja niiden torjuminen ovat tärkeitä tekijöitä peliteollisuudessa. Huijaaminen on myös keskeisessä asemassa yhteiskunnassa ja sitä tapahtuu kaikilla elämän osa-alueilla, kuten esimerkiksi kouluissa. Näiden syiden vuoksi huijaamisen tarkastelu niin peleissä kuin laajemminkin on tärkeää.
Tutkimusmenetelmänä toimii kirjallisuuskatsaus. Tarkasteltavana on digitaalisissa peleissä tapahtuvaan huijaamiseen keskittyvää kirjallisuutta. Kirjallisuus on kansainvälistä, sillä suomeksi aiheesta ei juurikaan löydy aikaisempaa tutkimusta. Kirjallisuuden pohjalta esitellään keskeisiä ensimmäisen persoonan verkkoräiskintäpeleissä esiintyviä huijaamistapoja. Nämä huijaamistavat luokitellaan kahden eri luokittelujärjestelmän avulla, joista toinen keskittyy pelaajien ja toinen tietoturvan näkökulmaan.
Tutkielmassa esitellyt luokittelujärjestelmät ovat pääpiirteissään päteviä ensimmäisen persoonan verkkoräiskintäpeleissä tapahtuvan huijaamisen luokitteluun. Pelaajien näkökulmaan perustuva luokittelu käsittelee huijaamistapoja laaja-alaisesti. Tämä sallii vapaamman ja spekulatiivisemman huijaamistapojen tarkastelun. Tietoturvaan perustuva luokittelu erittelee huijaamistavat yksityiskohtaisemmin ja tarttuu hyvinkin teknisiin piirteisiin peleissä tapahtuvassa huijaamisessa. Huijaamistapojen luokittelusta käy ilmi, että osan asettaminen mihinkään luokitteluun on haastavaa. Kirjallisuuden pohjalta voidaan huomata yleinen yksimielisyys siitä, että jonkin käytöksen luokittelu huijaamiseksi on lopulta pelaajien vastuulla.
Huijaaminen on ollut osa digitaalisia pelejä jo miltei niiden syntymästä lähtien. Huijauskoodit, joilla saadaan etulyöntiasema muita pelaajia kohtaan, ovat esimerkki peleissä tapahtuvasta huijaamisesta. Huijaamiskeinojen kehitys ja niiden torjuminen ovat tärkeitä tekijöitä peliteollisuudessa. Huijaaminen on myös keskeisessä asemassa yhteiskunnassa ja sitä tapahtuu kaikilla elämän osa-alueilla, kuten esimerkiksi kouluissa. Näiden syiden vuoksi huijaamisen tarkastelu niin peleissä kuin laajemminkin on tärkeää.
Tutkimusmenetelmänä toimii kirjallisuuskatsaus. Tarkasteltavana on digitaalisissa peleissä tapahtuvaan huijaamiseen keskittyvää kirjallisuutta. Kirjallisuus on kansainvälistä, sillä suomeksi aiheesta ei juurikaan löydy aikaisempaa tutkimusta. Kirjallisuuden pohjalta esitellään keskeisiä ensimmäisen persoonan verkkoräiskintäpeleissä esiintyviä huijaamistapoja. Nämä huijaamistavat luokitellaan kahden eri luokittelujärjestelmän avulla, joista toinen keskittyy pelaajien ja toinen tietoturvan näkökulmaan.
Tutkielmassa esitellyt luokittelujärjestelmät ovat pääpiirteissään päteviä ensimmäisen persoonan verkkoräiskintäpeleissä tapahtuvan huijaamisen luokitteluun. Pelaajien näkökulmaan perustuva luokittelu käsittelee huijaamistapoja laaja-alaisesti. Tämä sallii vapaamman ja spekulatiivisemman huijaamistapojen tarkastelun. Tietoturvaan perustuva luokittelu erittelee huijaamistavat yksityiskohtaisemmin ja tarttuu hyvinkin teknisiin piirteisiin peleissä tapahtuvassa huijaamisessa. Huijaamistapojen luokittelusta käy ilmi, että osan asettaminen mihinkään luokitteluun on haastavaa. Kirjallisuuden pohjalta voidaan huomata yleinen yksimielisyys siitä, että jonkin käytöksen luokittelu huijaamiseksi on lopulta pelaajien vastuulla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]